آيا ريتينر هاولي (Hawley) براي ارتودنسي كودكان مناسب است؟

 چرا كودكتان بايد از ريتينر يا نگهدارنده استفاد كند؟ 

پس از صرف زمان و هزينه براي بريس، نگه دارنده فرزند شما براي حفظ موقعيت دندان‌ها ضروري است. پس از برداشتن بريس، دندان‌ها شروع به سكني گزيني در يك مكان پايدارتر مي‌كنند. جويدن غذا، گاز گرفتن و حتي صحبت كردن مي‌تواند بر قرار گرفتن آن‌ها تأثير بگذارد. استفاده از نگهدارنده اين اطمينان را حاصل مي‌كند كه دندان‌ها در موقعيت مناسب براي مدت طولاني قرار خواهند گرفت.

چند نوع نگهدارنده وجود دارد؟

اكثر متخصصين ارتودنسي سه مدل اوليه از نگهدارنده‌ها را ارائه مي‌دهند. دو نوع از آن‌ها قابل جابجايي و يكي از آنها دائمي است.

نگهدارنده هاولي

اولين نگهدارنده متحرك، نگهدارنده هاولي ناميده مي‌شود. اين نگهدارنده از سيم‌هاي فلزي و اكريليك محكمي ساخته شده است كه براي تناسب با دهان قالب گيري مي‌شود. همان طور كه احتمالا ديده‌ايد، اكريليك به سقف دهان ثابت مي‌شود، در حالي كه سيم‌ها دندان‌ها را در جاي خود نگه مي‌دارند. اكريليك در رنگ‌هاي مختلف وجود دارد و مي‌تواند براي كودك شما سفارشي ساخته شود.

مزاياي نگهدارنده هاولي:

  • مي‌تواند به گونه‌اي تنظيم شود كه موقعيت دندان‌هاي كودك شما را بهبود ببخشد.
  • از نگهدارنده اسيكس قوي تر است.
  • مي‌توانند تعمير شوند.
  • معايب نگهدارنده هاولي:

سيم فلزي روي دندان‌هاي جلو بسيار قابل توجه است.

مي تواند بيش از نگهدانده اسيكس گفتار را تحت تاثير قرار دهد، هر چند هر دو نوع مي‌توانند شيوه صحبت كردن را تغيير دهند.

چگونه بايد از ريتينر يا نگهدارنده هاولي استفاده كرد؟

نگهدارنده هاولي به راحتي استفاده مي‌شود – شما به راحتي سيم را در اطراف دندان‌هاي جلو خود مي‌كشيد، و اكريليك محكم به سقف دهان‌تان ثابت مي‌شود. بسيار مهم است كه نگهدارنده در چند ماه اول به صورت تمام وقت استفاده شود (استفاده تمام وقت به معني حداقل 18 ساعت در روز است). اين چند ماه اول واقعا براي سكني گزيني صحيح دندان‌ها مناسب است. بعد از چند ماه، متخصص ارتودنسي شما مي‌تواند به طور معمول ميزان استفاده روزانه مورد نياز از نگهدارنده براي حفظ موقعيت دندان‌ها را كاهش دهد.(براي اشنايي بهتر با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران ميتوانيد به سايت دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد.)

همه چیز در مورد پروتز دندان

 دندان‌ها به دلایل متعددی مانند پوسیدگی، آسیب دیدگی و یا تخریب بافت‌های مجاور ممکن است بیفتند و یا شکل ظاهری نامناسبی پیدا کنند. امروزه روش‌های مختلفی برای جایگزین کردن دندان آسیب دیده و یا جای خالی آن وجود دارد که استفاده از پروتز‌ دندان یکی از این روش‌ها است.

انواع پروتزها

پروتزهای دندانی که جایگزین دندان از دست رفته می‌شوند در سه نوع مختلف وجود دارند.

·         پروتز ثابت

·         پروتز متحرک

·         پروتز ایمپلنت

پروتز ثابت دندان

یکی از انواع مختلف پروترها، پروتز دندان ثابت است که با نام عمومی روکش دندان بین افراد شناخته شده است. پروتز دندانی ثابت همانند دندان درون دهان قرار می‌گیرد و بعد از قرار گیری خیلی متوجه تفاوت آن با دندان طبیعی خود نمی‌شوید. این پروتزها ثابت هستند و بیمار نمی‌تواند آن را از دهان خود خارج کند. پروتزهای ثابت دارای ظاهری مناسب و طرفدارن بیشتری نسبت به پروتز متحرک دارند. پروتزهای دندان ثابت خود دو نوع هستند: 1. روکش تک واحدی دندان 2. بریج دندان.

پروتز‌ دندان متحرک

گاهی به دلایل متعدد نمیتوان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته از پروتزهای دندانی ثابت استفاده کرد که در این صورت این افراد از  پروتز‌ دندان متحرک استفاده می‌کنند ، پروتز‌ دندان متحرک همانطور که از نام آنها پیداست قابلیت جا به جایی و تحرک داشته و به راحتی در داخل دهان گذاشته و برداشته می‌شوند. دندان‌های مصنوعی در این دسته جای دارند. پروتز دندانی متحرک در بین سالمندان، محبوبیت بیشتری دارد اما این به این معنا نیست که جوانان از این نوع پروتز دندان استفاده نمی‌کنند. پروتز دندانی متحرک سه نوع هستند:

·         پروتز دندانی کامل یا پارسیل

·         پروتز دندان اوردنچر

·         پروتز کامل دندان یا دست دندان

پروتز دندانی ایمپلنت

با پیدایش ایمپلنت‌ دندان روش جدیدی برای درمان دندان‌های از دست رفته و بازگردانی زیبایی به چهره، به وجود آمده است. ایمپلنت دندان یکی دیگر از پروتزهای دندان است که یک پایه برای دندان طبیعی است و از جنس تیتانیوم ساخته شده است. این پایه تیتانیومی درون استخوان فک قرار می‌گیرد و کاملا بی خطر بوده و به خوبی با بدن سازگار می‌شود

فواید پروتز‌ دندان

·         جلوگیری از تحلیل رفتگی استخوان فک

·         حفاظت از دندان‌های مصنوعی جزئی

·         حفاظت و نگهداری از دهان و دندان

·         افزایش کیفیت زندگی بیمار

·         افزایش زیبایی با حفظ شکل طبیعی صورت و لبخند

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی (دندانپزشکی کودکان، جراحی فک ،کامپوزیت و لمینت دندان، ارتودنسی دندان و....) می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید

طراحي لبخند چيست و چگونه مي توان لبخند زيبا خلق كرد؟

 براي خلق يك لبخند زيبا بايد به همه مواردي كه مي توانند در زيبايي لبخند دخالت داشته باشند توجه كرد.

فرم صورت و لبها، اندازه، شكل و رنگ دندان ها از قوانيني تبعيت مي كنند كه در صورت رعايت همه آنها و هماهنگي همه اجزا صورت مي توان لبخندي دلنشين نصيب فرد كرد.

ديده شدن دندان هاي پيشين در يك لبخند زيبا

در فك بالا دو دندان پيشين بزرگتر در وسط و دو دندان ثناياي مياني و دو دندان نيش كه در طرفين اين دو دندان هستند همگي در يك لبخند زيبا مشاهده مي شوند.

درحين يك لبخند زيبا خطي كه از لبه ي برنده دندان هاي ثنايا ي فك بالا عبور مي كند بايد موازي با لبه ي پايين باشد.

از علائم افزايش سن كاهش ديده شدن  دندان ها ي قدامي فك بالا است و با مسن شدن افراد بتدريج اين دندان ها در هنگام لبخند نمايان نمي شوند.

بنابراين متخصص ارتودنسي شما تلاشش را روي ديده شدن اين دندان ها كه مرتبط با جواني است متمركز خواهد  كرد

زيبايي لثه ها 

رنگ صورتي لثه كه در هنگام لبخند زدن نمايان مي شود نشان از سلامت و شادابي لثه مي دهد.

بنابراين ميزان ديده شدن لثه ها درحد طبيعي علامت ديگري براي طرح لبخند زيبا در شما مي باشد.

بطور كلي لثه هاي قرمز، برگشته، متورم شده و بد رنگ و يا لثه هاي تحليل رفته و بي روح مي تواند علامتي براي  يك بيماري لثه يا بيماري هاي خاص باشد.

بنابراين هنگام مراجعه  به يك ارتودنتيست ابتد سلامت لثه هاي شما مورد بررسي قرار خواهد گرفت . .(براي اشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي دكتر درويش پور مراجعه كنيد.)

قوس لبخند

قوسي كه از هم پوشاني لبه دندان هاي ثناياي بالا بوجود مي آيد با قوسي كه در هنگام لبخند شما بر روي لب پايين ايجاد مي شود.

بايد هنگام لبخند زدن موازي باشد تا شما داري يك لبخند زيبا و ايده آل باشيد.

متخصص ارتودنسي شما قادر است هر نوع فاصله غير طبيعي و يا هم پوشاني زياد بين اين دو قوس را با ارتودنسي دندان از بين ببرد.

او مي تواند هماهنگي هاي لازم را با اصلاح نقايص  دندان ها به وجود بياورد.

لبخند عاقلانه

در سنين پايين اندازه دندان ها يكسان نيستند.

اما با بالا رفتن سن و سايش لبه دندان ها اندازه آنها يكسان مي شود.

به همين خاطر  به طور معمول دندان هايي كه در يك راستا قرار گرفته اند نشان از بلوغ عقل و پختگي مي دهند.

در لبخند عاقلانه لبه دندان هاي قدامي در يك راستا قرار گرفته و نشان از هوش و خبرگي دارد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي (ايمپلنت دندان، بريج دندان، پروتز دندان و ....)مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده ال مراجعه كنيد 

روش هاي جايگذاري لمينت دندان و نگهداري از آن ها

  لمينت دندان ( لمينتهاي سراميكي كه با نام ونير سراميكي نيز شناخته مي شوند) پوسته ي نازكي است كه بر اساس نياز هر شخص طراحي شده و در ساخت آن ها از مواد رنگ دندان استفاده مي شود. اين پوسته ها روي سطح جلويي دندان ها نصب مي شوند و رنگ، شكل، اندازه و طول دندان را تغيير مي دهند و ظاهري زيبا را براي دندان هايتان به ارمغان مي آورند.

آيا لمينت به دندان طبيعي آسيب مي زند؟

خير، در صورتي كه دندانپزشكتان متخصص ترميم و زيبايي باشد و در اين زمينه از تجربه كافي برخوردار باشد دندان هاي طبيعي تان آسيبي نخواهند ديد. دندانپزشك قبل از شروع روند لمينت گذاري، عكس كلي از فك و دهان را برايتان تجويز مي كند و دندان هايتان را به طور كامل آزمايش مي كند تا از سالم بودن و مناسب بودن دندان براي نصب لمينت اطمينان حاصل كند. اگر پزشكتان تشخيص دهد كه لمينت براي شما گزينه مناسبي نيست مي توانيد از ديگر گزينه ها مثل ونير كامپوزيت، باندينگ، ارتودنسي دندان ، سفيد كردن و يا فقط تراشيدن دندان ها استفاده كنيد.

روند جاگذاري 

روند ساخت لمينيت دندان شامل چند مرحله است

مرحله ى اول : طى جلسه اى آماده سازي هاى لازم برروى دندان هاى مورد نظر بادقت و ظرافت در حد چند دهم ميليمتر بر روى دندان ها صورت مى گيرد.

مرحله ى دوم در همين جلسه شامل قالب گيرى از دندانهاى هردو فك مى باشد

سپس ادامه ى كار به جلسه ى بعد كه معمولاً حدود يك هفته طول مى كشد موكول مى شود..

درجلسه ى دوم ملاقات، لمينيت ها بر روى دندان ها قرار گرفته و توسط سمانهاى رزينى به سطح دندان با اتصال بسيار قوى چسبانده مى شوند. به طورى كه در صورت اجراى صحيح تمام مراحل لمينيت ها كاملاً با دندان يكپارچه شده و هيچ درز و نا هموارى وجود نخواهد داشت و مى توان مانند دندانهاى معمولى براى تميز كردنشان از نخ دندان استفاده كرد.

نگهداري و مراقبت از لمينت دندان

نگهداري از لمينت دندان بسيار آسان است و مانند دندان طبيعي بايد مرتب مسواك شده و از نخ دندان براي تميز نگه داشتن آنها استفاده شود. دندانپزشك معمولا استفاده از خمير دنداني را به شما توصيه مي كند كه حاوي فلورايد باشد و مانع از ساييدگي دندان ها شود.

يك هفته پس از نصب بايد دوباره به دندانپزشك خود مراجعه كنيد تا وي عملكرد لمينت ها و واكنش دهان به وجود آن ها را بررسي كند. حتي اگر با لمينت ها مشكلي نداريد بايد براي اطمينان از سلامت دهان و دندان خود پس از يك هفته به پزشكتان مراجعه كنيد.

براي كسب اطلاعت بيشتر در مورد دانستني هاي دندانپزشكي (دندانپزشكي كودكان، جراحي فك ، ايمپلنت دندان و ...) مي توانيد به سايت كلينيك  مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد.

 

ارتودنسی دیمون

 ارتودنسی دیمون یا به عبارت دیگر ارتودنسی خود تنظیم، بریس های خود تنظیمی هستند که مانند بریس های فلزی روی دندان نصب می شوند با این تفاوت که به جای داشتن براکت هایی که مدام نیاز به تنظیم و سفت شدن دارند، این بریس ها از یک مکانیزم کشویی بهره مند هستند که سیم های ارتودنسی را به براکت های متصل می کنند تا به صورت طبیعی و با صاف شدن تدریجی دندان ها حرکت کنند. همین باعث می شود تا ارتودنسی دیمون راحت تر و زیباتر باشد و در مدت کمتر نتیجه بهتری را به دست دهد.

انواع براکت های خود تنظیم (دیمون)

·         غیر فعال: براکت های غیر فعال نیازمند سیم ارتودنسی کوچکتری هستند که اصطکاک کمتری تولید می کند و به دندان این اجازه را می دهد تا آزادانه تر حرکت کند. براکت های غیرفعال اغلب در ابتدای درمان ارتودنسی استفاده می شوند تا به دندان برای شروع حرکت و جابه جایی کمک کنند.

·         فعال: براکت های فعال از سیم ارتودنسی پهن تری استفاده می کنند تا فشار بیشتری را به دندان ها وارد کنند و آنها را با شدت بیشتری به جایگاه صحیحشان بازگردانند. براکت های فعال همچنین می توانند کنترل بیشتری برای ایجاد نتایج قوی و پیوسته داشته باشند.

آیا ارتودنسی دیمون به علت عملکرد بالا ممکن است به دندان آسیب بزند؟

خیر. در حقیقت دلیل اینکه ارتودنسی دیمون سریع تر از دیگر ارتودنسی ها عمل می کند این است که این ارتودنسی از نیرویی محسوس و پیوسته برای جا به جایی دندان استفاده می کند.

آیا بریس های دیمون بزرگ و ضخیم هستند؟

خیر. دیگر اینگونه نیستند. بریس های دیمون نسبت به سال های قبل بسیار کوچک تر شده اند و امروزه از موادی تهیه می شوند که آنها را مانند قبل نمایان نمی کند.

نحوه نگهداری از ارتودنسی دیمون

با وجود اینکه بریس های دیمون فاقد کش های ارتودنسی هستند که باعث تجمع ماده پلاک و باکتری ها می شود، نباید از بهداشت دهان و دندان غافل شد. طبق گفته متخصصان ارتودنسی، از هر بریسی که استفاده می کنید باید روزانه دو یا سه مرتبه مسواک بزنید. این مسواک زدن روزانه باید به همراه استفاده مداوم از نخ دندان باشد تا سلامت دهان و دندان حفظ شود.( برای اشنایی با  بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی در کلینیک مراجعه کنید)

مواردی که باید از آنها بپرهیزید

گذشته از تمیز نگه داشتن بریس های دیمون، باید برخی عادت هایتان را که موجب آسیب به بریس ها می شود، کنار بگذارید. اولا باید از خوردن غذاهای سخت و چسبناک که باعث خم کردن یا شکستن جزء لغزنده ی بریس های دیمون می شوند خودداری کنید. درباره غذاهایی که به بریس ها آسیب می زنند از پزشک خود بپرسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندان پزشکی زیبایی ( ایمپلنت دندان ، بریج دندان و پروتز دندان و .....) نیز می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی در کلینیک مراجعه کنید. 

علل تغییر رنگ دندان و تفاوت لمینیت و بلیچینگ

امروز با هم می خواهیم علل تغییر رنگ دندان را بررسی کرده و روش های درمانی لمینیت و بلیچینگ را بیشتر بشناسیم.

با افزایش سن فرد دندان های بزرگسالی وی ممکن است تیره تر ، زردتر و حتی لکه دار شود. به همین علت می توان گفت سفیدی دندان نقش به سزایی در جوان تر دیده شدن فرد ایفا می کند. تغییرات در عاج و مینای دندان سبب تغییر رنگ دندان میشود. همان طور که روش های مختلفی برای سفید کردن دندان وجود دارد ، علل متعددی نیز برای تغییر رنگ دندان وجود دارد. از مهم ترین دلایل تغییر رنگ دندان که یک تغییر ژنتیکی است زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک ها و برخی از مواد غذایی و همین طور افزایش سن را می توان نام برد. از جمله عوامل خارجی که سبب تغییر رنگ دندان می شود مصرف تنباکو ، استعمال دخانیات ، قهوه ، هویج ، چای ، پرتقال و … هستند.

برای سفید کردن دندان هایی که تغییر رنگ داده اند جدا از روش های موقت خانگی ، به دوصورت کلی می توان عمل کرد. این دو روش عبارتند از : روش لمینیت و بلیچینگ.

حال که روش های درمان تغییر رنگ دندان را دانستیم بهتر است به سراغ تفاوت های روش های لمینیت دندان و بلیچینگ بپردازیم. برای درک بهتر این تفاوت نگاهی گذرا به هر یک از این روش ها خواهیم داشت:

بلیچینگ دندان

در این روش سفید کردن دندان ها با استفاده از یک ماده شیمیایی انجام می گیرد. به این صورت که گذاشتن این ماده بر روی دندان بر رنگ دانه های دندان تاثیر گذاشته و رنگ دندان را روشن تر می کند. نقش این ماده شیمیایی تقریبا شبیه نقش وایتکس می باشد..

لمینیت دندان

لمینیت دندان نه تنها باعث اصلاح رنگ دندان می شود همچنین برای اصلاح و ترمیم ساختمان دندان نیز به کار می رود. بر خلاف روش بلیچینگ دندان در این متد یک لایه از جنس سرامیک و یا کامپوزیت بر روی دندان فرد قرار می گیرد.

تفاوت های روش های لمینیت و بلیچینگ

اگر بخواهیم در مورد تفاوت های این دو روش را برشمریم ابتدا باید گفت که به لحاظ دوام و پایداری لمینیت بهتر از بلیچینگ است. تفاوت بعدی اروش لمینیت و بلیچینگ این است که با توجه به اینکه در روش بلیچینگ از ماده شیمیایی برای جداسازی جرم دندان استفاده می شود در دراز مدت می توانند بر مینای دندان آسیب زده و سلامت دندان را تهدید کند. مهم ترین و اساسی ترین تفاوت این دو روش در توانایی لمینیت در برطرف کردن مشکلات دیگر دندان ها از جمله برطرف نمودن فواصل دندانی و یا هم سطح نمودن دندان ها با هم می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی (ایمپلنت دندان، پروتز دندان، بریج دندان و ....) میتوانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید 

ارتودنسی رنگی چیست؟ چه رنگی برای ارتودنسی مناسب است؟

 ارتودنسی رنگی چیست؟ آیا میتوان دستگاه های ارتودنسی را به هر رنگی که دوست داریم انتخاب کنیم؟ بهترین رنگ ارتودنسی  چیست؟ پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه دیگر در این مقاله.

ارتودنسی رنگی چیست؟

در واقع اگر حقیقتش را بخواهید ما چیزی دقیقا با نام ارتودنسی رنگی نداریم. بلکه زمانی که از این نوع ارتودنسی صحبت میکنیم منظورمان حلقه های پلاستیکی کوچکی هستند که نامشان الاستیک های او-رینگ یا O-رینگ است. این حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلفی وجود دارند و زمانی که از رنگ های مختلف این رینگ ها استفاده میشود میگوییم ارتودنسی رنگ استفاده شده است.

چگونه بهترین رنگ ارتودنسی انتخاب کنیم؟

اولا یک رنگ ثابت یا ترکیب رنگ ثابتی وجود ندارد که ما تحت عنوان بهترین رنگ ارتودنسی برای شما معرفی کنیم. یک ترکیب رنگ خاص ممکن است برای شما بهترین باشد اما برای دوست و یا حتی خواهر و برادر شما بدترین باشد. بنابراین انتخاب بهترین ارتودنسی رنگی چیزی شخصی و سلیقه ای است. اما باید در انتخاب هر رنگی دقت کرد و به برخی نکات زیبایی شناختی توجه کرد

انتخاب رنگ ارتودنسی بر اساس سبک و استایل شما

یکی دیگر از راه های انتخاب ارتودنسی رنگی، انتخاب رنگ بر اساس استایل کلی شما شامل نوع و رنگ لباس هایی که میپوشید و یا کلا اکسسوری شما است. شما میتوانید رنگ ها را بر اساس موارد زیر انتخاب کنید:

·         رنگ لباسی که اغلب میپوشید

·         ست کردن رنگ الاستیک ها با رنگ کفش

·         ست کردن با گوشواره ها

·         ست کردن با کلاه و رنگ آن

·         رنگ چشم (یکی از بهترین انتخاب ها مخصوصا اگر چشم رنگی هستید)

·         و انتخاب بر اساس رنگ لاکی که اغلب دوست دارید و استفاده میکنید

بیشتر از رنگ ارتودنسی، مراقبت از دستگاه ارتودنسی مهم است

بدترین رنگی که میتواند روی دستگاه ارتودنسی ثابت نقش ببندد رنگ ناشی از مواد غذایی است که نه تنها ظاهر دندان ها بلکه ظاهر دستگاه ارتودنسی را بسیار ناخوشایند نشان میدهد. این رنگ نشان دهنده بهداشت ضعیف دهان و دندان و مقدمه ای بر پوسیدگی دندان است که باید جدی گرفته شود.

بهترین ارتودنسی رنگی را میخواهید؟

 

اگر دوست دارید که رنگ های مناسبی برای دستگاه ارتودنسی خودتان انتخاب کنید باید از متخصص ارتودنسی کمک بگیرید. برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید کلینیک تخصصی درکلینیک مراجعه کنید تا علاوه بر ارزیابی به شما کمک کنیم تا بهترین ترکیب رنگ ارتودنسی را برای خود انتخاب کنید. در این کلینیک همچنین خدمات ترمیم و زیبایی دندان( بریج دندان، ایمپلنت دندان و .....) نیز ارائه می دهد. 

آیا لمینت همان ونیر دندان است؟

 لمینت دندان چیست؟ چه کاربردی دارد؟ مراحل آن کدام است؟ نحوه مراقبت از آن به چه شکل است؟ چه مزایا و معایبی دارد، قیمت آن چقدر است؟ و از همه مهمتر چه تفاوتی با ونیر دارد؟ پاسخ به همه این سوالات در این مقاله جامع. شما میتوانید هرچیزی که باید درباره لمینت‌ها بدانید را در این مقاله بخوانید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان نام دیگر ونیرهای پرسلینی است و همانطور که متوجه شدید نوعی ونیر دندانی ویژه و با کیفیت است. لمینت ها روکش های نازک و ظریف، همرنگ و هم شکل دندان هستند که سطح جلویی و قدامی دندان ها را پوشش میدهند. آن ها برای ترمیم و زیبای دندان هایی که ظاهر طبیعی و ایده آلی ندارند استفاده میشوندلمنیت دندان از پرطرفدارترین و مهمترین روش های روکش کردن دندان هستند که در کشور ما هم جدیدا بسیار پرطرفدار شده اند.

کاربرد لمنیت دندان چیست؟

از این روکش های منحصر به فرد به منظور برطرف کردن مشکلات دندانی زیر استفاده میشود:

·         تغییر رنگی که با بلیچینگ دندان و سایر روش های سفید کننده برنمیگردد.

·         سایش و پوسیدگی دندان ها

·         کوتاه شدن طول دندان با ساییدگی و یا دندان قروچه

·         کج بودن جزئی دندان ها

·         وجود فاصله بین دو دندان مخصوصا دندان های جلو

دلیل برتری لمینت دندان نسبت به ونیر و روکش های کامپوزیتی چیست؟

زمانی  که صحبت از پروسه های دندانپزشکی زیبایی به میان میاید به عنوان یک مراجع و کسی که تقاضای پروسه خاصی را دارد، شما باید به دو مولفه مهم توجه کنید. یکی کیفیت و دیگری ماندگاری. وقتی صحبت از کیفیت میشود قطعا باید لمینت انتخاب کنیم. زیرا این ونیرهای منحصربه فرد در مقایسه با روش های مشابه از بالاترین کیفیت برخوردارند. و هرچه کیفیت بالاتر باشد دوام و ماندگاری نیز بیشتر است. علاوه بر این، موارد زیر نیز میتوانند برتری لمینت نسبت به روکش کامپوزیت را توجهی کنند:

·         ظاهر طبیعیتری دارد

·         لکه ها را موثر تر پنهان میکند

عوارض لمینت دندان چیست؟

خطرات و عوارض لمینت دندان عمدتا نادر و جزئی تلقی می شوند که با انتخاب دندانپزشک زیبایی خوب و باتجربه میتوان عوارض را به حداقل یا به صفر رساند. برخی از عوارض جزئی این روش عبارتند از:

·         حساسیت دندان (کاملا موقتی است و نهایتا دو هفته طول میکشد)

·         نیاز به تعویض (در شرایط خاص)

·         وارد شدن آسیب به دندان

·         سایر روش های جایگزین لمینت دندان چیست؟

·         اگر دندانپزشک زیبایی تشخیص دهد لمینت برای شما مناسب نیست احتمالا توصیه میکند که به دنبال سایر روش های جایگزین این روش باشید:

سایر روش های جایگزین لمینت دندان چیست؟

اگر دندانپزشک زیبایی تشخیص دهد لمینت برای شما مناسب نیست احتمالا توصیه میکند که به دنبال سایر روش های جایگزین این روش باشید:

·         باندینگ دندان

·         تاج دندان

·         بلیچینگ

·         انواع ارتودنسی دندان)ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی)

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی( ارتودنسی دندان، دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت دندان و.....) می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید.

اوربایت دندان چیست و چگونه درمان میشود؟

 اوربایت دندان نه تنها ظاهر افراد را بد جلوه میدهد بلکه میتواند باعث بروز مشکلاتی برای شخص مبتلا شود. برای مثال ممکن است تکلم شخص با مشکل مواجه شود و یا جویدن مواد غذایی و یا حتی مسواک زدن برایش دشوار شود. در این مقاله به طور کامل با اختلال اوربایت و نحوه درمان آن آشنا خواهید شد.

اوربایت چیست؟

اختلال اوربایت دندان به مشکل فک ها در برخی افراد اشاره دارد. در این افراد فک بالایی معمولا بیشتر از حد معمول جلوتر از فک پایینی است. دندان های فک بالا در این عارضه باعث میشوند که ظاهر شخص کمی غیرمعمولی شود. این عارضه از جمله مال اکلوژن های جدی است که در صورت شدید بودن میتواند مشکلات زیادی برای شخص مبتلا ایجاد کند.

آندربایت دندان چگونه ایجاد میشود؟

در بیشتر موارد این عارضه مستقیما ژنتیکی و ارثی است و از پدر و مادر به ارث برده میشود. اما این تنها علت آندربایت دندان نیست. برخی از موارد زیر میتوانند در جلو آمدن فک نقش داشته باشند:

مکیدن بیش از حد انگشت شست، انگشتان دیگر و پستانک و یا خوردن آب از بطری در سنین خیلی پایین

بچه های بزرگتر و حتی بزرگسالان هم میتوانند به مرور زمان چنین چیزی را تجربه کنند. جویدن و گاز گرفتن ناخن ها، دندان قروچه، جویدن مداد و سایر اشیاء میتوانند باعث بروز اختلال آوربایت خفیف شوند.

همچنین اگر تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید و جای خالی آن ها را پر نکنید نیز ممکن است به مرور زمان این مشکل را تجربه کنید.

علاوه بر این ، اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی یا تمپورومندیبولار میتواند باعث اوربایت شود.

درمان اوربایت بدون ارتودنسی و تنها با کشیدن دندان

اگر اوربایت شدید دارید که با ازدحام دندان روی فک بالا همراه است، ممکن است متخصص ارتودنتیست یا دندانپزشک درمان اوربایت بدون ارتودنسی شما نیاز به کشیدن دندان ها داشته باشد. کشیدن یکی دو دندان میتواند فضا را برای درمان بهتر و حتی جراحی اوربایت مهیا تر کند.

اگر اوربایت دندان را درمان نکنم چه میشود؟

اوربایت مشکلی نیست که به این سادگی حل شود. اگر این عارضه را حل نکنید به مرور زمان بدتر شده و مشکلات بیشتری برایتان ایجاد میکند. با جویدن غذا و دندان قروچه های مکرر قطعا هر سال بیشتر از سال قبل فک بالایی شما بدون درمان جلوتر میآید.

برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران هم سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی ازجمه ایمپلنت دندان ، بریج دندان و ..... می توانید به سایت داندانپزشکی در کلینیک مراجعه کنید

هر آنچه که باید درباره لمینت دندان بدانید

 تقریبا هر کسی دوست دارد یک لبخند زیبا و دلربا داشته باشد. اما متاسفانه به خاطر برخی دلایل، از جمله بد شکل بودن دندان ها، هر کسی نمی تواند به چنین چیزی دست پیدا کند. و اینجاست که دندانپزشکان متخصص ترمیم و زیبایی با کمک ترفندهای مختلفی مانند لمینت دندان ، تلاش می کنند لبخندی زیبا و گیرا را به صورت افراد مختلف اضافه کنند.

لمینت چیست؟

لمینتها پوسته‌هایی با ضخامت نازکی هستند که متناسب با شکل و ویژگی های دندانی هر شخص به صورت منحصر به فرد ساخته میشوند. در ساخت این پوسته های نازک از موادی با رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ دندان استفاده میشود. لمینت ها را در بخش جلویی دندان ها متصل میکنند. تا مواردی مانند رنگ، ظاهر، اندازه و طول دندان ها را تغییر داده و برای فرد لبخندی گیراتر و زیباتر ساخته شود.

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

·         در مرحله اول مقداری از ضخامت مینای دندان جهت آماده سازی آن تراشیده میشود.

·         بعد از تراش مینا، از دندان قالب گیری میشود تا لمینت متناسب با دندان ساخته شود

·         از لحظه تراشیدن مینا تا ساخته شدن و اتصال لمینتها، باید از یک روکش موقتی استفاده شود تا از حساسیت دندان کاسته شده و از آن محافظت شود

·         لامینت در مرحله نهایی آماده میشود و روی دندان های شخص متصل میگردد.

انواع لمینت

دو دسته کلی لمینت وجود دارد:

·         سرامیکی

·         کامپوزیتی

آیا لمینت دندان عوارض دارد؟

·         برخی از عوارض احتمالی ترمیم دندان با لمینت دندان عبارتند از:

·         ایجاد حساسیت به سرما و گرما تا مدتی بعد از درمان

·         شکسته شدن مواد تشکیل دهند

·         تغییر رنگ بخش هایی از لمینت که نزدیک به لثه است.

ملاحضات پس از لمینت دندان

بعد از هر پروسه درمانی و دندانپزشکی، شخص باید به درستی از خود مراقبت نموده و بهداشت دهان و دندان را بیش از پیش رعایت کند. در خصوص ترمیم دندان با کمک لامینت شخص باید علاوه بر رعایت اصول مراقبتی و بهداشتی، از دستگا‌ه های پیزوالکتریک جرم گیری استفاده کند.

علاوه بر این از آنجایی که تعدادی از انواع دهانشویه ها تاثیر مخربی روی لمینت دارند، بهتر است از انواع توصیه شده آن استفاده کنید.

آیا لمینت دندان میتواند جایگزین ارتودنسی دندان شود؟

اگر شخصی مشکلات شدید بایت و مال اکلوژن قابل توجهی داشته باشد، نمیتوان به هیچ عنوان از لامینت دندان برای ترمیم و تراز آن ها یا به عبارتی به جای ارتودنسی دندان استفاده کرد. اما اگر مشکلات خفیف باشند میتوان به نوعی روی لمینت به عنوان درمان حساب باز کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی (ارتودنسی دندان، ایمپلنت دندان، و....) می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 صفحه بعد
<-blogads->