جراحی لاغری یا ورزش؟ کدامیک برای درمان چاقی بهتر است؟

 وقتی صحبت از درمان چاقی مفرط و بیماری های مرتبط با آن ها مثل دیابت به میان میآید، گزینه های زیادی برای در نظر گرفتن پیش روی ما قرار میگیرند. شما می توانید برای کاهش وزن و درمان چاقی رژیم غذایی خود را تغییر دهید، بیشتر ورزش کنید و یا رو به متدهای جدید جراحی لاغری بیاورید. در این مقاله قصد داریم دو روش رایج لاغری یعنی جراحی لاغری و ورزش کردن را با هم مقایسه کنیم. بعد از مقایسه اولیه به شما خواهیم گفت که کدامیک برای لاغری بهتر عمل میکنند و چرا ترکیبی از این دو روش اهمیت بسیار زیادی برای بیماران چاق دارد.

ورزش کردن چه فایده ای دارد و هر شخص بزرگسال چقدر باید ورزش کند؟

ورزش منظم برای داشتن سلامتی کلی و احساس بهزیستی ضروری است. انجام ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی به تهویه مناسب، حفظ توده عضلانی (حتی در دوران پیری)، کاهش فشار خون و افزایش انعطاف پذیری بدن کمک زیادی میکند.

وزارت بهداشت انجام فعالیت های زیر را به بزرگسالان توصیه میکند تا از فواید آن بهره مند شده و زندگی سالم تر داشته باشند:

فعالیت های هوازی: بزرگسالان باید در هر هفته دست کم ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی ملایم یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید داشته باشند. هر جلسه فعالیت باید پایدار بوده و پشت سرهم انجام شود و هر جلسه ورزش هوازی باید حداقل ده دقیقه باشد.

حرکات قدرتی: بزرگسالان باید حداقل دو بار در هفته روی تمرینات و ورزش های قدرتی تمرکز کنند.

ورزش های ساده روزانه: بزرگسالان باید حداقل ۳۰ دقیقه در طول روز فعالیت ورزشی هر چند سبک داشته باشند.

جراحی لاغری و ورزش : ورزش چگونه به کاهش وزن و لاغری کمک میکند؟

ورزش کردن با سوزاندن کالری همراه  است و از این طریق به کاهش وزن کمک میکند. برای اینکه بدانیم ورزش کردن چگونه باعث کاهش وزن میشود باید به میزان کالری سوزی فعالیت های ورزشی آگاهی داشته باشیم. برای مثال هر کدام از فعالیت های زیر مشروط بر اینکه در مدت ۱ ساعت انجام داده شوند میتوانند مقدار مشخصی کالری دریافتی شما را بسوزانند و به لاغری شما کم کنند:

پیاده روی حدود ۳۱۴ کالری

دوچرخه سواری ۲۹۲ کالری

ایروبیک ۳۶۵ کالری

شنا ۴۲۳ کالری

دویدن ۶۰۶ کالری

جراحی لاغری و ورزش : برای اینکه لاغر شویم باید چه میزان کالری را با ورزش بسوزانیم؟

تخمین زده می شود برای از دست دادن ۱ پوند وزن (حدود نیم کیلوگرم)، باید ۳۵۰۰ کالری بسوزانید. با این تفاسیر اگر می خواهید ۱ تا ۲ پوند (حدود نیم تا۱ کیلوگرم) در هفته از دست بدهید، باید روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری کمتری جذب کرده یا آن را بسوزانید.

البته کاهش وزن با این شرایط همیشه آسان نیست. در واقع زمانی که پای عمل به میان می آید نمیتوان به این راحتی درباره کاهش وزن صحبت کرد. زیرا عوامل مختلفی مثل بیماری ژنتیکی یا متابولیسمی میتواند روی چاقی و تلاش شما برای لاغر شدن تاثیر بگذارد. به همین دلیل میزان کاهش وزن می تواند کند باشد و با توجه به ژنتیک شما، تلاشتان برای کاهش وزن بلاخره در نقطه ای متوقف شود و دیگر نتوانید از یک محدوده وزنی خاص موفق به از دست دادن وزن شوید.

جراحی لاغری و ورزش : در مقایسه با ورزش، عمل لاغری چگونه به درمان چاقی و کاهش وزن کمک میکند؟

جراحی لاغری سیستم گوارش شما را اصلاح می کند تا میزان کالری مصرفی را در طول هر وعده غذایی کاهش داده و حتی به میزان بالقوه کالری های جذب شده در طی فرآیند هضم را نیز محدود کند. این بدان معناست که شما هر روز کالری کمتری دریافت میکنید. کاهش کالری دریافتی نیز یکی از موثرترین راه ها برای کاهش وزن است.

منظور از عمل بینی طبیعی چیست؟

 اگر بینی شما پس از عمل جراحی زیبایی بینی طوری است که در تناسب و هماهنگی کامل با صورت و اجزای آن باشد نتیجه عمل شما طبیعی است و گفته می شود شما عمل بینی طبیعی انجام داده اید.

اما اگر هارمونی صورت شما به واسطه شکل و ظاهر بینی پس از عمل به هم ریخته باشد نتیجه عمل شما طبیعی نیست.

چه چیزی باعث می شود که یک عمل بینی طبیعی داشته باشیم؟

ما بیان کردیم که مفهوم جراحی طبیعی بینی هم به دلیل خواسته های بیمار و هم به دلیل خطوط فیزیکی صورت از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. با وجود این، جراحی بینی طبیعی برای هر شخصی امکان پذیر است.

برای داشتن نتایج طبیعی و زیباتر، ابتدا باید یک جراح بینی خوب انتخاب کنید که بتوانید به او اعتماد کنید زیرا تقریبا همه چیز به جراح بستگی دارد.

پس از انتخاب درست جراح، کارهایی که باید برای رسیدن به نتایج طبیعی انجام شود توسط جراح شما و با توجه به انتظارات شما تعیین می شود. مواردی که جراح زیبایی شما برای جراحی یک جراحی خوب و طبیعی به آن توجه خواهد کرد عبارتند از:

سازگاری کامل بینی با ویژگی های صورت

پهن نبودن یا باریک نبودن جلوی بینی

تناسب پل بینی با نوک بینی

و …

همچنین جراح به فاکتورهای زیر که همگی در داشتن عمل بینی طبیعی تاثیرگذار هستند توجه زیادی خواهد کرد تا در نهایت عمل  بینی طبیعی با ظاهری نرمال و هارمونیک باشد.

تقارن

بینی عضوی است که در قسمت میانی صورت قرار دارد. وقتی صورت 3 قسمت مساوی در نظر گرفته شود، بینی که با دو قسمت دیگر حاصل سازگار و متناسب است ، به بینی طبیعی تبدیل می شود.

نسبت طلایی (اندازه مناسب بینی)

در نظر گرفتن نسبت طلایی یا اندازه مناسب بینی نسبت به اجزای صورت در جراحی زیبایی بینی برای داشتن بینی طبیعی بسیار مهم است. در حقیقت ، مجسمه سازان دوره رنسانس هنگام ایجاد مجسمه های خود از فرمول نسبت طلایی استفاده می کردند. در نقطه ای که امروز به آن رسیده ایم ، نسبت طلایی اهمیت زیادی در جراحی زیبایی بینی پیدا کرده است.

هماهنگی

 از آنجا که بینی یک ساختار 3 بعدی است ، تمام قسمت ها باید با یکدیگر هماهنگ شوند. علاوه بر این، باید متناسب با ویژگی های منحصر به فرد چهره همه افراد باشد.

نمای جلو

 بینی برجسته ترین قسمت صورت است. بنابراین، یکی از شرایطی که برای انجام عمل بینی طبیعی باید رعایت شود، تنظیم صحیح و متناسب ظاهر بینی از نمای جلو است.

عملکرد

 بسیار مهم است که بتوانید با بینی خود به خوبی و بدون دردسر نفس بکشید. تنفس مناسب با بینی برای حفظ سلامتی و حیات ما بسیار مهم است  زیرا هوا را گرم ، مرطوب و فیلتر می کند. با تنفس از بینی می توان اکسیژن بیشتری نسبت به تنفس دهانی گرفت.

اما اگر بعد از عمل نمی توانید به درستی نفس بکشید و یا مشکلی در نفس کشیدن دارید بینی شما دیگر طبیعی نیست و عمل جراحی آن نیز خوب نبوده است.

بهبودی و دوره نقاهت سریعتر

در عمل بینی طبیعی، وقتی تورم پس از عمل فروکش کرد و فرم بینی فیکس شد، فرد هرگز بینی خود را عجیب نخواهد دید. بهبودی افرادی که دارای بینی با پوست ضخیم هستند (بینی گوشتی دارند) ممکن است کمی بیشتر از بینی هایی با پوست نازک (بینی استخوانی) باشد.

بیشتر بخوانید : هزینه عمل زیبایی بینی

درباره مزایای ایمپلنت دندان بیشتر بدانید

 همانطور که در مطالب قبلی اشاره شد بسیاری از افراد برای حل مشکلات دهان و دندان خود می‌توانند روی ایمپلنت حساب کنند که این به دلیل وجود مزایای بسیار ایمپلنت است که چند مورد از آن به شرح زیر می‌باشد:

ایمپلنت غذا خوردن را ساده‌تر می‌کند

بر خلاف سایر گزینه‌های درمانی دندانپزشکی، ایمپلنت کاری می‌کند که شما بتوانید از تجربه بسیار طبیعی و رضایت‌بخش جویدن لذت ببرید. شما مجبور نیستید در هنگام غذا خوردن مراعات‌های خاصی انجام دهید. در حالی که پروتزها و دندان مصنوعی‌های سنتی اغلب در دهان می‌لغزند و بدین صورت لذت بردن از جویدن را دشوار می‌کنند. اما عملکرد ایمپلنت‌ها مانند دندان‌های طبیعی است و به افراد اجازه می‌دهند تمام غذاهای مورد علاقه خود را بدون هیچ گونه تلاش اضافی یا احساس درد بخورند.در مورد ایمپلنت‌ها حساسیت دندان‌ها، و نیرویی است که می‌توانید در هنگام خوردن و گاز گرفتن وارد کنید تقریبا همانند فردی است که تمامی دندان‌هایش طبیعی است. ایمپلنت قطعا باعث می‌شود که نیروی گاز گرفتن و جویدن غذاها بیشتر از فشاری باشد که فردی با دندان مصنوعی‌های سنتی می‌تواند اعمال کند.

ایمپلنت جایگزینی ریشه‌ دندان‌های از دست رفته می‌شود

هنگامی که یک دندان را از دست بدهید، جایی که ریشه در آن قرار داشت خالی می‌ماند. متأسفانه، اکثر گزینه‌های جایگزین کردن دندان فقط روی جایگزین کردن تاج دندان  تمرکز دارد. ایمپلنت دندان  قسمت‌هایی از دندان که دیده نمی‌شوند - یعنی ریشه‌ها و یا سطوح زیرین را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.ریشه دندان‌ها به فک متصلند، به همین دلیل است که می‌توانند دندان را در جای خود نگه دارند - مثل ریشه‌های یک درخت. ایمپلنت‌ها طوری در دهان قرار داده می‌شوند که به استخوان متصل می‌شوند، طوری که انگار ریشه دندان در فک وجود دارد. این مساله فک را تحریک کرده و باعث می‌شود بافت جدیدی در اطراف ایمپلنت به وجود بیاید و در نتیجه پیوند طبیعی بین استخوان و فلز ایجاد می‌شود. بدون وجود ایمپلنت در موقعیت ریشه دندان، به تدریج استخوان فک حجم و چگالی خود را در طول زمان از دست خواهد داد.

ایمپلنت‌ها می‌توانند به محافظت از دندان‌های سالم کمک کنند

هنگامی که یکی از دندان‌های خود را از دست بدهید، یکی از روش‌های جایگزین کردن آن دندان که بطور گسترده‌ای استفاده می‌شود بریج کردن دندان است. در اغلب موارد در این روش، برای این که تعادل مناسبی بین بریج و دندان‌های دیگر ایجاد شود، بخش‌هایی از دندان‌های مجاور سالم برش و تراش داده می‌شوند. اما امروزه با کمک روش ایمپلنت‌ دندان، می‌‌توانید روی خود ایمپلنت تاج و یا بریج را قرار دهید و نیازی به تراش دادن یا اسیب رساندن به دندان‌های دیگر به خاطر وضعیت و مشکل یک دندان نیست. با ایمپلنت دندان، دندان‌های سالم، از انجا که دستکاری نمی‌شوند، سالم باقی می‌مانند و درعین حال، پایه ای در استخوان فک برای پشتیبانی از هر پروتز دندانی که قرار است آن را به دهان خود اضافه کنید، ایجاد شده و ان را محکم در جای خود نگه می‌دارد.

چگونه شاخص توده بدنی خود را کاهش دهیم؟

 افرادی که کمبود وزن دارند برای بالا بردن وزن و رساندن آن به محدوده وزنی نرمال کار چندان دشواری ندارند. اما افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۳۰ و گاها ممکن است بالای ۴۰ داشته باشند، کار بسیار سختی برای کاهش وزن دارند.

این افراد احتمالا به تنهایی قادر به کاهش وزن و لاغر شدن نیستند و به کمک متخصصان تغذیه و جراحان لاغری نیاز دارند. در کنار این ها، باید یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالمی نیز داشته باشند.

روش های زیر بهترین راه کارها برای کمک به کاهش وزن در افراد چاق است و در ترکیب با هم می توانند در مدت زمان بسیار اندک و در بهترین و ایمن ترین حالت وزن افراد چاق را کم کنند.

۱.به عمل جراحی لاغری فکر کنید

روش های مرسوم لاغری مانند ورزش یا رژیم لاغری به سختی میتواند به کاهش وزن افرادی که شاخص توده بدنی بالا ۴۰ دارند کمک کند. بنابراین باید یک روش اصولی دیگر مانند عمل جراحی لاغری باشد که بتواند به صورت ایمن و عمل های زیر گزینه های جراحی لاغری برای کاهش وزن موثر هستند که توسط یک جراح لاغری انجام داده می شوند. بیخطر به کاهش وزن این افراد کمک کند.

۲.به طور منظم ورزش کنید

ورزش کردن از مهمترین اصول لاغری و کاهش وزن است که همه باید به آن توجه کنیم. ورزش های زیر کمک زیادی به کاهش وزن می کنند:

شنا                                             

وزنه برداری

دوچرخه سواری

دومیدانی

فعالیت های معمولی مانند دراز و نشست، شنای سوئدی و …

۳.رژیم لاغری مناسبی انتخاب کنید

ورزش کردن به تنهایی نمی تواند به کاهش بی ام آی کمک کند. شما باید حتما یک رژیم لاغری مناسب خود داشته باشید. در مورد رژیم های غذایی زیر با متخصص تغذیه یا جراح لاغری خودتان صحبت کنید:

رژیم لاغری سریع

رژیم لاغری ۷ روزه

رژیم کم کربوهیدرات

رژیم لاغری کتوژنیک

و …

۴.خواب کافی داشته باشید

خواب کافی برای بهبود عملکرد تمامی اعضا و ساختارهای بدن لازم است. کمبود خواب از جمله عوامل افزایش وزن و چاقی است و کسانی که می خواهند به کاهش عدد به دست آمده در محاسبه bmi یا شاخص توده بدنی خود اقدام کنند باید حتما خواب کافی داشته باشند. برای داشتن یک خواب کافی موارد زیر را امتحان کنید:

در ساعات مشخصی بخوابید و بیدار شوید

استرس خود را کاهش دهید

از ۲ ساعت پیش از خواب چیزی نخورید

شام سبک بخورید

به اندازه کافی در معرض نور خورشید باشید

تماشای تلوزیون هنگام خواب را فراموش کنید

و …

۵.استرس خود را کاهش دهید

استرس باعث افزایش میل به پرخوری در افرد چاق می شود. هرچه بیشتر بتوانید سطح استرس خود را کنترل کنید بهتر می توانید به کاهش وزن و پایین آوردن BMI خود کمک کنید. برای کاهش سطح استرس خود اقدامات زیر را انجام دهید:

مدیتیشن کنید

از روانشناس کمک بگیرید

درباره مدیریت استرس مطالعه کنید

برنامه ریزی کنید و به زندگی خود نظم دهید

داروهای گیاهی آرام بخش را امتحان کنید

و ..

آزمایش های قبل از عمل بینی کدامند؟

به طور خلاصه و تیتروار، مهمترین آزمایش های قبل از عمل بینی که انجام دادن آن ها اهمیت زیادی دارد عبارتند از:

آزمایش خون

نوار قلبی یا الکتروکاردیوگرافی

آزمایش بارداری

عکس رادیولوژی از قفسه سینه

آزمایش ادرار

تست های سلامت روانی

هرکدام از این آزمایش ها در ادامه به صورت خلاصه توضیح داده شده اند. درباره این آزمایشات حتما با جراح خود صحبت کنید.

آزمایش خون

بدون استثنا همه افرادی که تمایل دارند عمل زیبایی بینی انجام دهند باید به دستور جراح آزمایش خون قبل از جراحی بین را انجام دهند. هدف اصلی از انجام این آزمایش بررسی سطح هموگلوبین خون بیمار است. هموگلوبین نقش بسیار مهمی در خون ما ایفا میکند و مسئول اصلی انتقال اکسیژن (از طریق خون) به بافت ها و اندام های بدن است. چنانچه میزان هموگلوبین (در آزمایش خون) خارج از محدوده نرمال (بین 13 تا 16 گرم در دسی لیتر) باشد عمل موقتا کنسل خواهد شد. تا بازگشت هموگلوبین به میزان نرمال خود عمل صورت نخواهد گرفت.

تست بارداری

تمام بانوانی که در سن باروری هستد باید آزمایش بارداری قبل از عمل بینی را انجام دهند. اگر مشخص شود که یک خانم در مراحل ابتدایی بارداری است (و حتی هنوز خودش نمی‌داند) عملش کنسل خواهد شد. زیرا انجام چنین عملی برای مادر و جنین خطرناک است. شاید بپرسید که چرا حتی در اوایل بارداری باید عمل کنسل شود؟ و در جواب باید گفت که بارداری می‌تواند باعث کاهش سطح هموگلوبین در خون مادر شود که پایین بودن هموگلوبین خود یک مانع بزرگ برای عمل است. زیرا احتمال خونریزی در طول عمل بالا می‌رود و بیمار ممکن است نیاز به دریافت خون در طول عمل پیدا کند.

نمونه ادرار

چنانچه فردی که قصد عمل زیبایی بینی دارد از یک بیماری عفونی رنج ببرد (حتی اگر نهفته باشد و خود شخص نداند)، با کمک آزمایش ادرار قبل از عمل بینی میتوان آن را تشخیص داد. به جز این طی آزمایش ادرار اگر شخص دیابت یا فشار خون خود را کنترل نکرده باشد احتمالا مشخص میشود و عملش کنسل خواهد شد. آنالیز نمونه ادرار یکی از آزمایش های قبل از عمل بینی است که  معمولا برای همه بیماران درخواست داده می‌شود.

اصلاح طرح لبخند: طراحی دیجیتال

 اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند مجموعه‌ای از درمان‌های زیبایی است‌که درنهایت به ایجاد لبخندی زیبا منجر میشود. فرآیند اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند لثه های ناصاف و بدشکل را اصلاح و مشکلات دیگر دندان را برطرف مینماید. همچنین اصلاح طرح لبخند میتواند بطور چشمگیر طول، عرض، رنگ و شکل دندان هارا تغییر دهدتا ظاهری شاداب و متناسب داشته باشید. اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند فقط رویکرد زیبایی ندارد بلکه درطی انجام فرایند اصلاح طرح لبخند ،برای تشخیص مشکلات کارکردی، دندان هامعاینه میشوند  

طراحی دیجیتالی لبخند Digital Smile Design – DSD

سیستم DSD یا طراحی دیجیتال لبخند یک سیستم کاملاً منحصر بفرد میباشد که‌برای اولین بار طراحی لبخند بیمار بصورت دیجیتالی و توسط کامپیوتر انجام میگیرد. قبل‌از هرگونه عملیات دندانپزشکی میتوان نتیجه درمان را به‌فرد نشان داد و همچنین شما میتوانید باتوجه به‌سلیقه شخصی خود و یا عکس و خاطرات گذشته در مورد طراحی لبخند خود اظهار نظر نمایید. این سیستم طراحی لبخند کاملاً واقعی و طبیعی طراحی میشود و بهترین راهنما برای مراجعه کنندگانی که‌به زیبایی دندان هاو طرح لبخند اهمیت ویژه‌ای میدهند، میباشد.

اندازه گیری دقیق اصلاح طرح لبخند با استفاده از تناسب‌های مختلف و تنظیم پارامترهای طراحی صورت شامل فاصله دو مردمک و فاصله گوشه‌های لب،‌ارتفاع صورت و … انجام میپذیرد. استفاده از نرم افزار پیشرفته GPS و قابلیت منحصر بفرد آن‌در آنالیز زیبایی صورت و دندان ، این امکان رابه‌ما میدهد که‌به سادگی و با دقت بالا پارامترهای مورد نظررا بررسی و دستورات لابراتوری و کلینیکی را صادر نماییم. با استفاده‌از نرم افزار بررسی عکس دیجیتالی صورت تغییرات لازم شامل: اندازه ، شکل ، تناسب دندان ها،‌ ارتفاع و دیگر مشخصات در لبخند شما اعمال میشود

کاندیداهای اصلاح طرح لبخند

در هنگام مشاوره شخصی ، دندانپزشک تشخیص میدهد که‌آیا شما‌برای انجام اصلاح طرح لبخند کاندیدا مناسبی هستید یا خیر. پزشک برای‌آگاهی از اهداف هرفردبه کمک تکنولوژی پیشرفته، دندان و فک شمارا معاینه میکند. برای‌اینکه بیمار صلاحیت انجام اصلاح طرح لبخند را دارا شود باید از سلامت دهانی خوبی برخوردار باشد و نباید هیچ‌گونه پوسیدگی و بیماری لثه در دهان فرد وجود داشته‌باشد.

درصورتی‌که دندان های‌شمابه مشکلات زیر دچار شده‌است، قبل از اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند شما ابتدا باید‌برای درمان بیماری دندانتان به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • لب پر شدن دندان‌ ها
  • فاصله‌ی بین دندان‌ ها
  • نداشتن دندان
  • بدرنگ شدن دندان ها
  • داشتن دندان های‌کج
  • پوسیدگی دندان ها
  • داشتن لبخند لثه‌ای
  • دندان های کوتاه

 

عوارض شایع ایمپلنت های دندانی

 

1. خارج شدن روکش ایمپلنت

در سال اول روکش‌های دندان با چسب موقت چسبانده می‌شود و احتمال افتادن روکش در سال اول وجود دارد و در صورتی که روکش موقت دندان بیافتد باید برای چسباندن مجدد روکش روی ایمپلنت به دندان پزشک مراجعه شود و در صورتی که شرایط استاندارد باشد با چسب دائمی روکش چسبانده می‌شود.

2. شل شدن پیچ اباتمنت

شل شدن پیچ اباتمنت که کاملا طبیعی است و می‌تواند براثر فشار زیاد به ایمپلنت دندان باشد یا براثر دندان‌قروچه در شب باشد. ما به بیمارانی که در شب دندان‌قروچه دارند، نایت گارد می‌دهیم. نایت گارد یک قالب کاملا شیشه‌ای و شفاف است.

از بیمار سوال می‌شود که آیا در خواب دندان‌قروچه دارد یا در طول روز دندان‌هایشان را به هم می‌سابند یا نه؟ اگر بیمارمان دندان‌قروچه داشت حتما نایت گارد تجویز می‌شود و بیمار در شب نایت گارد را استفاده می‌کند که این باعث کنترل فشار به ایمپلنت می‌شود.

3. لق شدن روکش ایمپلنت

در برخی موارد که فشار در برخی نواحی دهان بیشتر از حد معمول باشد، احتمال دارد که روکش ایمپلنت لق شود که البته این لقی دلایل مختلفی دارد که در ادامه بررسی می‌شود.

4. شکستگی پروتز و شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت

این اتفاق زمانی می‌افتد که فشار یا لود زیاد از حد(دندان قروچه) به روکش وارد شود و یا سنگ یا غذای سفتی ناگهانی و ناخدآگاه روی ایمپلنت قرار بگیرد. که معمولا با درد همراه است و احتمال شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت دندان نیز بعضا وجود دارد. در این موارد باید به دندانپزشک مراجعه نمائید تا در صورت امکان پروتز شما خارج گردیده و تعویض شود.

5. شکستگی بدنه ایمپلنت

این یک اتفاق بسیار نادر و جبران ناپذیر پس از درمان می‌باشد که معمولا بر اثر فشار بیش از حد و یا پروتز نامناسب دندان که فشارها را از مرکز اطراف منتقل کند ایجاد می‌شود. معمولا در این حالت درمانی جز خارج کردن ایمپلنت توسط جراحی مخصوص و کاشت مجدد ایمپلنت در ناحیه وجود ندارد. لذا در صورتی که ایمپلنت دندانی شما در دهان، دچار دردهای مکرر و یا ناراحتی زیاد هنگام جویدن دارد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

6. عفونت

بسیاری از مردم از عفونت پس از انواع جراحی می‌ترسند و همه علائم پس از جراحی را نشانه عفونت می‌دانند در صورتی که چنین نیست و بسیاری از تورم و ترشح‌ها به دلیل عفونت نیست و پدیده‌های طبیعی پس از جراحی است و برای جراحی ایمپلنت ترس بیش از حد و غیر منطقی از عفونت اشتباه است.

بیشتر بخوانید : اروژانس دندانپزشکی 

 

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه کاری می توانم انجام دهم؟

 بهترین روش برای توقف پوسیدگی دندان ها مسواک زدن است. شما باید دست کم روزی دو بار هم مسواک و هم نخ دندان استفاده کنید. حتی الامکان به جای خمیردندان های معمولی سعی کنید از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.

تمام سطوح دندان ها (جلو، سطوح طرفی، عقب، لبه ها ) و خلاصه تمام بخش های آن را با دقت مسواک بزنید و هیچ بخشی را از قلم نیاندازید. برس ها و مسواک های بین دندانی هم میتوانند در این کار به شما کمک کنند اما حتی برس یا مسواک بین دندانی هم نمیتواند در تمیز کردن از نخ دندان ها سبقت بگیرید. زیرا نخ دندان ها ذرات ریز بین دندان ها که عامل اصلی پوسیدگی دندان هستند را از بین میبرد

بیشتر بخوانید :

مرتباً طبق توصیه ها به تیم دندانپزشکی خود مراجعه کنید. غذاهای قندی و اسیدی و نوشیدنی های گازدار کمتری بخورید. از خوردن میان وعده هایی مثل چیپس و یا تنقلات و حتی میوه های خشک چسپنده خودداری کنید. این ها بیشتر از هر ماده غذایی دیگری باعث اسیدی شدن دهان و پوسیدگی دندان ها میشوند.

به جای این موارد سعی کنید که آدامس بدون قند و شکر بجوید. بعد از خوردن غذا میتوانید به مدت 20 دقیقه آدامس بجوید که این کار نه تنها به گوارش شما کمک میکند بلکه به افزایش بزاق، کاهش محیط اسید و تمیز شدن دهان و دندان کمک میکند.

پیشگیری از پوسیدگی با مراجعه به دندانپزشک

تیم دندانپزشکی شما اولین کاری که میتواند در این خصوص برایتان انجام دهد این است که به شما نحوه صحیح مراقبت و نگهداری از دندان ها و روش های رعایت بهداشت دهان و دندان را آموزش دهد. برای مثال از آنجایی که نخ دندان کشیدن مهمترین روش توقف پوسیدگی دندان از پوسیدگی دندان است، شما باید حتما نحوه درست اینکار را از دندانپزشک خودتان یاد بگیرید و به طور منظم هم برای ارزیابی ها دقیق دندانپزشکی به مطبش مراجعه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون علل و درمان پوسیدگی دندان کلیک کنید.

منبع

فیشور سیلانت تراپی چیست و چگونه از پوسیدگی دندانهای کودکمان جلو گیری می کند؟

 یکی از سطوح دندان‌ها که به‌شدت در معرض پوسیدگی قرار دارد، سطح جونده دندانهاست. سطوح جونده دندان‌های عقبی یا همان سطوحی که غذا بین آنها جویده و له می‌شود، به‌دلیل داشتن شیارهای فراوان نواحی بسیار مستعدی برای پوسیدگی محسوب می‌شوند. یکراه پیشگیری از ایجاد پوسیدگی در این دندان‌ها، استفاده از تکنیکی به نام فیشور سیلانت است. سیلانت‌ها موادی هستند که به‌صورت یک لایه نازک درون شیارهای سطح جونده دندان‌های آسیای دائمی بچه‌ها قرار می‌گیرند و به کمک آنها این شیارها صاف می‌شوند .با صاف شدن شیارهای دندان، از گیر کردن مواد غذایی بین این دندان‌ها کاسته شده و احتمال پوسیدگی آنها کاهش می‌یابد.

در سطح جونده دندان های آسیای کودکان شیار های ریز ودرشتی  وجود دارد که به وسیله آنها عمل آسیاب کردن مواد غذایی صورت می گیرد .

این شیار ها گاهی از حد معمول باریکتر وعمیق تر است بطوری که الیاف مسواک نمی تواند به عمق آن شیار ها دسترسی پیدا کند و مانده مواد غذایی ومیکروبها در داخل شیار ها باقی مانده و باعث فساد مواد غذایی شده و سبب پوسیدگی   دندان های آسیای کودکان می شود .

فیشور سیلانت راهی است برای کم عمق کردن شیارهای عمیق دندان های آسیای کودکان .در این روش دندانپزشک بدون تراش و ماده ترمیم دندان ، دندان  را مانند چسب روی دندان می گذارد مواد فیشور سیلانت روی دندان های عقبی کودک شیار های عمیق را کم عمق می کند تا با مسواک زدن همه سطوح دندان به راحتی تمیز شوند .

بهترین زمان برای انجام فیشور سیلانت کودکان چه موقع است ؟

به محض رویش دندان های آسیا و قبل از خراب شدن آنها

آیا فیشور سیلانت تراپی درد هم دارد ؟

خیر فیشور سیلانت بدون درد است و نیاز به تزریق ماده بی حس کننده ندارد .

فیشور سیلانت تراپی می تواند تا  60 تا 70 درصد از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری کند .

دندان هایی که فیشور سلاینت تراپی شده اند باید هر شش ماه یکبار توسط دندانپزشک چک شوند .

منبع : کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان

رفرنس : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

منظور از موقعیت های اورژانسی دندانپزشکی چیست؟

 گاهی اوقات برای سلامت دهان و دندان مشکلی ایجاد می شود که نیازمند توجه فوری دندانپزشکی یا پزشکی است. اگر در اسرع وقت یا به موقع جهت رسیدگی، ارزیابی و درمان به دندانپزشک مراجعه نکنیم ممکن است کار از کار بگذرد و سلامتی ما یا حتی حیات ما با مشکل مواجه شود. به این موقعیت ها اورژانسی دندانپزشکی گفته می شود.

برخی از مهم ترین موقعیت ها اورژانسی دندانپزشکی که باید حتی در دوره همه گیری کرونا و حتی دوره پیک به کلینک دندانپزشکی مراجعه کنیم عبارتند از :

تورم غیر طبیعی لثه، گونه یا صورت که در حال افزایش است. (اگر تورم به سمت پایین گردن، چشم یا در امتداد کف دهان است حتما باید به دندانپزشک یا پزشک مراجعه شود)

درد آزار دهنده دهان و دندان که باعث اختلال در خواب و تمرکز شما شده است.

وجود زخم های دهانی که پس از دو هفته همچنان بهبود نیافته اند.

اگر به تازگی دندان کشیده شده و بیش از 20 دقیقه خونریزی داشته و با هیچ روشی خونریزی بند نیامده باشد.

اگر دندان دچار شکستگی گسترده است و دارای نوک تیز است.

اگر لبه تیز دندان شکسته به داخل دهان شما آسیب زده است.

عفونت شدید دندان و نیاز به عصب کشی دندان

بیماری پیشرفته لثه (پریودنتیت)

خونریزی کنترل شده به دلیل وارد شدن ضربه صورت

چه مواقعی نباید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

دندان درد جزئی که گاه و بیگاه احساس می شود و درد بسیار خفیفی دارد.

درد دندان عقل نهفته بدون تورم

 حساسیت دندان

حساسیت لثه با خونریزی بسیار جزئی

زخم های داخل دهان که کمتر از 10 روز بهبود می یابند.

درد یا مشکلات جزئی و رایج ارتودنسی یا ایمپلنت دندان

شکستگی جزئی یا لب پر شدگی اندک آن ها

شل شدن روکش دندان یا افتادن آن

ناراحتی های ناشی از وجود دندان مصنوعی

در موارد ذکر شده بهتر است که با وجود پیک کرونا به دندانپزشکی مراجعه نکنیم و صبر کنیم تا وضعیت بیماری کرونا اندکی رو به بهبودی برود.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 صفحه بعد
<-blogads->