بیماری‌های مخصوص فک و دهان

بیماری‌ های مربوط به فک و دهان را بیماری‌های استوماتوگناتیک می‌نامند. دهان از ارگان‌های مهم بدن با عملکردهای متفاوت است. بیماری‌های دهان به گونه‌ای هستند که اکثر افراد مبتلا از آن بی اطلاع هستند و عدم توجه به این بیماری‌ها، فرد مبتلا را دچار بیماری‌های شدیدتر می‌کند.

شایع‌ترین بیماری‌های فک و دهان

در این مطلب شایع‌ ترین بیماری‌ های فک و دهان را برایتان نام میبریم. با درمان به موقع این بیماری‌ها و پیشگیری از مشکلات شدیدتر می‌توان از وقوع بیماری‌های حادتر جلوگیری کرد.

·         اختلال مفصل گیجگاهی فکی

·         آفت

·         تبخال

·         زخم دهان

·         سرطان دهان

·         بوی بد دهان

·         لکوپلاکی

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ های فک و دهان بیماری اختلال مفصل گیجگاهی فکی است. مفصلی که فک پایین را به جمجمه متصل می‌کند مفصل گیجگاهی فکی نام دارد. وجود این مفصل است که بسیاری از کارهای ما را از جمله جویدن غذا، صحبت کردن و خمیازه کشیدن را میسر می‌کند. این مفصل به فک اجازه می‌دهد که در تمام جهات حرکت کند. افرادی که دچار اختلال مفصل گیجگاهی فکی هستند در باز و بسته کردن دهان خود مشکل دارند.

از دیگر علائم این بیماری وزوز گوش، احساس درد در فک یا گوش موقع غذا خوردن، سردردهای بی علت در طول روز است. همچنین صدای کلیک یا صدای خرت خرت موقع باز و یا بسته کردن دهان و جویدن نیز از علائمی است که باید حتما به پزشک متخصص مراجع کرده و از سلامت و یا وجود بیماری مطمئن شوید. اختلال مفصل گیجگاهی فکی ممکن است در یک طرف صورت و یا در هر دو طرف صورت اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: زخم ها و عفونت دهان

عوامل ایجاد کننده اختلال مفصل گیجگاهی فکی

·         فشار و یا ضربه محکم به فک

·         دندان قروچه

·         آرتروز در مفصل گیجگاهی فکی

درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی

پزشک متخصص شما ممکن است برای تشخیص قطعی و درمان مناسب، از دهان و فک شما، عکس رادیوگرافی پانورامیک بخواهد. بیشتر افرادی که مبتلا به این بیماری هستند علائمی موقی دارند که خیلی جدی نیستند و در بیشتر موارد در خانه درمان می‌شود. خود بیمار برای رفع این اختلال اقدامات مهمی می‌تواند انجام دهد. از جمله اقداماتی که فرد بیمار در خانه برای بهبودی خود می‌تواند انجام دهد شامل موارد زیر می‌شوند:

1.      از حرکت دادن فکتان با شدت زیاد جلوگیری کنید

2.      استفاده از کمپرس یخ در صورت درد داشتن

3.      استفاده از یک حوله گرم و قرار دادن آن بر روی صورت

4.      استفاده از داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن

5.      فیزیوتراپی

منبع: https://www.chalava.ir/

ارتودنسی یا لمینت ؛ کدام مشکل من را حل می کند؟

در مقایسه این دو روش باید به این نکته اشاره کرد که ارتودنسی روشی درمانی است و زمانی که شما از این روش استفاده می کنید؛ در واقع وضعیت دندان های خود را به شکل طبیعی و درست آن ها در خواهید آورد. در مقابل، لمینت بیشتر یک عمل زیبایی است، و شکل و طبیعت دندان ها را تغییر می دهد. قبل از تصمیم گیری در مورد انجام لمینت یا ارتودنسی حتما با یک پزشک متخصص مشاوره کنید.

ارتودنسی چیست ؟

افرادی که برای اصلاح انحراف و کجی دندان ها می خواهند لمینت کنند، باید بدانند در صورتی که انحراف دندان شدید باشد یا لازم باشد دندان حرکت کند یا تنها صاف کردن دندان کفایت نکند، بهتر است از روش درمان ارتودنسی استفاده کنند.

به لطف پیشرفت های زیادی که در حوزه ارتودنسی ایجاد شده است، روش های زیادی برای هر چه نامحسوس تر کردن ارتودنسی ابداع شده که باعث می شود افراد بیشتری مایل باشند این درمان را انجام دهند. توجه داشته باشید لمینت نمی تواند ساختار دندان را تغییر دهد بلکه تنها شکل آن را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی نامرئی

لمینت چیست؟

لمینت دندان یک لایه ی بسیار نازک پرسلین است که تنها جلوی دندان را پوشش می دهد. زمانی که دندانپزشک در حال تصمیم گیری راجع به این موضوع است که چه تعداد از دندان ها نیاز به پوشش دارند، این را مد نظر قرار می دهد که این دندان ها چگونه لبخند را تکمیل خواهند کرد. اکثر افراد 8 تا 10 لمینت نیاز خواهند داشت.

درمان ارتودنسی پیش از لمینت کردن دندان‌ها

اگر دندان ‌هایتان کج و نامرتب باشد، هنگام بسته بودن فک ها و هنگام جویدن غذا فشار زیادی بر لبه های لمینت وارد می‌شود، زیرا فشار به خوبی بین دندان‌ها توزیع نمی‌شود. این وضعیت باعث می‌شود لمینت لب پر شده یا بشکند و یا در اثر فشار وارد شده از سطح دندان جدا شود. بنابراین اگر دندان‌هایتان صاف و هم‌ ردیف نیستند باید اول درمان ارتودنسی انجام دهید و آنها را مرتب کنید و پس از آن با لمینت دندان ‌های خود را زیبا کنید.

درمان ارتودنسی و لمینت به چه کسانی توصیه نمی شود؟

به دلیل این که در درمان های ترمیمی و ارتودنسی احتمال پوسیدگی دندان افزایش می یابد، رعایت نکات بهداشتی اهمیت زیادی دارد. اگر در رعایت نکات بهداشتی ضعیف هستید توصیه می شود از این دو روش استفاده نکنید.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

آشنایی با ونیر کامپوزیت دندان

روکش ها پوسته های نازکی هستند که در قسمت جلوی دندان های شما قرار می گیرند تا ظاهر آنها را بهبود ببخشند و نقص دندان های شما را برطرف کنند. نقص در دندان های شما می تواند شامل کج یا نامرتب بودن دندانها، شکسته شدن، لکه دار یا تغییر رنگ داده شدن دندانهای شما یا فرسودگی مینای دندان شما باشد. ونیرهای کامپوزیت دندان فقط یکی از چندین روش موجود برای تغییر ظاهر دندان ها هستند.

ونیر کامپوزیت

همانطور که از نام آن پیداست، روکش های چینی به صورت سفارشی ساخته می شوند تا متناسب با دندان های شما باشند. روکش های کامپوزیت اغلب ساخته شده از یک رزین به رنگ دندان هستند. روکش ها بخشی از دندان های شما را می پوشانند؛ اما در واقع با تاج هایی که ضخیم تر هستند و کل دندان یعنی عقب و جلو آن را می پوشانند متفاوت است.

انواع ونیر کامپوزیت

یک متخصص ترمیم و زیبایی دندان ممکن است بین سه نوع روکش کامپوزیت مستقیم، کامپوزیت غیر مستقیم و روکش پرسلن یکی را برای دندان شما انتخاب کند.

روکش کامپوزیت مستقیم

روکش های کامپوزیت مستقیم، روکش های ساخته شده از ماده رزین کامپوزیت هستد که مستقیماً روی دندان های شما قرار می گیرند. طولی نمی کشد که دندانپزشک دندان های شما را برای استفاده از روکش آماده می کند و روند استفاده از آن حداقل تهاجمی محسوب می شود.

روکش های کامپوزیت غیر مستقیم

تفاوت اصلی بین روکش های کامپوزیت مستقیم و غیرمستقیم نحوه استفاده از آن است نه ماده واقعی استفاده شده در آن.

در این روش، دندان های شما مانند روکش های کامپوزیت مستقیم آماده می شوند؛ اما روکش ها به صورت غیر مستقیم در خارج از دهان در مطب دندانپزشکی یا آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شوند.

تا زمان ساخت روکش های غیرمستقیم مجموعه ای از روکش های موقت را دریافت خواهید کرد. در قرار بعدی، روکش های کامپوزیت غیرمستقیم با یک لایه چسب روی دندان های شما قرار می گیرند.

روکش های کامپوزیت غیرمستقیم بهتر از نسخه مستقیم در برابر سایش بیشتر مقاومت می کنند و در برابر شکستگی مقاومت می کنند. گرچه هزینه آنها بیشتر از روکش های کامپوزیت مستقیم است.

جوانب مثبت روکش های کامپوزیت

·         هزینه کمتر

·         در صورت روکش مستقیم، روند درخواست کوتاه تر می شود.

·         می تواند بسیاری از مشکلات زیبایی از جمله شکستگی دندان ها، تغییر رنگ و نواقص دیگر را بپوشاند.

جوانب منفی روکش های کامپوزیت

·         مواد این نوع روکش ها ضعیف تر از پرسلن است و ممکن است اغلب دندان تراشیده شود.

·         نیاز به تعویض یا تعمیر بیشتری نسبت به روکش های چینی دارند.

منبع: https://www.chalava.ir/

درباره کامپوزیت دندان و ونیر کامپوزیت چه می‌دانید؟

امروزه روشهای زیادی برای زیبایی دندان‌ها وجود دارد که یکی از این روش‌ های متداول کامپوزیت دندان است. کامپوزیت دندان در واقع نوعی متریال در دندانپزشکی زیبایی است که بدون عوارض جانبی و برای زیبایی لبخند است. دندانپزشک می‌تواند با استفاده از این روش دندان‌ های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم کند و زیبایی دندان را برای فرد ایجاد کند.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر دندان همان روکش های دندانپزشکی هستند که به منظور زیباسازی دندان ها و ترمیم طرح لبخند بکار میروند. ونیرها انواع مختلفی دارند اما دو تا از شناخته شده ترین ونیرهای دندانی، لمینت دندان و کامپوزیت ونیر هستند. جنس ونیر کامپوزیت ها از همان مواد کامپوزیتی و همرنگ دندان است که برای پر کردن دندان ها نیز از آن ها استفاده میشود.

در حالت کلی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر با هم تفاوت هایی دارند. برای مثال هزینه ونیر کامپوزیت ها معمولا از قیمت لمینت های دندانی کمتر است. مواد کامپوزیتی دارای جنس و رنگ متفاوتی بوده و دارای دوام و استحکام متفاوتی نیز هستند.

مزایای کامپوزیت دندان

·         در صورت آسیب دیدن کامپوزیت، قابلیت ترمیم دارد.

·         از استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به لمینت دندان برخوردار است.

·         ونیر کامپوزیت از شکستگی دندان جلوگیری کرده و آن را در برابر تغییرات دمایی محافظت می‌کند.

·         در کامپوزیت، دندان تراش داده نمی‌شود و در صورت نیاز به صورت خیلی جزئی انجام می‌شود.

·         برای تهیه کامپوزیت دندان نیاز به قالبگیری و فرستادن به لابراتوار نداشته، بنابراین در وقت و هزینه صرفه جویی می‌شود.

معایب کامپوزیت دندان

موارد زیر رایج ترین عوارض مواد کامپوزیت دندان است:

·         به دلیل ویژگی‌ هایی که کامپوزیت داشته و عدم نیاز به تراش دادن دندان‌ها، می ‌توان گفت این روش زیبایی تقریبا عوارضی را در پی نداشته مگر اینکه فرد، مراقبت های لازم را انجام نداده باشد و یا از کامپوزیت به صورت درست استفاده نشده باشد.

·         یکی از معایب کامپوزیت ونیر دندان این است که پس از خوردن نوشیدنی‌هایی چون چای، قهوه و یا دیگر مواد غذایی رنگدار، تا حدودی تغییر رنگ اتفاق میفتد. البته با انجام پولیش دندان می توان نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد.

·         کامپوزیت ‌های دندانی نسبت به پرکننده ‌های نقره ‌ای رنگ دندان (آمالگام)، زودتر از بین می‌روند.

·         از عوارض ونیر کامپوزیت دندان می ‌توان به تخریب دندان، لق شدگی، سایش، آسیب به لثه و مشکلاتی در مفصل فک اشاره کرد. البته این موارد در صورتی اتفاق می‌افتند که کامپوزیت دندان به صورت نا صحیح استفاده شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

علل شکست ایمپلنت دندان و درمان آن

اگرچه شکست ایمپلنت دندان بسیار کم پیش می آید، اما در برخی مواقع حتی اگر جراح بسیار کارکشته و متخصص باشد و همه مراحل را با احتیاط انجام داده باشد، باز هم ممکن است بدن برخی افراد ایمپلنت کاشته شده را پس بزند.

علل شکست ایمپلنت دندان چیست؟

شکست خوردن فرآیند ایمپلنت گذاری میتواند دو دلیل عمده و اصلی داشته باشد. یکی پری ایمپلنتیت و دیگری عدم انجام فرآیند استئواینتگریشن است.

پری ایمپلنتیت

زمانی پری ایمپلنتیت اتفاق می افتد که شما به عنوان کسی که ایمپلنت کاشته اید به درستی از دندان های خود مراقبت نکرده باشید و بهداشت دهان و دندان شما ضعیف باشد. برای مثال اگر مسواک نزنید ممکن است به بیماری لثه گرفتار شوید که خود همین بیماری میتواند به بافت استخوانی آسیب بزند. اگر این مشکلات به موقع تشخیص داده نشوند پری ایمپلنت میتواند باعث لق شدن یا شل شدن ایمپلنت شود.

استئواینتگریشن

وقتی ما ایمپلنت را به استخوان فک متصل میکنیم یا میکاریم، انتظار داریم که به مرور زمان بافت استخوانی اطراف ایمپلنت را پر کند و در واقع ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد. به این فرآیند استئواینتگریشن (osteoporosis) گفته میشود. اما اگر فک نتواند ایپمپلنت را احاطه کند و آن را به خود متصل کند، ایمپلنت شل شده و عملا شکست میخورد. شکست استئواینتگریشن میتواند به دلیل موارد زیر باشد:

·         ضعف بافت استخوانی یا مشکل ساختاری مربوط به آن

·         سیگار کشیدن

·         کیفیت پایین پیوند استخوانی انجام شده توسط جراح

·         روش و تکنیک جراحی پیاده شده

درمان شکست ایمپلنت دندان

روش درمان ناموفق ایمپلنت دندان به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. به عنوان مثال:

اگر دلیل ناموفق بودن ایمپلنت پری ایمپنتیت است، میتوانید با تمیز کردن و شستشوی ایمپلنت آن را درمان کنید.

اگر دلیل شکست، بیماری های بافت دهان است با ارتقاء بهداشت دهان و دندان میتوان آن را برطرف کرد.

همچنین اگر مشکل پیش آمده به خاطر وارد شدن ضربه یا استرس فیزیکی به توده استخوانی فک باشد، اولین گام برداشتن بافت های ملتهب اطراف ایمپلنت دندان است و بعد از آن عمل پیوند استخوان انجام میشود. البته بسته به میزان آسیب و ضربه ممکن است نیاز باشد تاج ایمپلنت را نیز تعویض کنید.

انتخاب یک دندانپزشک متخصص یا جراح آموزش دیده می تواند برخی از عواملی که می تواند منجر به شکست ایمپلنت شود را از بین ببرد. اما نقش شما هم در این فرآیند بی تاثیر نیست و شما باید در بیان واقعیات خود مثل نوع داروی مصرفی یا بیماری و مشکل سلامتی خود د با جراح خود صادق باشید تا عمل شما موفقیت بیشتری داشته باشد.

منبع: https://www.chalava.ir/

بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی

 

زمانی که دستگاه‌های ارتودنسی بعد از چند ماه از دهان خارج می‌شود ناهنجاری به طورکامل درمان می‌شود، یکی از بهترین لحظات زندگی بیمار است؛ چرا که ناهنجاری دهان و دندانش رفع شده و طرح لبخند بسیار جذاب و دل‌نشین تری پیدا کرده است. البته پس از برداشتن براکت‌ها و بریس های ارتودنسی، یک مشکل اساسی پیش می‌آید و آن هم این است که دندان‌ها تغییر رنگ داده و جای بریس ها بر روی دندان‌ها مانده و لکه و تیره شده است. در ادامه با بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی آشنا می شوید.

دلایل تغییر رنگ دندان‌ها

زرد شدن دندان‌ها بعد از استفاده از براکت و بریس های ارتودنسی یک مشکل رایج و در عین حال طبیعی است. بریس ها به خودی خود باعث تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد لک و تیرگی نمی‌شود؛ بلکه عدم رعایت صحیح و اصولی نکات بهداشتی است که باعث ایجاد این مشکل می‌شود.

·         عدم رعایت صحیح و اصولی نکات بهداشتی دهان و دندان

·         عدم استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی در مدت درمان ارتودنسی

·         استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی مثل نوشابه و قهوه  در مدت درمان ارتودنسی

·         کشیدن سیگار و استعمال دخانیات در مدت درمان ارتودنسی

·         انباشته شدن جرم و باکتری در پشت پلاک‌ها و سیم‌های ارتودنسی و عدم نظافت آن‌ها

بلیچینگ دندان پس از ارتودنسی

به سفید کردن دندان و از بین بردن لک‌ها و تیرگی‌های دندان بلیچینگ می گویند و بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی عبارت است از سفید کردن و از بین بردن لک‌هایی که در زمان استفاده از براکت و بریس های ارتودنسی به وجود آمده‌اند.

نکات مهم

·         فورا پس از خارج کردن دستگاه‌های ارتودنسی از دهان خود، از تری و ژل‌های سفید کننده استفاده نکنید. بهتر است ابتدا به مدت یک ماه از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید و در ماه دوم از سفیدکننده‌ها و تری‌ها استفاده کنید.

·         از مواد سفید کننده به مقدار لازم استفاده کنید تا برای لثه و زبان شما حساسیت ایجاد نکند.

·         استفاده از ژل‌ها و مواد سفید کننده دندان برای بیماران قلبی و عروقی، افراد مبتلا به دیابت، زنان باردار و شیر ده، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

·         سفید کردن دندان برای همه افراد و در همه سنین ممکن خواهد بود؛ ولی بهتر از در سنین بالای ۱۸ سال از بلیچینگ استفاده کنید.

 

منبع

عمل سرپایی لاغری

 

عمل سرپایی لاغری چیست؟ چاقی به یکی از معضل های اذیت کننده در جامعه تبدیل شده است که افراد خیلی زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد با استفاده از ورزش و رژیم های غذایی می توانند وزن خودشان را به اندازه دقیق و درست برسانند و اضافه وزن خود را از بین ببرند. چاقی به یکی از معضل های اذیت کننده در جامعه تبدیل شده است که افراد خیلی زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد با استفاده از ورزش و رژیم های غذایی می توانند وزن خودشان را به اندازه دقیق و درست برسانند و اضافه وزن خود را از بین ببرند.

انواع عمل سرپایی لاغری

یکی از روش هایی که می توان توسط آن عمل سرپایی لاغری را انجام داد جراحی بای پس معده می باشد که به آن لاپاراسکوپی هم می گویند؛ که دارای دو مرحله است. همچنین یکی از روش های دیگر عمل سرپایی لاغری اسلیو معده نام دارد. این دو روش جزو روش هایی هستند که در بین مردم، دارای طرفداران زیادی می باشند. مطالعات اخیر پزشکان ثابت کرده است که برطرف کردن دیابت، چربی خون و بیماری‌هایی از این قبیل می‌تواند توسط عمل سرپایی لاغری بهبود یابد و بیمار به شرایط عادی برگردد.

روش های مختلف عمل سرپایی لاغری

همانطور که گفته شد جراحی لاغری به روش های مختلفی انجام می شود که ما در اینجا چند روش پر استفاده را عنوان می کنیم:

·         گاستریک بای‌پس

·         اسلیم گاسترکتومی یا اسلیو معده

·         باندینگ یا حلقه معده

·         لیپوماتیک

·         بهترین روش عمل سرپایی لاغری مورد آخر یعنی لیپوماتیک می باشد.

لیپواتیک

لیپوماتیک یکی از روش های عمل سرپایی لاغری می باشد و روشی است که در آن چربی اضافی برداشته می‌شود و به ناحیه مورد نظری که نیاز به چربی دارد اضافه می‌شود.

لیپوماتیک در در نگاه اول ممکن است برای فرد مانند لیپوساکشن به نظر برسد؛ اما فناوری آن متفاوت است. به این دلیل که لیپوماتیک منجر به آسیب بافتی کمتر، یکنواختی چربی در زیر پوست، ظرافت بیشتر و اثر ماندگار تری می شود.

این روش برای نتیجه گرفتن بهتر، با روش های دیگر مانند لیفت بدن، افزایش و کاهش حجم پستان، جراحی پلاستیک شکمی و جراحی‌های پلاستیک می تواند ترکیب شود.

منبع

آیا می توان از ارتودنسی نگین دار استفاده کرد؟

ارتودنسی نگین دار یا براکت ارتودنسی قطعات مربع شکل کوچکی هستند که عمدتا از جنس فلز یا سرامیک است و با کمک چسب مخصوص ارتودنسی به سطح دندان چسبانده می شوند. امروزه با پیشرفت های فراوان در زمینه ارتودنسی نگین دار، نگین ها و براکت های مختلفی وجود دارند که هریک برای شرایط مختلف استفاده می شود.

کاربرد نگین ارتودنسی

از وظایف اصلی نگین ارتودنسی می توان به اتصال موارد مختلف به دندان اشاره کرد. به بیان دیگر همانطور که در بالا اشاره کردیم، نگین های ارتودنسی در ارتودنسی ثابت در واقع همانند دستگیره عمل می کند که به دندانها می چسبد و آنها را به جایگاه مناسب راهنمایی می کند.

برای هر دندان، نگین ارتودنسی خاصی طراحی می شود که به نوع دندان وابسته است. روی بعضی از نگین های ارتودنسی قلاب وجود دارد و بعضی از نگین های ارتودنسی نیز هر شیاری دارند که سیم ارتودنسی از داخل آن عبور می کند. نگین های ارتودنسی به طور کلی در سه دسته اصلی جای می گیرند:

·         نگین های معمولی

این نگین ها اولین نوع در درمان های ارتودنسی بودند و جنس آنها فولاد ضد زنگ است و در برخی از موارد از تیتانیوم نیز استفاده میشود.

·         نگین های سلف لیگت

نگین های سلف لیگیت یا خود بازشونده، گیره ای دارند که باز و بسته می شوند. این نوع نگین ها طول درمان ارتودنسی را کاهش می دهند و به علت فشار نیرو های کمتر به دندان ها، درد کمتری به دندان ها وارد می شود و نیازمند تنظیمات کمتری هستند.

·         نگین های لینگوال یا زبانی

نگین های لینگوال یا زبانی در پشت دندانها متصل میشوند و قابل مشاهده نیستند. این نگینهای ارتودنسی به دلیل محدودیت های لابراتواری، هنوز در ایران به صورت کامل وجود ندارد.

اقدامات لازم در صورت شکستن نگین ارتودنسی

در اقدام اولیه باید با متخصص ارتودنسی تماس گرفته شود و شرایط به او توضیح داده شود تا مشخص شود که لازم است بلافاصله به او مراجعه شود یا بیمار می تواند منتظر بماند.

نگین ارتودنسی منجر به حرکت تدریجی دندان می شود تا دندان ها را در جایگاه مناسب خود قرار دهند و نیرویی ملایم به آنها وارد کند. در صورتی که به دندان نیرو وارد نشود به تدریج به موقعیت پیشین خود تغییر جهت می دهند. همین امر منجر می شود تا زمان بیشتری نگین ها در دهان بیمار بماند؛ بنابراین طول دوره درمان ارتودنسی افزایش می یابد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

عصب کشی دندان که به نام های درمان ریشه دندان، روت کانال تراپی یا همان RCTنیز شناخته میشو، از شایعترین درمان های دندانپزشکی می باشد. دندان درد ممکن است خیلی بی موقع برای هرکسی پیش آید که در این صورت شخص معمولا جهت تسکین درد دندان، سراغ خرید مسکن درد دندان و یا استفاده از اسپری های دندانپزشکی و یا دهانشویه های ضدعفونی کننده می روند.

درد شدید دندان معمولا به علت دندان پوسیده ای است که به عصب رسیده است که شاید اگر پوسیدگی دندان به موقع برداشته و دندان ترمیم می شد با هزینه و زحمت کمتری انجام می شد.

کلمه عصب کُشی صحیح است یا عصب کِشی؟

در این عمل، عصب از داخل کانال ریشه بیرون کشیده می شود که می توان به آن عصب کِشی گفت. گاهی هم به وسیله مواد شیمیایی عصب داخل کانال کشته می شود و یا به عبارتی فلج می شود پس می توان واژه عصب کُشی را نیز برای آن استفاده کرد. پس هر دو واژه صحیح است ولی اصطلاح علمی آن درمان ریشه است.

مراحل انجام عصب ‌کشی

هنگام عصب‌ کِشی، دندان‌ پزشک بعد از برداشتن پوسیدگی‌ ها به کانال‌هایی که داخل ریشه دندان قرار دارند، دسترسی پیدا می‌کند. ابتدا با سوراخ کردن سقف پالپ و جاری شدن خون، فشار داخل پالپ کاهش پیدا کرده و درد کم می‌شود. (تعداد کانال‌ها بستگی به دندان دارد؛ مثلاً دندان نیش تک‌کاناله است ولی دندان آسیا سه یا چهار کانال دارد.)

درمان ریشه دندان از طریق مراحل زیر انجام میشود. ابتدا خارج کردن محتویات کانال ریشه و تمیز کردن آنها، سپس شکل دادن کانال‌های ریشه به نحوی که مواد دارویی شستشو دهنده تا انتهای کانال‌ها برسد و در آخر پرکردن کانال‌های ریشه طوری ‌که کاملاً بسته شوند و امکان عبور میکروب‌ها و محصولاتشان از مسیر آن‌ها کاهش یابد، اتفاق میفتد.

در عصب‌کشی این مواد به‌ طور کامل برداشته و تخلیه می‌شوند و سپس تمیز می‌شوند و آنگاه به وسیله یک سوهان کوچک، شکل‌دهی و با محلول شست‌ و شو، عفونت ‌زدایی می‌شوند. همچنین پس از قرار دادن میله‌ای بسیار نازک بنام گوتا که جنس پلاستیکی دارد در داخل پالپ، عاج دندان را با ماده‌ای (مثل آمالگام) که با مواد دیگر (مثل غذاها) واکنش نمی‌دهد پر می‌کنند.

اگر چه گاهی اعمال مذکور در بیش از یک جلسه درمانی انجام می‌شود، اما زیاد بودن فاصلهٔ زمانی بین تخلیه مواد عفونی و پر کردن دندان شانس عفونت‌های بعدی را بالا می‌برد.

منبع: https://www.chalava.ir/

عمل‌های بی‌خطر لاغری

 

عمل‌های بی‌خطر لاغری چیستند؟ عمل جراحی لاغری به شما در کاهش وزن کمک کرده و خطر مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهد. جراحی چاقی از دو طریق اصلی به کاهش وزن کمک می‌کند:

محدودیت از جراحی برای کاهش حجم مقدار غذایی که معده می‌تواند داشته باشد، استفاده می‌شود و این باعث می‌شود کالری مصرفی شما محدود شود.

سو جذب از جراحی برای کوتاه کردن یا برش زدن بخشی از روده کوچک استفاده می‌شود که میزان کالری و مواد مغذی بدن را کاهش می‌دهد.

عمل جراحی لاغری به شما در کاهش وزن کمک کرده و خطر مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهد. جراحی چاقی از دو طریق اصلی به کاهش وزن کمک می‌کند:

محدودیت از جراحی برای کاهش حجم مقدار غذایی که معده می‌تواند داشته باشد، استفاده می‌شود و این باعث می‌شود کالری مصرفی شما محدود شود.

سو جذب از جراحی برای کوتاه کردن یا برش زدن بخشی از روده کوچک استفاده می‌شود که میزان کالری و مواد مغذی بدن را کاهش می‌دهد.

گاسترکتومی اسلیو

در گاسترکتومی اسلیو، بخشی از معده جداشده و از بدن خارج می‌شود. قسمت باقی‌مانده معده به‌صورت ساختاری لوله‌ای، شکل‌گرفته است. این معده کوچک‌تر کمتر هورمون تنظیم‌کننده اشتها، گرلین تولید می کند که ممکن است میل شما به غذا خوردن را کاهش دهد. با این حال، گاسترکتومی اسلیو تاثیری در جذب کالری و مواد مغذی روده ندارد.

خطرات

همانند هر عمل جراحی، بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن خطرات بالقوه سلامتی را شامل می شوند، چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت.

خطرات مرتبط با روش جراحی مشابه هر عمل جراحی شکم است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

خون ریزی بیش از حد

عفونت

واکنش های جانبی به بی هوشی

لخته شدن خون

مشکلات ریوی یا تنفسی

نشت در سیستم گوارشی شما

چگونه آماده شوید؟

اگر واجد شرایط جراحی پس معده هستید، تیم مراقبت های بهداشتی شما در مورد چگونگی آماده شدن برای جراحی، به شما دستورالعمل می دهند. ممکن است لازم باشد که قبل از جراحی آزمایشات و معاینات مختلف آزمایشگاهی انجام دهید.

سایر اقدامات احتیاطی

از شما خواسته می‌شود که یک برنامه فعالیت بدنی را شروع کرده و هرگونه مصرف دخانیات را متوقف کنید.

همچنین ممکن است لازم باشد با برنامه‌ریزی قبلی برای بهبودی خود پس از جراحی آماده شوید.

آنچه شما می‌توانید انتظار داشته باشید.

جراحی پس معده در بیمارستان انجام می‌شود. بسته به بهبودی، مدت اقامت در بیمارستان ممکن است حدود سه تا پنج روز طول بکشد

منبع

صفحه قبل 1 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->