درمان بوی بد دهان

 بوی بد دهان که به آن هالیتوز یا هالیتوزیس نیز گفته می شود یک مشکل رایج دهان  و دندان است که برای هر کسی در هر سنی ممکن است پیش بیاید.  

نوع درمان و مسیر ریشه کن کردن این مشکل بستگی به علت ایجاد آن دارد. در بیشتر اوقات بوی بد دهان با رعایت بهداشت دهان و دندان به راحتی از بین می رود. با این حال باید ابتدا علت بوی بد دهان را مشخص کرده و آنگاه بر اساس علت به فکر درمان باشیم تا موثرترین راهکار ها را انتخاب کنیم.

در ادامه درباره شیوه درمان بوی بد دهان با توجه به منشاء آن توضیحاتی ارائه شده است.

برطرف کردن مشکلات دندانپزشکی

چنانچه علت بد بویی دهان ناشی از مسائل و مشکلات دندانپزشکی باشد مراجعه به یک دندانپزشک می تواند راهگشا باشد. دندانپزشکان با ارزیابی دهان و دندان ها علت را مشخص کرده روش درمانی مناسب را به شما توصیه می کنند برای مثال:

اگر بیماری لثه شامل التهاب (جنجویت) یا عفونت لثه (پریودنتیت) دارید ممکن است جرم گیری دندان انجام دهید تا پس از التیام لثه بوی بد دهان از بین برود

اگر پوسیدگی دندان باعث ایجاد بوی نامطبوع در دهان شده با برداشتن پوسیدگی و پر کردن دندان با مواد مناسب بو کم کم از بین می رود

اگر دندان های شما دچار شکستگی و یا آسیب شدید شده به طوری که ماندن آن ها در حفره دهان امکان پذیر نیست برداشته شده و با روش هایی مانند ایمپلنت دندان یا بریج  دندان و … جایگزین می شوند.

(ایمپلنت دندان که در بالا به آن اشاره شد یکی از روش های جایگزینی دندان از دست رفته است ف اگر این روش آشنایی ندارین کلیک کنید.)

تمیز کردن دندان مصنوعی

در اغلب اوقات علت بوی بد دهان در افراد میانسال و مسن دندان مصنوعی است. با تمیز کردن منظم دندان های مصنوعی و قرار دادن آن ها درون محلول های مخصوص آنتی باکتریال می توان به راحتی اقدام به درمان بوی بد دهان کرد.

درمان بیماری خشکی دهان

برای افزایش جریان بزاق، آدامس های بدون قند بجوید.

همچنین ، برای مرطوب نگه داشتن حفره دهان خود ، مقدار زیادی آب بنوشید.

اگر بوی بد دهان به دلیل بیماری پزشکی مانند دیابت ملیتوس ، سینوزیت و برونشیت ایجاد شده باشد ، دندانپزشک شما را برای درمان مناسب به پزشک معرفی می کند.

پیشرفت در درمان بوی بد دهان به موفقیت در درمان بیماری زمینه ای بستگی دارد.

رفرنس

تاج دندان چیست؟ همه چیز درباره تاجگذاری دندان!

 دندان از بخش های مختلفی تشکیل شده است. ریشه دندان و تاج دو بخش اصلی دندان هستند. ریشه در زیر لثه ها است و ما نمیتوانیم آن را ببینیم. اما تاج بخشی از دندان است که از لثه بیرون زده و ما آن را میبینیم. همانطور که میدانید رنگ آن سفید است و ساختار بسیار سفت و سختی دارد. تاج دندان مصنوعی نیز یک دستگاه دندانپزشکی ترمیمی و جایگزین تاج واقعی دندان شما است.

چرا به تاج مصنوعی احتیاج دارم؟

زمانی که به تاج واقعی دندان شما که بیرون از لثه است آسیب وارد شود، یا باید دندان را بکشیم و از دهان خارج کنیم، یا اینکه به طریقی آن را ترمیم کنیم. ما از تاج مصنوعی دقیقا برای این منظور استفاده میکنیم. به عبارت قابل فهم تری، زمانی که دندان دچار شکستگی یا پوسیدگی شود به جای کشیدن، آن را با تاج مصنوعی ترمیم میکنیم.

بیشتر بخوانید :

سایر اهداف استفاده از تاج مصنوعی عبارتند از:

اگر دندان خود را پر کرده اید اما ظاهر آن را دوست ندارید

اگر میخواهید در کنار پوسیدگی دندان بیشتر از ریشه دندان خود محافظت کنید

زمانی که میخواهید پل و بریج دندانپزشکی یا پروتز دندان داشته باشید

( پوسیدگی دندان دلایل گوناگون و هم چنین درمان های بسیاری دارید اگر هنوز با اونا اشنا نیستید کلیک کنید.)

روند آماده سازی دندان برای تاجگذاری

برای اینکه بتوانید یک تاج مصنوعی جدید را جهت ترمیم جایگزین کنید، باید ابتدا بخشی از ضخامت مینای دندان را بردارید. برای این منظور لازم است دقیقا هم اندازه با شکل و حجم تاج مصنوعی، مینا را بتراشیم.

قبل از تاج یک وسیله به نام پست تاج را درون ریشه میگذارند

به جهت اینکه پایه دندان بتواند به خوبی از تاج مصنوعی حمایت کند لازم است که وسیله پیچ مانند کوچکی را وارد ریشه دندان کنند تا کمک کند که تاج به خوبی متصل و ثابت شود.

تاجگذاری دندان چقدر طول میکشد؟

برای اینکه بتوانید صاحب یکی از این دستگاه های دندانپزشکی شوید، حداقل به دو جلسه ویزیت نیاز دارید. در اولین ویزیت دندانپزشک ترمیمی خوب دندان شما را آماده تاجگذاری میکند. او برای اینکار بخشی از مینای دندان را تراش میدهد تا بتواند تاج را روی یک پایه مناسب و مطمئن دندانی قرار داد.

تاج مصنوعی چگونه به پایه دندانی شما وصل میشود؟

زمانی که همه چیز مهیا شد و تاج دائمی متناسب با دندان شما بود دندانپزشک با کمک نوعی سیمان یا چسپ مخصوص دندانپزشکی آن را به دندان شما که از قبل تراش خورده میچسپاند.

هزینه و قیمت تاج دندان چقدر است؟

قیمت و هزینه تاج دندان بسته به نوع تاج و ماده استفاده شده در ساخت آن متفاوت است. بهترین راه این است که به کلینیک دندانپزشکی ترمیمی مراجعه کنید تا بعد از بررسی های لازم، تاج مناسب را برای شما آماده کرده و هزینه حدودی را نیز برایتان برآورد کند.

شکستگی دندان چیست؟

 دندان‌ها می‌توانند به روش‌های غیرمنتظره‌ای دچار شکستگی و لب پر شدگی شوند اما اساساً، لب پر شدگی، ترک خوردن و یا شکستگی معمولاً از طریق وارد شدن ضربه‌ای به دهان و دندان (که بیشتر از تحمل مینای دندان است) رخ می‌دهد.

اگرچه مینای دندان سخت‌ترین ماده در بدن است، اما ممکن است نتواند در برابر حوادثی مانند ضربات قوی، تصادفات، برخورد اشیاء به صورت، ساییدن دندان‌ها به هم، گاز گرفتن مواد سفت و سخت و … مقاومت کند و دچار شکستگی یا لب پر شدگی شود. حتی در برخی موارد پوسیدگی دندان می‌تواند خود دلیلی برای شکسته شدن دندان باشد و یا احتمال آن را به شدت افزایش دهد.

اگذ هنوز در رابطه با پوسیدگی دندان ، علت ها و درمان های ان اطلاعات کاملی ندارید کلیک کنید.

علائم شکستگی دندان چیست؟

هرچند که اغلب شکستگی‌های دندانی به خوبی قابل تشخیص هستند و شخص می‌تواند متوجه شود دندانش چگونه و به چه شکلی دچار آسیب شده، اما بد نیست علائم آن را یک بار دیگر بخوانید:

احساس هرگونه لبه تیز، ناهموار یا دندانه دار روی سطح دندان حین لمس دندان توسط زبان

احساس زخم شدن زبان

تحریک شدن لثه مخصوصا در ناحیه “خط لثه” دندانی که شکسته شده است

درد دندان حین خوردن چیزی و یا لمس آن

بروز یک حساسیت ناگهانی به غذاهای سرد یا نوشیدنی

خونریزی

دیده شدن قطعات دندانی در دهان یا بیرون دهان

و …

اگر با شکستگی دندان روبرو شدیم چه کنیم؟

بعد از آنکه به دنبال یک حادثه یا هر موقعیت دیگری با شکستگی دندان روبرو شدید به یک دندانپزشک  ترمییمی خوب مراجعه کنید اما تا پیش از آن از انجام اقدامات زیر غافل نشوید:

اگر قطعه‌ای از دندان شما افتاده است سعی کنید آن را پیدا کرده و در داخل بزاق (یا در صورت لزوم شیر) نگهداری کنید تا به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای اینکه بقیه بخش‌های دهان (مخصوصا زبان و لب ها و لثه) از آسیب دندان شکسته شده و احتمالا دارای لبه‌های تیز مصون باشند، هرگونه برجستگی و لبه تیز دندان شکسته شده را با موم دندانپزشکی، آدامس بدون قند و یا تی بگ بپوشانید.

برای کاهش التهاب و ناراحتی از مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

اگر گرسنه هستید و باید غذا بخورید، غذاهای آبکی و خیلی نرم بخورید.

اگر آسیب وارد شده به دندان کم و یا جزئی است ، می‌توانید چند روز صبر کنید و آنگاه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. در این فاصله حتما نخ دندان بکشید، با آب نمک دهان خود را بشویید، از خوردن غذاهای سفت و سخت اجتناب کنید و در صورت امکان با طرف مقابل دندان شکسته غذا را بجوید.

بیشتر بخوانید :

برای مراقبت از دندان و لثه باید چگونه مسواک بزنیم؟

 مراقبت از دندان و لثه بخش مهمی از حفظ سلامت کلی بدن است. بهداشت ضعیف دهان با بیماریهای مزمن عمده ای همراه است که می تواند باعث ناتوانی شود و و منجر به کاهش اعتماد بنفش در ما شود. مراقبت صحیح از دندان و لثه نیازی به وقت بیش از حد و یا ابزارهای بهداشتی گران قیمت ندارد. تنها با چند روش ساده مثل اجتناب از مصرف مواد  غذایی شیرین، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک میتواند به حفظ سلامتی دهان و دندان منجر شود و شما را برای هیمشه سالم نگاه دارد.

بیشتر بخوانید :

مهمترین نکته ای که باید در خصوص مسواک زدن بدانید این است که باید حتما از یک خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید به کاهش تسکیل پلاک پشت دندان ها کمک میکند. روزانه باید دو بار و هر بار باید به مدت دو دقیقه دندان ها را مسواک بزنید.

برای اینکه بتوانید در مراقبت از دندان و لثه موفق عمل کنید به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

از یک مسواک نرم استفاده کنید: برای جلوگیری از آسیب دیدن مینای دندان ، فقط از یک مسواک نرم استفاده کنید.

اگر ارتودنسی دندان انجام داده اید بیشتر به فکر تمیز کردن دهان و دندان باشید.

مسواک را با زاویه ۴۵ درجه استفاده کنید : زاویه استفاده از مسواک بسیار مهم است. مسواک را  باید در مقابل دندان ها با زاویه ۴۵ درجه تا خط لثه قرار دهید.

حرکت صحیح دست: با استفاده از حرکات دایره ای کوتاه تمام سطوح دندان را تمیز کنید.

زبان را مسواک بزنید: هر بار که اقدام به تمیز کردن داخل دهان و دندان خود میکنید حتما باید زبان خودتان را نیز مسواک بزنید

اگر ایمپلنت دندان یا ونیر دندان دارید راه های مراقبت درست از آن ها را یاد بگیرید

بعد از مسواک زدن چیزی نخورید: به مدت ۳۰ دقیقه بعد از هر بار تمیز کردن داخل دهان سعی کنید مواد غذایی و یا نوشیدنی میل نکنید

هر سه ماه یکبار و بعد از ابتلاء به بیماری هایی مصل سرماخودرگی و یا آنفولانزا حتما مسواک خودتان را تعویض کنید.

 

مهمترین علل دندان درد و بهترین روش های تسکین درد دندان

 دندون درد یه چیزیه که هممون دست کم یه بار تجربه ش کردیم و حتما هم روش هایی رو برای تسکینش امتحان کردیم. اما اجازه بدید که این بار به سبک کلینیک دندانپزشکی ایده ال  به تسکین دندان درد و ساکت کردن این درد بپردازیم. اگه بدجوری دندونتون درد میکنه و حسابی کلافه شدید این مقاله رو بخونید چون از خوندنش پشیمون نمیشید.

علت دندان درد چیه؟

برای اینکه بتونیم درد دندون رو ساکتش کنیم اول باید بدونیم علتش چیه. اصلا چرا و به چه علتی دندونمون درد میکنه؟

علت دندان درد میتونه چیزای زیادی باشه و البته تشخیص دادنش هم زیاد سخت نیست. به طور کلی موارد زیر شایعترین و مهمترین علت دندون درد در ما انسان ها هستن:

  • پوسیدگی دندان
  • آبسه دندان
  • شکستگی دندان
  • آسیب ناشی از پر کردگی دندان
  • انجام دادن یه سری کارای تکراری و برای یه مدت طولانی با دهان و دندان
  • التهاب و عفونت لثه
  • دندان در آوردن
  • کشیدن دندان

کاش فقط دندون درد بود…

دندان درد به تنهایی واقعا تحملش وحشتناکه و کاش فقط همین درد دندان بود و بس. چون ممکنه همراه با این درد یه سری علائم دیگه رو هم تجربه کنیم. احتمالا خیلی از ماها تا حالا به جز دردی که از دندونمون به ما میرسه، علائم زیر رو هم تجربه کردیم:

  • التهاب لثه در اطراف دندان
  • تب
  • سردرد
  • ترشح مایع
  • بوی بد دهان

توضیح بسه دندون دردمو چکارش کنم؟

بعضی وقتا درد دندان واقعا موقتیه و خیلی زود (حالا یکم دیرتر) خود به خود تسکین پیدا میکنه. اگه به تازگی دندونتون درد گرفته یکم دندون رو جیگر بذارید و خودتون ببینید علتش چی میتونه باشه. اینو از این جهت میگم که شاید علت دردی که حس می کنید مربوط به خود دندون نباشه و به اطراف دندان ربط داشته باشه.

پس همون اول الکی دارو مصرف نکنید و یا خود درمانی رو شروع نکنید. اگه متوجه شدید چند ساعت گذشته (حالا مثلا ۱ ساعت) و هنوز دندون درد دارید اونوقت بقیه مقاله رو بخونید.

حدس میزنیم از این مطالب خوشتان بیاید...!

لمینت دندان

دندونم چند ساعته درد میکنه الان چکار کنم؟ همین الان!!

یه سری راه کار هست که به صورت موقت و فوری میتونه باعث تسکین درد دندان بشه و دردش رو ساکت کنه تا حدی. البته انتظار نداشته باشید به محض اینکه این کارا رو امتحان کردید دندون دردتون کاملا از بین بره:

آب ولرم و نمک رو امتحان کنید

اگه آب نمک جواب نمیده، هیدروژن پراکساید احتمالا جواب بده

اگه لپاتون ورم کرده کمپرس یخ بذارید

فک کردی حوصله دارم این کارا رو انجام بدم؟ راه حل سریع بده! دارو چی بخورم؟؟!!

برای مشکلاتی مثل دندان درد بهتره قبل از دارو خوردن همین روش ها رو امتحان کنیم. اما خب همیشه این روشا جواب نمیده. بنابراین باید بریم سراغ دارو. یه سری داروی بدون نسخه هست که همه ما میشناسیم و بارها و بارها ازشون استفاده کردیم.

داروی دندان دردی که بدون نسخه بتونیم تهیه کنیم میتونه یکی از موارد زیر باشه:

  • آسپیرین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • استامینوفن

 

درمان آبسه دندان چیست؟

 بسته به نوع آبسه شکل گرفته و شدت آن، روش‌های مختلفی برای درمان آبسه دندان وجود دارد. در این مقاله به دست کم 5 روش درمان آبسه دندان اشاره شده است.

تخلیه آبسه

اگر آبسه در اثر عفونت بین دندان و لثه ایجاد شود نیاز به تخلیه دارد. در واقع تخلیه آبسه دندان اولین خط درمان جدی پیش رو است. تخلیه توسط یک دندانپزشک یا جراح دهان، فک وصورت انجام داده می شود. برای اینکار:

یک برش در لثه ایجاد می‌شود

آبسه تخلیه شده و کاملاً تمیز می‌شود.

سطح ریشه دندان نیز تمیز می‌شود

در برخی موارد، برای جلوگیری از تکرار عفونت، یک جراحی برای تغییر شکل لثه انجام می‌شود. این عمل جراحی لثه می‌تواند ریسک عود مجدد را به شدت کاهش دهد.

حذف آبسه با روت کانال تراپی

اگر آبسه در اثر پوسیدگی دندان یا شکستگی یا ترک دندان ایجاد شود، اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه جهت حذف آبسه و درمان قطعی دندان عصب کشی دندان را طی مراحل زیر را انجام می‌دهد:

دندان و بافت اطراف آن بی‌حس شده و از بالای دندان یک سوراخ ایجاد می‌شود.

چرک و بافت مرده از وسط دندان (پالپ) برداشته می‌شود.

فضای داخلی دندان و کانال های ریشه تمیز شده و دندان با ماده‌ای که مخصوص پرکردن ریشه است، پر می شود.

در جلسه بعد برای محافظت بیشتر از دندان، دندان بیلداپ شده و یا جهت قرارگیری روکش دندان، آماده سازی می‌شود

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع روکش های دندان خصوصا روکش ها تمام سرامیک اینجا کلیک کنید.

دارودرمانی

یک دندانپزشک ترمیمی خوب  ممکن است به 2 منظور برای بیماری که آبسه دندان دارد دارو تجویز کند. کنترل درد و یا درمان عفونت دو علت اصلی تجویز دارو برای آبسه هستند.

از آنجا که آبسه در مراحل جدی‌تر می‌تواند بسیار دردناک باشد، برای مدیریت درد آن باید داروی مسکن مصرف شود. دقت کنید که داروی مسکن تجویز شده برای درد آبسه تنها درد را تسکین می‌دهد و نمی‌تواند مانع از گسترش عفونت شود. بنابراین برای کنترل عفونت و سرکوب آن نیاز به داروهای آنتی بیوتیک است.

ترکیب دارو و جراحی

پنی سیلین آنتی بیوتیک رایجی است که برای درمان عفونت‌های خفیف یا متوسط ​​استفاده می‌شود اما ممکن است سایر داروهای نامبرده در بخش قبل نیز برای بیمار تجویز شود. با این حال از آنجا که آنتی بیوتیک ها به تنهایی همیشه به خوبی در آبسه نفوذ نمی‌کنند، ممکن است آبسه نیز با جراحی تخلیه شود.

کشیدن دندان

به دنبال بروز آبسه ممکن است لازم باشد تا دندان به طور کامل کشیده شده و از دهان خارج شود. در موارد زیر ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد:

اگر پوسیدگی دندان و یا عفونت دندان به قدری گسترده باشد که روت کانال تراپی یا پر کردن دندان میسر نباشد

اگر شکستگی یا ترک دندان بسیار جدی است و راهی برای ترمیم آن وجود ندارد

اگر میزان عفونت بافت، یا مقدار بافت آسیب دیده (شامل استخوان، دندان و لثه) زیاد باشد

 

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

 درست مانند جراحی پلاستیک صورت که در اغلب اوقات به جهت بهبود ظاهر و ارتقاء زیبایی انجام میشود، دندانپزشکی زیبایی نیز یکی از شاخه های دندانپزشکی است که تلاش میکند برای افراد طرح لبخند زیبا تری بسازد. دندانپزشکان زیبایی دندان با پنهان کردن عیوب، ترمیم و یا رفع مشکلات دندان افراد، اقدام به طراحی لبخندی میکنند که بیشتر به چهره افراد بی‌‌آید. برخلاف اعمال جراحی دندان و سایر روش های دیگر مثل ایمپلنت دندان و، لمینت دندان و....، انواع روش دندانپزشکی زیبایی مانند ارتودنسی دندان لزوما جنبه درمانی ندارد و بیشتر بر سفید کردن دندان ها و ایجاد تغییرات زیبایی شناختی بر روی اجزای لبخند تمرکز دارد.

تفاوت بین دندانپزشکی ترمیمی و دندانپزشکی زیبایی دندان چیست؟

دندانپزشکی زیبایی دندان این روزها سر زبان ها افتاده و نقل محافل است. متاسفانه برخی از افراد انواع روش دندانپزشکی زیبایی را با دندانپزشکی ترمیم دندان اشتباه میگیرند یا به جای هم بکار میبرند. همانطور که در بالا هم گفتیم در زیبایی دندان ما با برطرف کردن مشکلات ظاهری که صرفا زیبایی لبخند را به خطر میاندازند سروکار داریم. این مشکلات ظاهری معمولا عملکرد دندان را با مشکل مواجه نمیکنند. بنابراین ما معمولا در این رشته برای بهبود عملکرد، پروسه ای انجام نمیدهیم. هرچند که در کنار آن، احتمالا برخی مشکلات ساختاری را نیز تشخیص داده و اصلاح میکنیم.

با این وجود، دندانپزشکی ترمیم دندان برخلاف زیبایی آن، بر روی بهبود عملکرد تمرکز دارد. در واقع دندانپزشکان ترمیمی میکوشند تا آسیب وارد شده به دندان که عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار میدهد را ترمیم و اصلاح کنند.

چه کسی باید به دندانپزشکی زیبایی دندان مراجعه کند؟

روشهای زیبایی دندان، از نظر پزشکی ضرورتی ندارد. بنابراین اغلب مراجعان خودشان انتخاب میکنند رو به انواع روش دندانپزشکی زیبایی آورند. آن ها معمولا دغدغه زیبایی لبخند دارند که کاملا هم به جا است.

برای داشتن لبخندی زیبا باید چه مراحلی را طی کنم؟

با استفاده از روشهای مختلف دندانپزشکی زیبایی می توانید لبخند یا ظاهر دندان خود را بهبود بخشید. اول از همه، شما باید یک دندانپزشک متخصص زیبایی واقعاً خوب پیدا کنید. قبل از صرف هزینه باید با کلینیک های مشهور و معتبر شهر خودتان آشنا شوید و بعد از بررسی های اولیه و سبک و سنگین کردن فواید و خطرات، اقدام به انجام انواع روش دندانپزشکی زیبایی دندان کنید.

 

فیشور سیلانت دندان چیست؟

 فیشور سیلانت دندان یک لایه نازک از جنس مواد پلاستیکی بی رنگ یا همرنگ دندان هستش که در کلینیک دندانپزشکی برای محافظت از دندان های خلفی کودکان از پوسیدگی دندان و مسائل دیگه به سطح جونده اون ها متصل میشه.

به استفاده از سیلانت دندان درزگیری، شیارگیری یا شیارپوشی گفته میشه. این پروسه به هیچ بیحسی نیاز نداره، به هیچ عنوان درد نداره و اگه کودک شما واجد شرایطش باشه کلی فایده و مزیت هم براش داره.

حدس میزنیم از این مطلب هم خوشتان بیاید .... ایمپلنت دندان

سیلانت دندان برای چه کسانی مناسبه؟

هر بچه ای لزوما نیاز به فیشور سیلانت نداره. نه تنها این، که هر دندانی هم نیازی به این مواد نداره. اگه بچه شما یکی از شرایط زیر رو داره می تونید (و بهتره) که دندوناش رو درزگیری کنید:

شیارها یا درزهای عمیقی داخل سطح جونده دندان های آسیاب داره

فکر می کنید یا مطمئن هستید که در معرض پوسیدگی دندان هست

رژیم غذایی نامناسبی داره مثلا تمایل زیادی به خوردن غذاهای فست فوید و فرآوری شده، نوشیدنی  های قندی و یا نوشابه داره

شرایط خاصی داره و خودش به تنهایی نمیتونه اصول بهداشت دهان و دندان رو به دلیل اون شرایط پیش ببره برای مثال سندروم داون داره یا بیش فعاله و اختلال توجه داره.

جهت کسی اطلاعات بیشتر پیرامون دندانپزشکی اطفال اینجا کلیک کنید.

سیلانت رو چطوری به دندان بچه ها میزنند؟

قرار دادن فیشور سیلانت دندان یه روند بسیار ساده است که خیلی هم طول نمیکشه. تمام مراحلشم همین زیر براتون نوشتم. و در ضمن اینفوگرافیشم میتونید ببینید و حتی دانلودش کنید که یه گوشه ای اونو داشته باشید:

دندونپزشک اول میاد و دندون ها رو  کاملا تمیز میکنه. اگه دندونای کودک جرم داشته باشه باید اول جرم گیری دندان انجام بشه و دندان ها از نظر وجود پلاک و جرم کاملا تمیز بشن. بعدش دندونا از نظر وجود پوسیدگی بررسی می شن.

بعد از تمیز کردن و مشخص کردن موقعیت پوسیدگی های احتمالی، دندان ها خشک میشن

برای اینکه مواد سیلانت دندان به خوبی روی سطح جونده دندان قرار بگیره نیازه که یه ماده ژل مانندی روی سطح دندان بزنیم. این ژل باعث میشه سیلانت به خوبی اعمال بشه و ماندگارییش بالا بره. ه این ژل میگن ژل اسید اچ.

ژل کار خودشو انجام میده و دندونا دوباره شسته  و خشک میشن

بسته به سطح دندون، از یک ماده اتصال دهنده برای چسپاندن سیلانت استفاده بشه که خیلی نازکه

در مرحله بعد سیلانته مستقیماً بر روی سطح جویدن هر دندان اعمال میشه

و سرانجام برای خشک کردن مواد سیلانت دندونپزشک از یک نور که استفاده میکنه. نور به مواد تابیده میشه و خیلی زود مواد سخت میشن.

 

آبسه دندان چگونه و طی چه مراحلی ایجاد می شود؟

 آبسه دندان یا (Tooth abscess) یک ساختار یا کیسه کوچک حاوی چرک است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. آبسه به دلایل مختلف می‌تواند در مناطق مختلف دندان و لثه شکل بگیرد. آنچه در این مقاله می‌خوانید بررسی انواع آبسه‌های دندانی، مکان، علل، علائم و مهم‌ترین روش‌های درمان این ضایعه دهانی است.

چه چیزی باعث ایجاد آبسه دندان می شود؟

پوسیدگی شدید دندان

ترک خوردن یا شکستگی دندان به طوری که راهی به سوی پالپ یا بخش نرم دندان ایجاد شود

شکست روت کانال تراپی یا درمان ناموفق ریشه دندان

بیماری پریودنتیت پیشرفته

وارد شدن ضربه و تروما به دندان

عوامل زیر نیز ریسک فاکتورها یا عواملی هستند که خطر ایجاد آبسه دندان را افزایش می‌دهند:

سفت شدن پلاک دندان و ایجاد جرم روی دندان و زیر خط لثه

بهداشت ضعیف دهان و دندان و افزایش احتمال بیماری‌های لثه و پریودنتال

انجام جراحی زیبایی لثه قبلی

داشتن سیستم ایمنی ضعیف در اثر بیماری هایی مانند دیابت

مصرف برخی داروها

خشکی دهان

دندان قروچه

حدی میزنیم از این مطلب هم خوشتان بیاید .... لمینت دندان

درمان آبسه دندان چیست؟

بسته به نوع آبسه شکل گرفته و شدت آن، روش‌های مختلفی برای درمان آبسه دندان وجود دارد. در این مقاله به دست کم 5 روش درمان آبسه دندان اشاره شده است.

تخلیه آبسه

اگر آبسه در اثر عفونت بین دندان و لثه ایجاد شود نیاز به تخلیه دارد. در واقع تخلیه آبسه دندان اولین خط درمان جدی پیش رو است. تخلیه توسط یک دندانپزشک ترمیمی خوب یا جراح دهان، فک وصورت انجام داده می شود.

حذف آبسه با روت کانال تراپی

اگر آبسه در اثر پوسیدگی دندان یا شکستگی یا ترک دندان ایجاد شود، اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه جهت حذف آبسه و درمان قطعی دندان عصب کشی دندان را انجام می‌دهد

دارودرمانی

دندانپزشک ممکن است به 2 منظور برای بیماری که آبسه دندان دارد دارو تجویز کند. کنترل درد و یا درمان عفونت دو علت اصلی تجویز دارو برای آبسه هستند.

ترکیب دارو و جراحی

پنی سیلین آنتی بیوتیک رایجی است که برای درمان عفونت‌های خفیف یا متوسط ​​استفاده می‌شود اما ممکن است سایر داروهای نامبرده در بخش قبل نیز برای بیمار تجویز شود. با این حال از آنجا که آنتی بیوتیک ها به تنهایی همیشه به خوبی در آبسه نفوذ نمی‌کنند، ممکن است آبسه نیز با جراحی تخلیه شود.

 کشیدن دندان

به دنبال بروز آبسه ممکن است لازم باشد تا دندان به طور کامل کشیده شده و از دهان خارج شود. در موارد زیر ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد:

اگر پوسیدگی دندان و یا عفونت دندان به قدری گسترده باشد که روت کانال تراپی یا پر کردن دندان میسر نباشد

اگر شکستگی یا ترک دندان بسیار جدی است و راهی برای ترمیم آن وجود ندارد

اگر میزان عفونت بافت، یا مقدار بافت آسیب دیده زیاد باشد

 

پاسخ به برخی سوالات کاربران کلینیک دندانپزشکی جنت اباد درباره لمینت دندان

 در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال هممراه باشید تا پاسخ سوالات خود پیرامون لمینت دندان را دریافت کنید.

شرایط لامینت دندان چیست؟ لمینت دندان برای چه کسانی توصیه می شود؟

پاسخ :

بسته به شرایط دندانهای شما دندانپزشک شما شرایط لازم برای لhمینیت دندانهای شما را مشخص خواهد کرد. اما در حالت کلی لامینیت دندان برای اکثر دندانها قابل انجام است.

ارتودنسی کنم یا لمینت؟ ( ونیرکامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی)

این سوالی است که برای خیلی از مراجعین مطرح است. جواب این سوال را حتما باید در مشورت با دندانپزشک خود بیابید. اما لمینت دندان این مزیت را دارد که برای کسانی که انجام ارتودنسی برای آنها غیر قابل انجام است، میتواند برای رفع کجی احتمالی دندانها مورد استفاده قرار گیرد.

لمینیت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیتی؟

این سوال یکی از سوالات متداولی است که مطرح می شود ، لمینیت سرامیکی و کامپوزیتی هر یک مزایا و معایب خود را دارد در نوع سرامیکی دندان تراش داده می شود اما در نوع کامپوزیتی تراشی بروی دندان داده نمی شود یا تراش دندان کم است استحکام و مقاومت لمینیت های سرامیکی بسیار بیشتر از لمینیت های کامپوزیتی می باشد . با بکارگیری هر دو این لمینیت ها می توان در خشندگی و زیبایی منحصر به فردی را بروی دندان ها بوجود آورد

حدس میزنیم از این مطلب هم خوشتان می آید ...! ایمپلنت دندان

مواد لمینیت از چه جنسی ساخته شده است؟

لمینیت پوسته نازک از نوع کامپوزیت یا سرامیکی است که دارای استحکام بسیار بالایی می باشد و با قرار گیری این پوسته بروی دندان فرم زیبایی در دندان ها ایجاد می شود.

 

صفحه قبل 1 ... 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->