ارتودنسی دندان کودکان به مجموعه اقدامات و کارها اعم از درمان ناهنجاری ها و نامنظمی موقعیت دندان‌ها و پیشگیری از بوجود آمدن این نامنظمی‌ها و رفع به موقع مشکلات می‌باشد.

مشکلات دندان و به دنبال آن ارتودنسی دندان کودکان، از جمله مواردی است که والدین باید به آن توجه زیادی کنند و اطلاعات کافی در درباره آن داشته باشند. کودکان از هر لحاظی ظریف هستند و تمام ساختارهای بدنشان تا سنین خاصی همچنان ظریف باقی می‌ماند. برای همین، باید با دقت مراقب سلامتی آن‌ها بود.

دندان ‌های کودک از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار هستند. آن‌ها دندان های شیری دارند و برای مدت زیادی از این دندان ها استفاده می‌کنند. نامرتبی و ناهماهنگی این دندانها، می‌تواند تاثیر زیادی بر رویش دندان های دائمی بگذارد. به همین دلیل کودکان باید برای رفع این مشکلات به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنند و برای داشتن دندان های دائمی سالم و خوش ‌فرم آماده شوند.

ابزارهای لازم جهت اصلاح بدشکلی ‌های دندان و فک

·         بندها (Bands)

·         براکت ها (Brackets)

·         سیم ها (Wires)

·         هدگیر (Headgear)

·         رابر باند (Rubber bands)

·         رتینر ها یا نگهدارنده ها (Retainers)

·         تراز کننده ها و الاینر های شفاف (Clear aligners)

شما می‌توانید ارتودنسی را هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی انجام دهید. اما انجام و درمان به موقع آن در سنین پایین، طول دوره درمان را به شدت کاهش می‌دهد، انجام آن را راحت ‌تر می‌کند و از بدتر شدن شرایط جلوگیری می‌کند.

شروع درمان ارتودنسی دندان کودکان

درمان معمولاً در سنین 12 یا 13 سالگی شروع می شود، زمانی که دندان های بزرگسال کاملاً رشد کرده باشند. کودکانی که شکاف کام و لب دارند ممکن است قبل از رشد کامل دندان بزرگسالان به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند.

بهداشت دهان و دندان قبل از شروع هر کار ارتودنسی ضروری است. وقتی دستگاه ها روی دندان ها قرار می گیرند، احتمال لخته شدن ذرات غذا بیشتر است. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در طول درمان، فرد باید خیلی دقیق تر و بیشتر مسواک بزند.

انواع درمان ارتودنسی کودکان

از بریس و سایر وسایل برای صاف نمودن دندان ها استفاده می شود. یک متخصص ارتودنسی می تواند کارهایی را انجام دهد که هدف آن دستیابی به موارد زیر است :

·         بستن شکافهای وسیع بین دندانها

·         تراز کردن نوک دندان ها

·         صاف کردن دندان های کج

·         بهبود گفتار یا توانایی جویدن

·         تقویت سلامت طولانی مدت لثه ها و دندان ها

·         جلوگیری از ساییدگی بیش از حد طولانی مدت یا ضربه به دندان ها

·         درمان نیش نامناسب

منبع: https://www.orthodoctor.ir/