درمان ارتودنسی یکی از محبوب ترین درمان ها برای رفع نامرتبی ها و به هم ریختگی های دندان است. برای انجام این درمان، ارتودنتیست بریس هایی را روی دندان های بیماران قرار می دهد و این بریس ها با اعمال یک فشار ملایم، دندان ها را در یک جهت مشخص به حرکت در می آورند.

درمان ارتودنسی دندان نیز همانند سایر روش های درمانی و ترمیمی دندانپزشکی، نیازمند انجام یک سری مراقبت های خاص است. یکی از این مراقبت ها در دوره ارتودنسی شامل محدودیت های غذایی ارتودنسی هستند.

محدودیت های غذایی ارتودنسی

در طول دوره درمان با بریس ها و دستگاه های ارتودنسی، شما موظف هستید که یک سری نکات را شامل محدودیت های غذایی ارتودنسی رعایت کنید. این محدودیت ها علاوه بر خوردن یا نخوردن یک سری مواد غذایی، تغییراتی را در نحوه خوردن بعضی از مواد غذایی شامل میشوند. برای مثال در این دوره مواد غذایی سفت باید به خوبی خرد و ریز شده و بعد میل شوند و

مراقبت صحیح از دندان های ارتودنسی شده

هر روز پس از خوردن هر وعده غذایی، دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. بهتر است این کار حداقل دو بار در طول روز انجام شود.

برای حفظ بیشتر بهداشت و سلامت دهان و دندان های خود در طول دوره درمان ارتودنسی، می توانید محیط داخلی دهان خود را با دهانشویه ها بشویید تا از رشد باکتری ها جلوگیری شود.

از گاز زدن به مواد خوراکی اجتناب کنید. زیرا انجام این کار می تواند به بریس های ارتودنسی آسیب وارد کند.

از خوردن غذاهای چسبناکی مانند آدامس، تافی ها، سوهان و… خودداری کنید.

از مصرف نوشیدنی های گازدار حاوی مواد اسیدی خودداری کنید؛ زیرا این ترکیبات اسیدی ممکن است باعث پوسیدگی و خرابی دندان ها شوند.

به آرامی و بدون عجله غذا بخورید.

در طول دوره درمان ارتودنسی چه بخوریم؟

در طول دوره درمانی ارتودنسی بهتر است غذاهای نرم که به جویدن نیاز زیادی ندارند بخورید. همچنین خوردن مواد خوراکی و نوشیدنی های خنک می توانند التهاب و ناراحتی لثه و دندان های شما را کاهش دهند. بعضی از غذاهایی که در طول دوره درمان ارتودنسی می توانید بخورید عبارتند از:

·         پوره سیب زمینی

·         ماکارونی و نودل

·         سوپ ها و انواع آش های آبکی و رقیق

·         کیک و شیرینی های نرم

·         آبمیوه های طبیعی

·         ماست خنک

·         بستنی

·         انواع مختلف اسموتی ها

·         میوه های نرم مانند موز

·         گوشت سفید خوب نرم شده

·         سبزیجات پخته یا بخار پز

·         برنج خوب پخته شده و نرم

منبع: https://www.orthodoctor.ir/