اگر از داشتن دندان‌ هایی با فرم نامناسب ناراضی هستید به کمک لمینت دندان می توانید به اصلاح فرم دندان های خود بپردازید. به این صورت که دندانپزشک با چسباندن ونیر ها بر روی دندان های شما، ظاهر و فرم آن ها را زیبا می ‌سازد.

لمینت چیست؟

لمینت یا ونیر، لایه ای ظریف و شیشه ای شکل از موادی همرنگ دندان یا مواد سفیدی از جنس سرامیک یا کامپوزیت است که برای اصلاح فرم، رنگ، طول و شکل دندان یا بستن فاصله بین دندان ها و درمان دندان های شکسته بر روی سطح دندان چسبانده می شود و باعث حفظ عملکرد و مینای دندان ها می شود.

لمینت کامپوزیتی

ونیر به کار رفته در روش لمینت دندان ارزان، از جنس ونیر کامپوزیت است که در مطب ساخته می شود و دارای رنگی شفاف است. به این روش «روش مستقیم» نیز گفته می شود و اگر شرایط دندانی فرد مناسب باشد بدون تراش به دندان ها چسبانده می شود.

روش نصب لمینت دندانی ارزان (لمینت کامپوزیتی دندان)

در ابتدا دندانپزشک تجویز می کند که بیمار از دندان ها و فک خود اشعه ایکس بگیرد. سپس در صورت انتخاب لمینت، دندان را جرم‌ گیری می ‌کند تا عاری از هر گونه پلاک و جرم شود. در ادامه، در صورت وجود پوسیدگی دندان و یا خرابی، ابتدا باید به درمان پرداخت، سپس لمینت کرد.

رنگ ونیر با توجه به درخواست بیمار انتخاب می شود. اگر بیمار خواهان رنگ سفید برای دندان هایش باشد قبل از گذاشتن ونیر، ابتدا بلیچینگ دندان ها انجام می شود، سپس دندان ها خشک می شوند و ونیر کامپوزیت روی دندان سوار می شود.

ونیر های کامپوزیتی برخلاف ونیرهای سرامیکی به صورت پلیکمر شده در اختیار دندانپزشکان قرار دارند و تنها در یک جلسه به دندان بیمار چسبانده می ‌شوند. کامپوزیت دندان 5 الی 10 سال عمر می کنند، که در صورت مراقبت بیمار، می ‌تواند عمر طولانی‌ تری نیز داشته باشد.

عوارض لمینت کامپوزیت دندان

·         اگر کامپوزیت به ‌درستی به مجاورت لثه چسبانده نشود، می ‌تواند باعث التهاب یا خونریزی لثه شود.

·         باز بودن فاصله بین‌ دندانی می‌ تواند باعث چسبیدن مواد غذایی به دندان و درنتیجه باعث بدبویی دهان شود.

·         حساس شدن دندان نسبت به سرما و گرما

مزایای لمینت کامپوزیتی دندان

·         نصب آسانی دارد و نسبت به لمینت سرامیکی در یک جلسه بر روی دندان ها می‌چسبد و نیاز به قالب‌ گیری از دندان ها نیست.

·         آسیبی به مینای دندان وارد نمی ‌کند، زیرا در بسیاری از موارد نیاز به تراش دندان نیست.

·         دارای ظاهری شبیه دندان است.

·         دارای تنوع رنگی مختلفی است.

·         هزینه درمانی کمتری دارد.

منبع: https://www.chalava.ir/