سرطان بیماری است که در آن سلول‌های بدن به صورت غیرقابل کنترل رشد کرده و به دیگر بخش‌های بدن سرایت می‌کنند. این بیماری تقریباً می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن انسان که از تریلیون‌ها سلول تشکیل شده‌است، ایجاد شود. معمولاً سلول‌های بدن انسان به منظور ایجاد سلول‌های بیشتر رشد کرده و تقسیم می‌شوند. زمانی که سلول‌ها فرسوده شده یا آسیب می‌بینند، می‌میرند و سلول‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند. در ادامه بیش تر با انواع سرطان آشنا خواهید شد:

سرطان تخمدان

مطابق آمار، سرطان تخمدان به عنوان هفتمین نوع رایج سرطان و هشتمین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان شناخته شده است.

پزشکان سرطان تخمدان را “قاتل خاموش” نامیده‌‌اند؛ زیرا معمولا علائم آن وقتی ظاهر می‌‌شود که بیماری به مراحل پیشرفته رسیده است و عمدتا غیرقابل درمان است.

علائم سرطان تخمدان به علت قرار گرفتن تخمدان‌‌ها در عمق لگن، دیر ظاهر می‌‌شود.

این علائم می‌تواند شامل موارد زیر ‌باشد:

·         آروغ زدن، نفخ شکمی و مشکلات گوارشی

·         احساس فشار و درد در لگن یا پشت پاها

·         تورم و درد در شکم

·         اشکال در خوردن و به سرعت احساس پری کردن

·         نیاز به ادرار کردن مکرر یا فوری

سرطان دهانه رحم

در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم، فرد ممکن است به هیچ وجه علائمی را تجربه نکند.

در نتیجه، زنان باید آزمایشات منظم پاپ اسمیر دهانه رحم را انجام دهند.

آزمایش پاپ اسمیر، پیش گیرانه است. هدف این بیماری شناسایی سرطان نیست، بلکه هرگونه تغییرات سلولی را که نشان دهنده پیشرفت احتمالی سرطان است تا فرد بتواند نسبت به درمان زود هنگام اقدام کند، نشان می‌دهد.

سرطان روده بزرگ

این سرطان  یک سرطان خطرناک است که می تواند افراد در سنین مختلف درگیر کند. درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی یکی از روش های اصلی درمان این سرطان است.

درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی چه زمانی آغاز می شود؟

درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی می تواند هم به عنوان درمان اصلی مورد استفاده قرار بگیرد و هم به عنوان درمان کمکی. اگر پزشک متخصص بتواند این بیماری را در همان مراحل ابتدایی متوجه شود، برای درمان این سرطان ممکن است تنها از شیمی درمانی استفاده کند. این به عنوان یک روش اصلی درمان سرطان روده بزرگ شناخته می شود. علاوه بر این بعد از جراحی نیز از شیمی درمانی برای روش درمان کمکی استفاده می شود.

سرطان خون

سلول هاي بنيادي درون مغز استخوان مي توانند به سه نوع سلول خوني شامل سلول هاي قرمز خون، سلول هاي سفيد خون و يا پلاکت ها تبديل مي شوند. در اکثر موارد سرطان خون فرآيند توليد سلول هاي خون توسط سرطان خون بهم ريخته و باعث مي شود، مغز استخوان شروع به توليد کنترل نشده و غيرطبيعي بعضي از انواع سلول هاي خوني کند. اين سلول هاي غيرطبيعي (سلول هاي سرطاني) باعث اختلال در عملکرد و توانايي خون شامل مبارزه با عفونت ها و يا خونريزي هاي شديد مي گردد.

انواع سرطان خون

سرطان هاي خوني به سه دسته کلي تقسيم مي شوند. اين دسته ها شامل:

سرطان خون لوکمي يا لوسمي (Leukemia)، اين سرطان يکي از انواع سرطان هاي درون مغز استخوان بوده، واژه لوسمي به معني خون سفيد است و شامل توليد غيرطبيعي سلول هاي خوني سفيد مي شود. لوسمي يکي از چهار سرطان شايع در ميان کودکان است. تعداد بالاي سلول هاي سفيد باعث اختلال توانايي اين سلول ها در مبارزه با عفونت ها شده و همچنين باعث نقص توانايي مغز استخوان براي ساختن سلول هاي قرمز و پلاکت خون مي شود.

سرطان خون لنفومي (Lymphoma)، اين نوع سرطان خون سيستم لنفاوي را که وظيفه آن دفع مايعات زيادي از بدن و همچنين توليد گلبول سفيد خون است، تحت تاثير قرار مي دهد. لنفوسيت ها (Lymphocytes)، نوعي گلبول سفيد هستند که وظيفه مبارزه با عفونت ها را برعهده دارند. افزايش تعداد سلول هاي لنفاوي باعث اختلال در سيستم ايمني بدن مي شود.

سرطان خون ميلوما (Myeloma)، اين نوع سرطان خون سلول هاي پلاسما را هدف قرار داده و مانع توليد آنتي بادي در بدن مي شود و سيستم ايمني بدن را در برابر عفونت ها ضعيف و حساس مي کند.

منبع: کلاه گیس