ترك خوردن دندان مي‌تواند انواع مختلفي داشته باشد كه هر كدام با توجه به ميزان شكستگي درمان مخصوص به خود را دارند. در اين مقاله  انواع شكستگي‌هاي دندان آشنا مي‌شويم.

شكستگي جزئي 

به اين نوع ترك‌هاي خطي نيز گفته مي‌شود. اين شكستگي خفيف‌ترين نوع شكستگي دندان است كه خطوط ريز و سطحي هستند كه فقط ميناي دندان را تحت تاثير قرار مي دهند. اين خطوط و شكستگي‌ها معمولا درد و مشكلي براي فرد ايجاد نمي كنند

دندان ترك خورده

در اين نوع شكستگي كه كل دندان از سطح جويدن تا عصب دندان را در بر مي‌گيرد اما دندان نصف نمي‌شود. در هر صورت وجود يك ترك كوچك نيز باعث عفونت و از بين رفتن تدريجي دندان مي‌شود بنابراين بايد به دندانپزشك مراجعه كرد و نسبت به ترميم آن اقدام كنيد.

لب پر شدن دندان

لب پر شدگي‌هاي جزئي نيز ممكن است نياز به درمان نداشته باشند. در بسياري از اين موارد دندان پزشك پيشنهاد ترميم شدن دندان با استفاده از مواد باندينگ را مي‌دهد كه از بدتر شدن آن جلوگيري كند.

در لب پريدگي‌هاي بزرگتر ترميم آنها پيچيده‌تر است. در اين نوع شكستگي‌ها كه به مغز دندان (پالپ دندان) آسيب نرسيده باشد به كمك لمينت دندان و يا روكش دندان ترميم مي‌شوند

شكستگي كاسپ دندان

در اين حالت شكستگي در بخشي از سطح جونده دندان كه به شكل قله مانند (كاسپ دندان) هستند ايجاد مي‌شوند. در اين نوع معمولا درد زيادي نداشته و دندانپزشك با ترميم و روكش آن از پيشرفت شكستگي جلوگيري مي‌كند.

شكستگي‌هاي جدي

اين شكستگي‌ها معمولا به حدي قوي هستند كه باعث آشكار شدن عصب دندان مي‌شوند. اين شرايط معمولا باعث ايجاد حساسيت و دردناكي دندان مي‌شود. در اين مواقع احتمال دارد كه بخش شكسته شده دندان خونريزي كند. براي درمان دندان آسيب ديده در اين شرايط بهتر است عصب آسيب ديده دندان ترميم و عصب كشي شود و در آخر براي عملكرد بهتر دندان روكش شود.

شكستگي‌هاي عمودي يا  ريشه دندان

اين شكستگي‌ها از ريشه دندان شروع شده و تا سطح جونده دندان ادامه پيدا مي‌كنند. اين نوع از شكستگي‌ها بسيار دردناك بود چرا كه ممكن است عفوني و ملتهب شوند.  بهترين راه درمان براي اين موارد كشيدن دندان است و براي جايگزيني دندان كشيده از بريج دندان و يا ايمپلنت دندان استفاده مي‌شود.

بعد از شكستگي دندان چه بايد كرد

  • در اولين فرصت به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كرده و نسبت به ترميم ان اقدام كنيد.
  • دهان خود را با آب گرم بشوييد.
  • براي جلوگيري از خونريزي با كمك يك گاز استريل بر روي ناحيه خونريزي فشار بياوريد.
  • براي كاهش درد و تورم از كمپرس آب يخ استفاده كنيد.