غده پروستات یک غده هورمونی است که در گردن مثانه و در اطراف مجرای ادراری وجود دارد، وظیفه اصلی غده پروستات ساختن مایع منی است. مایع منی مایع مغذی اسپرم ها می باشد. سرطان پروستات ممکن است هر رده سنی را درگیر نماید، اما اشخاص بالای 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند. سرطان پروستات مانند هر سرطان دیگر علائمی دارد، بارزترین علامت ابتلا به سرطان پروستات سختی دفع ادرار، احساس درد هنگام دفع ادرار، ادرار بریده بریده، فشار یا قطر کم ادرار، ناتوانی جنسی، بی اختیاری ادراری، ورم غده پروستات، عفونت ادراری، خون در ادرار، خون در مایع منی، احساس درد در ناحیه کمر و لگن و احساس نیاز به دفع ادرار مکرر می باشد. توصیه می شود در صورت مشاهده هر کدام از علائم مذکور فورا جهت انجام آزمایش های تشخیصی نزد پزشک مراجعه نمایید.

پروستات در بدن ما چه می کند؟

وجود پروستات آنچنان برای ادامه زندگی عادی ضروری نیست ، اما برای روند تناسل (تولید مثل) به آن نیاز مبرم داریم. همانطور که می دانید وظیفه پروستات در بدن ،تولید و ترشح مایع منی سالم می باشد که دارای شرایط مناسب و قوام کافی جهت انتقال و بقای اسپرم در طول فرآیند هدف لقاح باشد.

پروستات به صورت عمومی در دوران نوجوانی و تحت کنترل هورمون مردانه تستوسترون و محصول جانبی آن دی هیدروتستوسترون (DHT) رشد می کند. تستوسترون عمدتاً در بیضه ها ساخته می شود ، اما مقدار کمتری از آن نیز در غدد فوق کلیوی ساخته می شود.

بیماری سرطان پروستات

پروستات یک غده به اندازه گردو است که قسمتی از مجرای ادرار را احاطه کرده است. به عبارتی دیگر، پروستات لوله‌ای است که ادرار و اسپرم را حمل می‌کند. کارکرد اصلی پروستات تولید مایعاتی است که اسپرم در آن شناور است. اسپرم در بیضه‌ها تولید می‌شود که حامل هورمون اصلی مردانه یعنی «تستوسترون» است. در دوران بلوغ، تستوسترون رشد و عملکرد پروستات را تحریک می‌کند و به تولید مایعات برای اسپرم‌ها کمک می‌کند.

در حین رسیدن به اوج مرحله جنسی، ماهیچه‌های پروستات محکم می‌شوند تا مایع منی را از طریق مجرای ادرار و از طریق آلت تناسلی بیرون بریزند (انزال). مجرای ادرار همچنین مملوء از بیشاب است که توسط کلیه‌ها ساخته شده و در مثانه ذخیره می‌شود. هنگامی که آلت تناسلی مردانه آماده مقاربت می‌شود، جریان ادرار از مجرایش مسدود می‌شود و این اطمینان را می‌دهد که فقط مایع منی است که در ارگاسم انزال می‌شود.

معاینات بالینی غده پروستات

معاینه انگشتی یکی از راه های تشخیص سرطان پروستات می باشد. در این روش از طریق مقعد اندازه و سفتی غده پروستات بررسی می شود. در صورتی که غده سرطانی باشد، این غده بسیار سفت می گردد.

آزمایش ادرار به منظور بررسی وجود خون یا عفونت ادراری

انجام آزمایش ادرار به منظور چک کردن وجود خون در ادرار یا وجود عفونت ادراری، یکی از راه های تشخیص سرطان پروستات است. می توان گفت 10 درصد از اشخاصی که از تورم پروستات رنج می برند دارای نارسایی کلیه می باشند. لذا ادرار توسط لوله های ادراری به کلیه برگشته و باعث افزایش میزان کراتین و اوره می شود.