عمل جراحي ارتودنسي كه به عنوان جراحي اصلاح فك نيز شناخته مي شود در دوران كودكي انجام داده نميشود. چرا؟ چون فك در اين سنين معمولا هنوز به طور كامل رشد نكرده و ما هرچقدر جراحي را به بهترين روش هم انجام دهيم باز هم ممكن است ناهنجاري دوباره عود كند. چاره كار اين است كه صبر كنيم فك كودك و نوجوان شما از رشد باز ايستد و كاملا رشد خود را طي كند. اين اتفاق تقريبا از سن 16 تا 18 سالگي يا كمي اينور و آن ور تر خواهد افتاد.

در اين سنين شما بايد كودك خود را به يك متخصص ارتودنسي كودكان ببريد. اگر متخصص بتواند به تنهايي با انواع دستگاه هاي ارتودنسي نامرئي، ارتودنسي متحرك يا ثابت مشكل ناهنجاري و كج بودن دندان و فك را اصلاح كند نيازي به جراحي نيست اما اگر دستگاه هاي ارتودنسي به تنهايي كافي نباشند لاجرم شما را به يك جراح فك ارجاع خواهد داد.

چرا جراحي ارتودنسي كودكان مساله بسيار مهمي است؟ 

فك و دندان ها نقش مهمي در عملكردهاي حياتي بدن ما دارند. صحبت كردن و جويدن غذا مهمترين عملكردهايي هستند كه مستقيما به عملكرد دندان ها و فك مرتبط هستند. هر گونه مشكل در اين دو بخش از بدن ميتواند هم صحبت كردن و هم گوارش غذا را تحت تاثير قرار دهد. ما با انجام عمل جراحي ارتودنسي يا جراحي فك يا جراحي ارتوگناتيك قصد داريم هم زيبايي را به چهره كودك شما بازگردانيم و هم عملكرد او را ارتقاء داده يا دست كم حفظ كنيم.

مزاياي جراحي فك در كودكان چيست؟ 

جراح ارتودنسي براي اصلاح بي نظمي استخوان هاي فك، روي تنظيم فك و دندان ها با هم تمركز دارد. اين جراح در كنار همه اين اقدامات به فكر بهبود زيبايي ظاهري و اصلاح طرح لبخند بيماران نيز هست. عمل جراحي فك يا جراحي ارتوگناتيك فوايد زيادي دارد. برخي از مهمترين و شناخته شده ترين مزاياي جراحي فك عبارت است از:

  • شكل گيري ظاهري متعادل در بخش تحتاني صورت شما.
  • كمك به بهبود عملكرد دندانهاي.
  • بهبود خواب، تنفس، جويدن و بلع.
  • بهبود وضعيت روحي بيمار
  • افزايش اعتماد به نفس

مهمترين بخش جراحي ارتودنسي كودكان چيست؟

هنگامي كه مشكلات فك تنها با درمان ارتودنسي قابل حل نيست ، جراحي اصلاحي يا ارتوگناتيك ارتودنسي مي تواند تنها گزينه درمان و اصلاح باشد. بيشتر موارد جراحي شامل اصلاح حالت فك ها و فيكس كردن آن ها با پيچ و پلاك ارتوپدي ظريف است. طي دوره نقاهت و بعد از آن نيز متخصص ارتودنسي دندان اقدام به نصببريس ثابت ميكند تا درمان كامل شود. (براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد. )