زماني كه دندان شما نياز به روكش داشته باشد هر دندانپزشك ترميمي خوب به طور معمول چهار گزينه عالي پيش روي شما ميگذارد .تمام فلز، تمام سراميك و سراميك فلز رايج‌ترين جنس و انواع روكش دندان هستند كه مي‌توانند دندان‌هاي ضعيف و آسيب ديده را به خوبي حمايت كنند. در ادامه با تعاريف و ويژگي‌هاي هر كدام از انواع روكش دندان بيشتر آشنا خواهيد شد.

1. روكش تمام فلز  

از زمان‌هاي بسيار قديم روكش‌هاي دندان از طلاي زرد ساخته مي‌شد و امروزه هنوز هم در برخي مراكز ترميمي و زيبايي از روكش‌هايي با اين جنس استفاده مي‌شود. علاوه بر طلا، روكش‌ها را از موادي مانند نيكل، كروم و پالاديوم نيز مي‌سازند. برخلاف ساير انواع روكش دندان ، براي نصب روكش‌هاي فلزي نياز كمي به تراشيدن ساختار دندان وجود دارد. ازمزاياي ديگر اين نوع روكش‌ها اين است كه ساليان سال مي‌توانند در برابر فشار ناشي از جويدن مواد غذايي دوام بياورند. برخلاف روكش‌ هاي تمام سراميك، از اين روكش‌ها براي ترميم دندان‌هاي خلفي كه در ديد نيستند استفاده  مي‌شود.

2. روكش تمام سراميك 

در ساخت روكش هاي تمام سراميك به هيچ عنوان از هيچ ماده ديگري (مخصوصا فلز) استفاده نشده است و تماما از سراميك استفاده ميشود. اين امر باعث شده كه به مرور زمان اين روكش‌ها رنگ طبيعي خود (هم‌رنگ دندان) را حفظ كنند و هيچ حاشيه تيره رنگي بين آن‌ها و خط لثه مشاهده نمي‌شود. از روكش هاي تمام سراميك جهت ترميم و بازسازي دندان‌هاي قدامي كه در طرح لبخندبيشتر به چشم مي‌آيند استفاده مي‌شود.

روكش‌هاي دنداني تمام سراميك يا تمام پرسلني از رنگ طبيعي بهتري نسبت به ساير انواع روكش دندان برخوردار هستند و ممكن است براي افرادي كه به انواع فلزات يا آلياژ هاي فلزي حساسيت و آلرژي دارند مناسب‌تر باشد.

3. روكش فلز سراميك

همانطور كه از نام اين روكش‌ها پيداست، در ساختار آن‌ها فلز و سراميك با هم استفاده شده است. به طور خلاصه به روكش فلز سراميك پي اف ام (PFM) گفته ميشود.  در اين روكش ها يك لايه سراميك روي يك لايه فلزي را پوشانده است. استحكام و زيبايي دو ويژگي و خصيصه قابل توجه در اين روكش‌ها هستند، به طوري كه در ظاهر سفيد و همرنگ دندان هستند و در داخل مستحكم و پايدار. به طور مشابه براي ترميم دندان‌هاي پيش كناري و دندان‌هاي خلفي مي‌توان از انواع روكش دندان فلز سراميك استفاده كرد.