در گذشته حل مشکلات دندانی مانند کجی دنداند ها، تنها با ارتودنسی امکانپذیر بود، اما امروزه روکش های لمینت در خیلی از موارد می توانند جای ارتودنسی را بگیرند و به یک راه حل مقرون به صرفه و سریع برای حل مشکلات دندانی تبدیل شده اند. اما باید توجه داشت که نمی توان از لمینت برای تمام مشکلات دندانپزشکی استفاده کرد و حتی در مواردی ممکن است سلامتی بیمار را به خطر بیندازد.  لمینت دندان پوسیده از جمله این موارد خطر آفرین است.

لمنیت چیست؟

لمینتی که در دندانپزشکی استفاده می شود، ورقه های چینی هستند که به روکش پرسلن نیز معروف هستند. لمینت یک پوسته نازک است که بر اساس نیاز فرد، دارای رنگ بندی متنوعی است و هر شخص بنا به سلیقه شخصی، رنگ دلخواه را انتخاب می کند. البته توصیه می شود، رنگی را برای لمینت خود انتخاب کنید که تا حد ممکن نزدیک به رنگ دندان طبیعی خودتان باشد.

کدام مشلات دندانی را نمی توان با لمینت برطرف نمود؟

امروزه لمینت دندان به یک روش بسیار محبوب برای حل مشکلات دندانی تبدیل شده است و در مدت زمان کوتاهی می تواند فرد را به رویای داشتن دندان های سفید، مرتب و زیبا برساند. اما در روش ارتودنسی ممکن است چندین سال طول بکشد که فرد به این رویا دست پیدا کند.

با این تفاسیر، طبیعی است که لمینت، نسبت به ارتودنسی محبوبیت بیشتری داشته باشد. اما باید توجه نمود که برخی از مشکلات  دندانی هستند که به هیچ وجه نباید برای رفع آنها از لمینت استفاده کرد؛ چرا که ممکن است مشکلات جدی ای را برای سلامتی دهان و دندان فرد در پی داشته باشد.

در صورتی که فرد مشکلات زیر را داشته باشد نمی توان از لمینت برای درمان استفاده نمود:

پوسیدگی دندان

حفره ها

بیماری لثه

عفونت کانال ریشه

دندانپزشک خوب برای نصب لمنیت

اگریک دندانپزشک ترمیمی خوب  دارای تبحر و تجربه کافی باشد، به دندان های طبیعی شما با نصب لمینت آسیب نمی رساند. او قبل از لمینت، دندان های شما را به خوبی معاینه می کند تا اطمینان حاصل کند که دندان های شما برای انجام لمینت مناسب هستند. اگر وی تشخیص دهد که لمینت، انتخاب مناسبی برای شما نیست، گزینه های درمانی دیگری مانند ارتودنسی، بلیچینگ دندان ، لمینت و … را برای حل مشکلات دندانی به شما پیشنهاد می دهد.

آیا می توان دندان های پوسیده را لمینت کرد؟

به هیچ عنوان نباید لمینت را روی دندان هایی که پوسیده شده اند و یا در آینده ای نه چندان دور امکان پوسیدگی دارند انجام داد. بنابراین اگر دندانپزشک شما، این روش درمانی را برای شما انتخاب کرده است، پس باید خیالتان راحت باشد که دندان های شما پوسیده نشده اند و یا در معرض پوسیدگی قرار ندارند.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی دندان ایمپلنت شده