در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آرتمان درمان همراه باشید تا به طور کامل با بخند لثه ای و علل ایجاد آن آشنا شوید.

لبخند لثه ای چیست؟

معمولا زمانی که یک شخص می‌خندد در حالت طبیعی تنها دندان‌هایش در طرح لبخند نمایان است. و اصولا یا بافت لثه در لبخند دیده نمی‌شود یا بسیار جزئی دیده می‌شود. اگر حین لبخند، بخش زیادی از نمای لبخند “لثه” باشد، اصطلاحا می‌گویند که شخص دارای لبخند لثه ای است. اصلاح این وضعیت یکی از اقداماتی است که در اصلاح طرح لبخند صورت می‌گیرد.

 این مشکل می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی مشکلات در بافت لثه، دندان، فک و لب می‌تواند در شکل‌گیری لبخند لثه ای تاثیر مستقیم داشته باشند. و در برخی افراد عوامل دیگری نظیر دارو درمانی می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. در ادامه با مهم‌ترین علل ایجاد این لبخند آشنا خواهید شد.

بیشتر بدانیم : پوسیدگی دندان

مشکلات بافت لثه

گاهی اوقات ممکن است دندان‌ها بر اثر رشد بیش از حد بافت لثه‌ها، کوتاه‌تر به نظر برسند زیرا لثه با رشد زیاد خود می‌تواند پایین آمده و سطح فوقانی دندان‌ها را بپوشاند. این مشکل در میان بسیاری از افراد شایع است. افراد می‌توانند با کمک یک پروسه زیبایی با نام “جراحی افزایش طول تاج دندان” به یک لبخند ایده آل دست پیدا کنند.

مشکلات دندان‌ها

در روند رویش دندان‌ها تغییرات طبیعی وجود دارد که می‌تواند باعث کوتاه‌تر شدن دندان‌ها و لبخند لثه ای شود. به عبارتی ممکن است دندان یا دندان‌هایی به خاطر اختلال در روند رویش‌شان به صورت کامل از لثه بیرون نیایند. در این افراد می‌توان با کمک روش‌های تخصصی دندانپزشکی زیبایی کاری کرد که طول دندان بیشتر شود. ونیر‌های دندانی شامل لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت و … و همچنین استفاده از انواع روکش دندان در مواردی که بافت دندان‌ها به دلایل مختلف دچار تخریب زیاد شده است، می‌تواند به افزایش طول دندان و کمک به کاهش لبخند لثه ای موثر باشند.

مشکلات مربوط به لب‌ها

معمولا و در حالت طبیعی زمانی که لبخند کامل و عمیق می‌زنید لب بالایی 4 تا 8 میلی متر از حالت استراحت خود جابجا می‌شود. اگر لب بالایی بیش از این فاصله جابجا شود یا از حالت طبیعی خارج شود بافت لثه در معرض دید قرار گرفته و لبخند شما لثه ای می‌شود.

مشکلات چانه و استخوان فک

در برخی افراد ماگزیلا یا فک بالا نسبتا بزرگتر از حالت معمولی است.  به این وضعیت  در اصطلاح  Vertical Maxillary Excessگفته می‌شود. این افراد به دلیل بزرگی فک بالا حین لبخند زدن، لبخند لثه ای دارند. برای برطرف کردن این مشکل در چنین افرادی نیاز به جراحی فک یا جراحی ارتوگناتیک است. این عمل یک پروسه پیچیده و دشوار است اما نتایج قابل توجهی دارد.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی دندان ایمپلنت شده