این مقاله بسیار مهم در مورد سلامت و تغذیه دهان و دندان از طریق چرخه زندگی است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک  دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج در تماس باشید. در این کلینیک شبانه روزی مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت  و ارتودنسی نیز ارائه می شود. نقش تغذیه در بهداشت عمومی و بهداشت عمومی ، چیست؟

بارداری

علاوع بر دندانپزشکی بارداری تغذیه مادر خوب برای توسعه بهداشت دهان و دندان کودک در حین بارداری ضروری است. دندانهای اولیه کودک (کودک) در حدود ششم هفته بارداری شروع به تشکیل می شوند و در حدود سوم تا چهارم ماه بارداری شروع به کانی سازی می کنند. رژیم غذایی باید در همه مواد مغذی، به ویژه کلسیم، فسفر و پروتئین مناسب باشد تا این روند را تسهیل کند.

دستورالعمل های دیگری برای رژیم حاملگی سالم عبارتند از:

مصرف لیبرال تمام گروه های غذایی: غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، منابع پروتئینی و محصولات لبنی؛

ممکن است مکمل آهن (به توصیه پزشک) برای کم کردن کمبود آهن در دوران بارداری؛

کافی است که اسید فولیک (از نان غنی شده، سبزیجات برگ و یا مکملهای سبز) در طول سالهای تولد زن برای کمک به پیشگیری از نقصهای زایمان.

نقص های تغذیه ای می تواند باعث ایجاد نقص در پیشرفت دندان ها و جریان و ترکیب بزاق شود. کمبود پروتئین و کالری، ویتامین های A، C، D و ید و اضطراب در فلوراید و ویتامین D بر روی پیشرفت دندان ها تأثیر می گذارد.

کودکان و نوجوانان

دندان های کودکان از قبل از تولد (دندان های اولیه) به وسیله نوجوانان اولیه (دندان های دائمی دندان دائمی) به رشد و کانی سازی می پردازند. علاوه بر این، بافت های دیگر بدن نیز به طور مداوم بازیافت می شوند و به طور مداوم نیاز به مواد مغذی برای حمایت از رشد و تکامل جدید دارند.

بزرگسالان

بزرگسالان هنوز نیاز به رژیم غذایی مناسب برای نگهداری ساختار بدن و یکپارچگی بافت، به خصوص پوست، بافت همبند و استخوان دارند. بزرگسالان نیز در معرض خطر انقباض دندانی و بیماری پریودنتال (لثه) قرار دارند.

کمبود تغذیه می تواند مقاومت در برابر بیماری و توانایی مبارزه با عفونت را کاهش دهد. علائم کمبود مواد مغذی پیشرفته معمولا در حفره دهانی دیده می شود. کمبود ویتامین B کمبود (تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین) می تواند باعث ایجاد ترک در گوشه های دهان و تغییر زبان شود. کمبود آهن می تواند منجر به رنگ پریده زبان شود.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی تک دندان