لمینت دندان (که با نام ونیر سرامیکی نیز شناخته می شود) لایه نازکی از جنس پرسلین یا سرامیک است که به منظور بهبود ظاهر و عملکرد دندان، روی آن قرار می گیرد. لمینت ها برای افزایش زیبایی دندان ها و اصلاح طرح لبخند طراحی شده اند. مواد سرامیکی موجود در لمینت ها به صورت شیمیایی به دندان متصل می شوند. شکل صورت، خط لبخند و رنگ پوست هر شخص در طراحی لمینت ها در نظر گرفته می شود.

اگر آسیب، ضربه، تغییر رنگ یا پوسیدگی دندان ها را تجربه کرده اید، می توانید برای اصلاح این موارد از لمینت دندان کمک بگیرید. لمینت یکی از طبیعی ترین و زیباترین روش های اصلاح آسیب های دندانی است.

با وجودی که نکات مثبت و مزایای بسیار زیادی درباره لمینت ها وجود دارد، اما بسیاری از بیماران شایعاتی نیز درباره عوارض لمینت دندان شنیده اند. در این مقاله به چند شایعه متداول درباره لمینت ها می پردازیم و حقیقت را درباره آنها روشن خواهیم کرد.

شایعه ۱: لمینت ها ظاهری مصنوعی دارند.

هنگامی که صحبت از دندانپزشکی ترمیم و زیبایی و یا لمینت دندان به میان میاید، اکثر افراد به یاد لبخند های هالیوودی با ظاهری مصنوعی و دندان های مربعی شکل می افتند. اما این لزوما حقیقت ندارد.

رنگ لمینت های دندان بر اساس انتظارات بیمار و همینطور پیشنهاد دندانپزشک و آزمایشگاه تعیین می گردد. بهترین گزینه، لمینتی با رنگی طبیعی و هماهنگ با رنگ پوست شماست ولی در صورت تمایل بیمار، می توان از سفیدترین رنگ لمینت نیز استفاده کرد.

لمینت دندان در رنگ های مختلف

شکل صورت و خط لبخند بیمار به دندانپزشک ترمیم و زیبایی کمک می کند تا شکل و تعداد دندان هایی که نیاز به لمینت دندان دارند، را مشخص کند.

دندانپزشک بیمار را راهنمایی می کند که چه مدلی با ظاهر وی هماهنگی بیشتری دارد، اما باز هم تصمیم نهایی به عهده بیمار می باشد.

شایعه ۲: لمینت ها فقط روی دندان های جلویی نصب می گردند.

با اینکه بهترین مکان برای نصب لمینت ها، دندان های جلویی فک بالا هستند، اما لمینت ها تنها محدود به این بخش از دندان ها نمی باشند. لمینت ها همچنین می توانند روی دندان های آسیاب کوچک و دندان های جلویی فک پایین نیز نصب شوند. در طول جلسه مشاوره با دندانپزشک ترمیم و زیبایی، بیمار می تواند توقعات و گزینه هایی که برای وی وجود دارد را بررسی کند.

شایعه ۳: طراحی و نصب لمینت ها در طول یک جلسه انجام می شود.

در اغلب موارد، طراحی و نصب لمینت ها حداقل دو جلسه به طول می انجامد. با اینکه عجله بیماران برای دستیابی هر چه سریع تر به لبخند ایده آل شان کاملا قابل درک است، اما برنامه ریزی برای اصلاح طرح لبخند از اهمیت فراوانی برخوردار است. طی جلسه اول، دندانپزشک ترمیم و زیبایی ابتدا به توقعات و خواسته های بیمار به دقت گوش می دهد و سپس دندان ها برای قالب گیری آماده می شوند. قالب گرفته شده از دندان ها به آزمایشگاه فرستاده می شود. در آزمایشگاه یک تکنسین با تجربه، لمینت ها را با استفاده از قالب دندان هایتان می سازد. ساخت لمینت ها یک یا دو هفته زمان می برد، به همین دلیل بیمار مجبور است طی این مدت از ونیر های موقت استفاده کند. به محض رسیدن لمینت ها از آزمایشگاه، دندانپزشک کار نصب آنها را روی دندان آغاز می کند.

لمینت دندان در یک جلسه

شایعه ۴: لمینت ها بسیار گران قیمت هستند.

بسیاری بر این باورند که فقط سلبریتی ها و افراد مشهور می توانند از عهده هزینه لمینت دندان بر آیند. در حالی که هزینه لمینت ها آنقدر ها هم زیاد نیست و بیماران می توانند با پرداخت های چند جلسه ای از زیر بار پرداخت کل به صورت یک جا خلاص شوند.

شایعه ۵: لمینت ها شکننده اند.

در واقع دو نوع ونیر دندان وجود دارد: ونیر های سرامیکی (لمینت) و ونیر های کامپوزیت دندان. با اینکه طول عمر کامپوزیت دندان و لمینت، هر دو زیاد است اما لمینت ها ماندگار ترین و مقاوم ترین گزینه هستند به طوری که می توان گفت استحکام آنها مانند استحکام مینای دندان طبیعی تان می باشد و احتمال شکستن یا افتادن لمینت ها نزدیک به صفر است. به طور کلی ونیر های دندان طوری طراحی شده اند که عملکردی نظیر دندان طبیعی داشته باشند و در مقابل تغییر رنگ و لکه دار شدن مقاوم باشند.

ونیر سرامیکی در مقایسه با ونیر کامپوزیت

شایعه ۶: برای نصب لمینت باید کل دندان تراشیده شود.

برای قرارگیری لمینت ها، آماده سازی جزئی روی دندان ها صورت می گیرد و نیازی به تراش دادن زیاد مینای دندان وجود ندارد. دندانپزشک ترمیم و زیبایی تلاش می کند تا جایی که امکان دارد آسیبی به بافت طبیعی دندان وارد نکند و در عین حال به نتایج مطلوب برسد.

شایعه ۷: لمینت کردن دندان درد دارد.

لمینت کردن دندان توسط یک دندانپزشک ترمیم و زیبایی مجرب و ماهر، نباید درد داشته باشد. دندانپزشک محل مورد نظر را بی حس می کند تا مطمئن شود که بیمار در طول درمان دردی حس نمی کند. در برخی موارد پیشرفته، بیمار می تواند از دندانپزشک خود بخواهد تا به وی آرام بخش تزریق کند.

مزایای لمینت دندان

شایعه ۸: لمینت ها تنها برای اهداف زیبایی استفاده می شوند.

با اینکه مهمترین هدف لمینت ها، اصلاح طرح لبخند و ظاهر دندان هاست، ولی لمینت فواید دیگری نیز دارد. لمینت ها می توانند برای پر کردن فضاهای خالی درون دندان ها و متقارن سازی لبخندتان مورد استفاده قرار گیرند. لب و گونه های شل و افتاده با وجود لمینت ها روی دندان، پر تر به نظر می رسند و ظاهری جوان تر به صورتتان می دهد. دندان های فرسوده یا تغییر شکل یافته نیز می توانند با کمک لمینت ها به زیبایی سابق خود بازگردند.