روکش های دندانی می توانند نقایص دندان های شما را بپوشانند و طرح لبخند یکنواخت و روشن به شما بدهند. نقص در دندان های شما می تواند شامل کج یا نامرتب، شکسته شدن، لکه دار یا تغییر رنگ یافته باشند یا ممکن است مینای دندان شما فرسوده باشد.

روکش ها بخشی از دندان های شما را می پوشانند؛ اما در واقع با تاج هایی که ضخیم تر هستند و کل دندان یعنی عقب و جلو آن را می پوشانند متفاوت است.

اگر دندان های شما از نظر شکلی دارای شکلی مناسب هستند و فقط می خواهید شکل ظاهری آنها را تغییر دهید، از جمله شکل یا رنگ آنها، روکش انتخاب خوبی برای شما است. از تاج معمولاً فقط برای دندان هایی استفاده می شود که آسیب بیشتری دیده باشند. به عنوان مثال، اگر دندان شما شکسته است یا به عصب کشی نیاز دارید، تاج ممکن است راه حل بهتری باشد.

یک متخصص ترمیم و زیبایی دندان ممکن است بین سه نوع روکش یکی را برای دندان شما انتخاب کند: روکش کامپوزیت مستقیم، روکش کامپوزیت غیر مستقیم و روکش پرسلن.

روکش کامپوزیت مستقیم

روکش های کامپوزیت مستقیم، روکش های ساخته شده از ماده رزین کامپوزیت است که مستقیماً روی دندان های شما قرار می گیرد. طولی نمی کشد که دندانپزشک دندان های شما را برای استفاده از روکش آماده می کند و روند استفاده از آن حداقل تهاجمی محسوب می شود.

روکش های کامپوزیت غیر مستقیم

تفاوت اصلی بین روکش های کامپوزیت مستقیم و غیرمستقیم نحوه روند استفاده از آن است نه ماده واقعی استفاده شده.

دندان های شما مانند روکش های کامپوزیت مستقیم آماده می شوند؛ اما روکش ها به صورت غیر مستقیم در خارج از دهان در مطب دندانپزشکی یا آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شوند.

تا زمان ساخت روکش های غیرمستقیم مجموعه ای از روکش های موقت دریافت خواهید کرد. در قرار بعدی، روکش های کامپوزیت غیرمستقیم با یک لایه چسب روی دندان های شما قرار می گیرند.

روکش های کامپوزیت غیرمستقیم بهتر از نسخه مستقیم در برابر سایش بیشتر مقاومت می کنند و در برابر شکستگی مقاومت می کنند. گرچه هزینه آنها بیشتر از روکش های کامپوزیت مستقیم است.

روکش های چینی

روکش های چینی سفارشی برای دندان های شما از چینی ساخته می شوند.

دندانپزشک برای ساخت روکش از دندان شما تأثیر می گذارد، بنابراین می توان روکش را از قالب آزمایشگاه دندانپزشکی تهیه کرد، روندی که ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد. هنگام انتظار برای دریافت روکش چینی دائم، مجموعه ای از روکش های موقتی دریافت خواهید کرد، دقیقاً مانند روکش های کامپوزیت غیر مستقیم.