در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال با ما همراه باشید تا با ممنوعیت های دندانپزشکی در دوران بارداری بیشتر آشنا شوید.

هنگامی که یک زن باردار است، وی در برابر بیماری لثه و پوسیدگی دندان مصون نیست. این مشکلات حتی ممکن است در اثر تغییرات هورمونی که در این دوره در بدن رخ می‌دهند، تشدید شوند. در این دوره ممکن است لثه‌ها حساس شوند که می‌تواند منجر به التهاب و خونریزی گردد، و همچنین به دلیل انباشته شدن پلاک دور دندان‌ها مشکلاتی ایجاد می‌شوند. لازم به ذکر است که بارداری به طور خودکار باعث ایجاد آسیب به دندان‌ها نمی‌شود، هرچند با توجه به تقاصاهای خاصی که بدن در نتیجه حاملگی دارد و همچنین انتخاب‌های دندانی، ممکن است مشکلات دندانی خاصی در برخی از زنان افزایش یابد. با این حال، تمام این مشکلات را می‌توان با مراقبت‌های بهداشتی مناسب و کمک حرفه‌ای توسط متخصصان پزشکی و دندانپزشکی بارداری مدیریت کرد.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی با کمترین هزینه

مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری

عارضه‌های سلامتی دهان و دندان مرتبط با بارداری مانند التهاب لثه در بارداری، بیماری پریودنتال معمول، و تومورهای بارداری همه با اقدامات مناسب بهداشت دهان و مشاوره قابل پیشگیری هستند. التهاب لثه در بارداری ناشی از گیر افتادن باکتری‌ها بین دندان‌ها است که می‌تواند منجر به تورم و عقب رفتن لثه‌ها، بوی بد دهان و همچنین تجمع چرک در امتداد لثه‌ها شود. بیماری پریودنتال ناشی از عدم درمان التهاب لثه است و می‌تواند باعث تحلیل لثه‌ها و ساختار استخوان شود.

اقدامات دندانپزشکی و مسائل مربوط به دهان در دوران بارداری

عمل‌ها و گزینه‌هایی که برای دهان و دندان وجود دارند برای مدت‌ها باعث پریشانی مردم بوده و برای زنان باردار نیز به دلیل عدم اطمینان در مورد بی‌خطر بودن روش‌های دندانپزشکی در این دوره بیشتر باعث نگرانی است. برخی از روش‌های خاص می‌توانند منجر به ناهنجاری‌های مادرزادی شوند که عمدتا به دلیل مواد شیمیایی و داروهای استفاده شده است. در ادامه عمل‌های دهانی خطرناک که باید در طول بارداری از آنها اجتناب کرد ذکر شده‌اند.

کشیدن دندان عقل

اگر چه بهتر است تا بعد از زایمان منتظر بمانید، اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، دندانپزشک باید از بارداری و مدت بارداری‌تان مطلع باشد تا به جای آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی از بی‌حس موضعی استفاده کند. در صورتی که کشیدن دندان خیلی ضروری نباشد، در این صورت دندانپزشک می‌تواند از شست‌شوی دهان استفاده کند و یا داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک تحویز کند. دلیل این که تاکید می‌شود که دندانپزشک باید از بارداری بیمار آگاهی داشته باشد این است که برخی از داروها خطرناک هستند و در صورت تجویز ممکن است باعث آسیب رساندن به کودک شوند.