شکاف لب و شکاف کام، از جمله شایع‌ترین نقص‌های مادرزادی از افراد تازه به دنیا آمده می‌باشند. هر دو مشکل در اثر شکل‌گیری ناقص ساختارهای آناتومی (لب‌ها و کام دهان) که در اوایل بارداری رخ می‌دهد ایجاد می‌شوند. این عوارض ممکن است به‌طور جداگانه و یا همراه با یکدیگر دیده ‌شده و شدت آن‌ها بسیار متفاوت است. با این‌ حال با انجام روش‌های درمانی مناسب ازجمله درمان ارتودنسی شکاف کام، کودک شانس بسیار زیادی برای داشتن یک زندگی عادی و سالم خواهد داشت.

شکاف لب یا کام چگونه بر روی دندان‌ها اثر می‌گذارد؟

یک شکاف بر روی لب، لثه و یا کام در جلوی دهان، می‌تواند مشکلات مختلفی را برای دندان‌ها ایجاد کند. به‌طوری‌که بر روی تعداد، اندازه، شکل و موقعیت دندان‌های شیری و دائمی تأثیر می‌گذارند. دندان‌های آسیب‌دیده در اثر لب شکری ، معمولاً در ناحیه‌ی شکاف قرار دارند؛ مانند دندان‌های لترال. شکاف در بین دندان نیش و دندان لترال ایجاد می‌شود. در برخی از موارد، دندان لترال کلاً در فرد وجود ندارد. دندان‌های واقع در ناحیه‌ی شکاف ممکن است آرایشی غیرطبیعی به خود گرفته باشند. در برخی از موارد، دندان‌های پیش مشکلاتی مانند دندان‌های لترال خواهند داشت.

مراقبت‌های دندانی و ارتودنسی برای کودکانی با شکاف لب و کام

مراقبت از دندان‌ها

با مراقبت مناسب از دندان‌ها، کودکان به دنیا آمده با شکاف لب و کام (لب شکری) نیز می‌توانند دندان‌های سالمی داشته باشند. مراقبت مناسب به معنی تمیز کردن، تغذیه‌ی مناسب و فلوراید زدن به دندان‌ها می‌باشد. استفاده از یک مسواک نرم و مناسب باید هم‌زمان با رشد دندان‌ها شروع شود. دستورالعمل‌های بهداشت دهان و روش‌های پیشگیرانه را می‌توان از دندان‌پزشک کودکان و یا یک دندان‌پزشک عمومی گرفت.

درمان ارتودنسی

اولین معاینه‌ی ارتودنسی ممکن است حتی قبل از دندان درآوردن نوزاد انجام شود. هدف از انجام این کار، بررسی رشد صورت به خصوص رشد فک‌ها می‌باشد. بعداً با رشد دندان‌ها، دندان‌پزشک برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدتی را برای رسیدگی به نیازهای افراد ارائه می‌دهد. برای مثال در صورتی‌که دندان‌های فک بالای یک کودک به ‌خوبی در کنار دندان‌های فک پایین قرار نگیرند، متخصص ارتودنسی ممکن است یک دوره‌ی درمانی زودهنگام را برای اصلاح رابطه‌ی فک بالا و فک پایین پیشنهاد کند..( برای اشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت نسخه مراجعه کنید)

دندان‌سازی

دندان‌ساز یا متخصص پروتز دندان یک دندان‌پزشک متخصص است که دندان‌های مصنوعی و وسایل طبی مرتبط را تولید کرده و به افراد مبتلا به شکاف لب و کام یا لب شکری کمک می‌کند تا به خواسته‌های خود در زمینه‌ی غذا خوردن و صحبت کردن برسند. متخصص پروتز ممکن است از یک پل دندانی برای پر کردن جای دندان‌های از بین رفته استفاده کند. وسایل طبی کمکی نیز مانند “حباب گفتاری” و “لیفت کام” می‌توانند دهان را از حفره‌ی بینی جدا کرده و باعث طبیعی‌تر شدن نحوه‌ی حرف زدن فرد شوند.