اگر از ظاهر دندان های خود راضی نیستند و با تغییر رنگ دائمی، کج، کوتاه یا بلند بودن دندان و مسائلی از این دست مواجهید، ونیر کامپوزیت می تواند برای شما یک روش ایده ال برای اصطلاح طرح لبخند باشد. در این مقاله هر آنچه که باید درباره این پوسته ها و لایه های نازک بدانید را پیدا خواهید کرد.

ونیر دندان چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم وارد مبحث ونیر کامپوزیت شویم، ابتدا لازم است که با ونیر دندان آشنا شوید. ونیر یک پوسته نازک و معمولا همرنگ دندان است که جهت زیبایی بهتر دندان ها و پنهان کردن مشکلات و عیوب ظاهری آن ها، به سطح جلوی دندان متصل می شوند. برخلاف تصور برخی از افراد، ونیرها روکش دندان نیستند و با روکش فرق دارند. چندین نوع ونیر دندان وجود دارد که دو نمونه مشهور از آن ها، ونیر کامپوزیت و لمینت دندان است. در این مقاله درباره نوع اول مطالبی خواهید خواند.

ونیر کامپوزیت چیست؟

همانطور که گفته شد، کامپوزیت ونیر یا (composite veneers) نوعی ونیر است. در اصل این ونیرها، پوسته ها و لایه های بسیار نازک ساخته شده از رزین کامپوزیت هستند که به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند. بنابراین نامگذاری آن ها مستقیما اشاره به جنسشان و ماده ای که از آن ساخته می شود دارد.

برای برطرف کردن مشکلات ذکر شده، ارتودنسی دندان بهتر است یا ونیر؟

درمان ارتودنسی دندان جدای از برطرف کردن مشکلات ساختاری و شلوغی دندان ها و فک، برخی از موارد بالا را برطرف کند. برای مثال بستن فاصله بین دندان، کج بودن دندان ها و کوتاه یا بلند بودن آن ها به راحتی با ارتودنسی قابل اصلاح هستند. و برای برطرف کردن آن ها اگر برایتان مقدور است به جای متخصص ترمیمی و زیبایی به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید. اما تغییر رنگ، ترمیم شکستگی، لب پر شدگی، لکه روی دندان ، پوسیدگی دندان  و … با ارتودنسی قابل ترمیم نیست.

چند نوع ونیر کامپوزیت وجود دارد؟

ما دو دسته ونیر ساخته شده بر پایه کامپوزیت و رزین داریم. اولی مستقیم و دومی ونیر غیرمستقیم است.