پل دندان یا بریج دندان، یک یا چند دندان مصنوعی را جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته یا شکسته می کند. در هنگام بریج ها از یک یا چند دندان واقعی در دو طرف شکاف استفاده می کنند تا دندان های مصنوعی را در جای خود نگه دارند. پل ها ممکن است ثابت باشند، به این معنی که دائمی هستند یا قابل جابجایی هستند.

به این معنی که شخص می تواند آنها را بیرون بیاورد. دندانپزشکان به هر دندان ساختگی در یک پل “پونتونیک” می گویند و برخی از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی از پل به عنوان “پروتز دندان ثابت” نام می برند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 پل دندان چیست؟

یک دندانپزشک ممکن است برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا شکسته، یک پل دندانی را به شما توصیه کند. بریج دندان می تواند جایگزین یک دندان یا چند دندان از دست رفته شود. دندان های ساختگی در پل های دندانی مانند دندان های واقعی به نظر می رسند و کار می کنند.

برای انجام این عمل، یک فرد ممکن است به یک متخصص پروتزهای دندانی، دندانپزشک متخصص در ترمیم و جایگزینی دندان های از دست رفته و یا یک دندانپزشک معمولی مراجعه کند. در هر صورت، گزینه های زیادی برای پر کردن یک دندان خالی در لبخند شما وجود دارد.

یک گزینه دیگر برای پر کردن جای خالی دندان انجام یک تاج است. یک دندان کاذب متصل به قسمت کوچکی از دندان واقعی که دندانپزشک آن را کشیده است. هنگامی که فردی دندان خود را از دست داده یا دندانپزشک مجبور به برداشتن آن شده است، با این وجود تاج به تنهایی گزینه ای برای پر کردن جای خالی آن نیست و ممکن است پل دندان بهترین انتخاب باشد.

برای برخی افراد کاشت دندان دائمی جایگزینی برای بریج است. ایمپلنت های دندانی، دندان های ساختگی هستند که دندانپزشکان با جراحی وارد استخوان دهان فرد می کنند. دندانپزشکان در کلینیک دندانپزشکی ایمپلنت را برای کمک به ایمن سازی پل هم توصیه می کنند، به خصوص اگر بسیاری از دندان های فرد از بین رفته باشند.

فواید پل دندان

این روش می تواند به فرد کمک کند تا با لبخند خود احساس راحتی بیشتری کند. همچنین می تواند قادر به جویدن عادی غذا شود. وقتی فردی یک یا چند دندان از دست می دهد، می تواند روی گزش وی تأثیر بگذارد و باعث درد یا مشکل در خوردن غذا شود. جایگزینی آن دندان ها از بروز این عوارض جلوگیری می کند.

این روش برای افرادی که دارای موارد زیر هستند استفاده می شود:

دارای دندان پوسیده ای است که می افتد یا دندانپزشک آن را خارج می کند

در یک حادثه یا آسیب دندان خود را از دست داده است

پوسیدگی یا عفونت در یک دندان چنان عمیق است که نه روش پر کردن و نه عصب کشی برای او کافی نیست حتما نیاز بهپل دندان دارد