پاسخ بهرین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران به این سوال :

بریس نوعی درمان ارتودنسی است که متخصصان ارتودنسی برای کمک به اصلاح دندان‌های شلوغ یا کج از آن استفاده می‌کنند. بریس ها همچنین می‌توانند به اصلاح اوربایت کمک کنند.

آیا بریس ها درد دارند؟

هر فرد تجربه متفاوتی از استفاده از بریس خواهد داشت.

استفاده از بریس

تجربه استفاده از بریس در افراد متفاوت است. بعضی از افراد ممکن است مجبور باشند قبل از اینکه بریس بگیرند، به مدت یک یا دو هفته از فاصله دهنده یا جداکننده بین دندان‌های خود استفاده کنند.

این فاصله دهنده‌ها ممکن است برای چند روز احساس سفتی و درد داشته باشند، شبیه احساس گرفتن غذا در بین دندان‌ها، اما ناراحتی برطرف می‌شود.

متخصص ارتودنسی اغلب نوارهایی را در اطراف دندان‌های مولر پشتی متصل می‌کند. این فرایند ممکن است به‌طور موقت ناخوشایند باشد زیرا شامل برخی فشارها بر روی دندان‌های شما می‌شود، اما دردناک نیست.

پوشش بریس

فشار بریس ها که دندان‌ها را به‌آرامی در یک راستا قرار می‌دهد، می‌تواند درد و ناراحتی ایجاد کند که ممکن است از یک یا دو روز تا حدود یک هفته طول بکشد. برخی از مواردی که در هفته اول از گذاشتن بریس انتظار می‌رود شامل موارد زیر است:

دردناک شدن لثه

خراش‌ها یا زخم‌های داخل گونه‌ها به دلیل مالیده شدن براکت های فلزی به آن‌ها به وجود می‌آید.

اگر فرد از زبان خود برای احساس مهاربند استفاده کند، احتمال ایجاد بریدگی در زبان وجود دارد

دندان‌ها ممکن است احساس درد کنند، به‌ویژه هنگام خوردن غذا

وقتی متخصص ارتودنسی بریس ها را محکم می‌کند، فرد ممکن است سطحی از ناراحتی را تجربه کند. در بعضی موارد، ممکن است کمتر ناراحت‌کننده باشد.

پس از سفت شدن، بسیاری از افراد فقط در دندان‌ها و لثه‌ها احساس درد می‌کنند. گونه‌ها و زبان معمولاً تاکنون با بریس ها سازگار شده‌اند، بنابراین سایش‌های جدید در این قسمت‌های دهان کمتر است.

رداشتن بریس ها

اگرچه صاف شدن دندان‌ها با بریس ها در همه افراد متفاوت است، اما بریس ها معمولاً حدود 1 تا 3 سال روی دندان فرد می‌مانند . هنگامی‌که زمان برداشتن بریس ها فرابرسد، ممکن است فرد با برداشتن آن توسط یک متخصص ارتودنسی، احساس ناراحتی کند.

یک متخصص ارتودنسی قبل از تمیز کردن دندان‌ها براکت ها، نوارها و سیم‌ها را برمی‌دارد تا چسب از بین برود. نگه‌دارنده وسیله‌ای است که به نگه‌داشتن دندان در موقعیت جدید خود بعد از بریس کمک می‌کند.

ممکن است لازم باشد افراد پس از برداشتن مهاربند، چه در روز و چه در شب برای مدت مشخصی از نگه‌دارنده متحرک استفاده کنند. نگه‌دارنده نباید هیچ‌گونه ناراحتی ایجاد کند.