خروپف کردن در هنگام خواب از هر سنی یک موضوع نسبتاً رایج است. اما این به معنی طبیعی بودن خروپف نیست. بزرگسالانی که به شدت یا با صدای بلند خروپف می کنند، ممکن است از آپنه خواب رنج ببرند. و همین امر در مورد کودکی که خروپف می کند ، ممکن است صادق باشد. خروپف معمولاً قابل توجه ترین علامت آپنه انسدادی در خواب (OSA) است که می تواند یک عارضه خطرناک باشد. آنچه در این مقاله از ذکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران خواهید خواند، اطلاعات کاملی درباره این بیماری شامل علائم، علل، پیشگیری و درمان آپنه خواب است. تاکید و تمرکز ما در این مقاله، درمان این عارضه با کمک ارتودنسی دندان مخصوصا ارتودنسی کودکان است.

آپنه خواب چیست؟

به توقف ناگهانی، ناخواسته و موقتی تنفس در خواب که به صورت مکرر در طول شب و زمانی که شخص خواب است رخ میدهد آپنه خواب گفته می شود. این مشکل به دلیل کاهش اکسیژن رسانی به بافت های مهم بدن در نتیجه انسداد مجرای هوایی رخ می دهد.

یک متخصص ارتودنسی کودکان با این اقدامات ساده به درمان آپنه کمک می کند

ابتدا (همانطور که در ابتدا نیز خواندید) باید بدانید که آپنه خواب یک بیماری پزشکی است که نیاز به تشخیص مناسب توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص خواب یا متخصص ارتودنسی دارد. پس از تشخیص، درمان باید آغاز شود. و درمان OSA نیز به شدت و همچنین علل اصلی بیماری بستگی دارد. در بسیاری از موارد، متخصص ارتودنسی می تواند به پیشگیری و درمان ابن عارضه کمک کند. ما کاری به درمان هایی که یک متخصص گوش و حلق و بینی یا سایر متخصصان دیگر انجام می دهند نداریم. و فقط اقداماتی که یک متخصص ارتودنسی می تواند برای حل مشکل انجام دهد می پردازیم. این اقدامات عبارتند از:

  • تشخیص تخصصی و به موقع مشکل
  • کمک به رشد یا هدایت رشد استخوان های فک در کودکان
  • اصلاح ناهنجاری های استخوانی با ارتودنسی پیشگیری
  • کمک به حذف عادات مخرب در کودکان
  • کمک به توسعه فک پایین و بالا
  • کمک به بهبود الگوی تنفس کودکان

عضویت در تیم درمان آپنه خواب

متخصصان ارتودنسی در مدیریت بیماری (OSA) با استفاده از وسایل دندانپزشکی یا اصلاح ساختار فک و دندان مهارت زیادی دارند. به همین خاطر، آنها می توانند به عنوان بخشی از تیم درمان در کنار سایر متخصصان پزشکی و دندانپپزشکی برای بهبود آپنه ارائه خدمات کنند. بنابراین چنانچه فکر می کنید شما یا فرزندتان از این عارضه رنج می برید می توانید برای مشاوره یا ارزیابی و یا حتی درمان به یک متخصص ارتودنسی خوب در شهر خود مراجعه کنید.