لمینت لایه ای نازک و همرنگ دندان است که تقریباً مشابه ناخن مصنوعی است؛ ولی از مقاومت و دوام بسیار بیشتری برخوردار می باشد. این لایه روی دندان قرار گرفته و آن را پوشش می دهد. این لایه های نازک را می توان به گونه ای طراحی کرد که سفیدتر، پهن تر و یا بلندتر از دندان واقعی فرد باشند.

در لمینت دندان می توان از کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی استفاده کرد. برخی بر این باورند بخاطر تراش نخوردن دندان در کامپوزیت ونیر این روش نسبت به لمینت سرامیکی بهتر است. عده ای معتقدند که لمینت همه مشکلات دندان حتی پوسیدگی دندان را نیز درمان می کند. در عوض برخی از افراد هم اعتقاد دارند که لمینت بسبب از بین رفتن ریشه دندان، کاهش طول عمر و پوسیدگی دندان می گردد. در اینجا قصد داریم که به بررسی لمینت پرداخته و توضیحاتی در خصوص آن ارائه کنیم.

تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد که عبارتند از:

لمینت های سرامیکی طبیعی تر جلوه می کنند و هزینه آن نیز بیشتر است و برای درمان باید چند بار به مطب مراجعه کرد.

کامپوزیت نیازی به تراش مینای دندان ندارد. در این روش، دندان تراشیده نشده و ساختار آن سالم می ماند. اما طول عمر آن از لمینت کمتر است.

بعبارتی هر چه با لبخند دندان های بیشتری نمایان شود، تعداد دندان ها برای انجام لمینت بیشتر می شود. اکثر دندانپزشکان نیز طرح لبخند کامل بیمار را از زوایای گوناگون عکسبرداری کرده و سپس درباره تعداد لمینت تصمیم گیری می کنند. بهتر است با یک دندانپزشک ترمیمی خوب مشورت شود.