درد دندان می تواند هر کسی در هر سنی را درگیر کند. مادامی که شما در داخل دهان خود دندانی دارید احتمال به درد آمدن آن نیز وجود دارد. اگر دندان شما درد می کند و به دنبال علت و منشاء آن هستید ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا علت اصلی دردی که تجربه میکنید را دندانپزشک بهتر تشخیص می دهد.

1. اگر شما پوسیدگی دندان دارید، دندان درد هم دارید!

پوسیدگی دندان شامل تغییر رنگ و ایجاد حفره در سطح دندان است. پوسیدگی می تواند باعث از بین رفتن سطح سخت دندان (مینا) شود. این مشکل در ابتدا هیچ علائم مشخصی ندارد اما به مرور زمان (به خصوص اگر حفره زیاد و عمیق باشد) با تغییر رنگ بخش هایی از دندان یا درد آن خود را نشان می دهد.

2. پر کردگی دندان شما از بین رفته یا افتاده است

دندان هایی که دچار پوسیدگی شده اند را با مواد پر کننده مانند کامپوزیت دندان یا آمالگام ترمیم می کنند. چنانچه بخشی یا تمام از پرکردگی از دهان خارج شود، مصرف غذا مخصوصا در سمتی از دهان که پرکردگی افتاده است باعث وارد کردن فشار به پالپ دندان می شود. این، باعث ایجاد درد شدیدی در دندان می شود.

3. شما آبسه دندان دارید

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث تجمع پلاک در فضای زیر لثه شود. به مرور زمان باکتری های بیشتری در زیر خط لثه به هم می پیوندند و کیسه ای پر از چرک را ایجاد می کنند. به این کیسه چرکی آبسه دندان گفته می شود. آبسه دندان می تواند علائمی مانند درد اطراف دندان و التهاب یا خوریزی از لثه ایجاد کند.

4. شما به تازگی ارتودنسی دندان انجام داده اید

ارتودنسی دندان به خودی خود دردی ایجاد نمی کند. اما اگر به تازگی با مراجعه به مطب یک متخصص ارتودنسی، روند اصطلاح نامنظمی های دندانی خود را شروع کرده اید، احتمالا تا چند روز بعد از اتصال دستگاه های ارتودنسی به دندان ها، درد جزئی را تجربه کرده خواهید کرد. این درد مخصوصاً اگر ارتودنسی ثابت فلزی انجام داده باشید ممکن است کمی بیشتر باشد اما پس از چند روز فروکش می کند.

5.شما در طول شب دندان قروچه میکنید

دندان قروچه یا براکسیسم یک امر غیرطبیعی است که اغلب در خواب و به صورت ناخودآگاه انجام داده می شود. شخص دندان هایش را به هم می ساید و به مرور زمان باعث تحلیل رفتن مینای دندان می شود. دندان قروچه می تواند در حالت خودآگاه هم انجام شود که می تواند ناشی از خشم، عصبانیت یا استرس باشد. در نهایت یکی از عوارض این عادت، درد دندان و از بین رفتن بخش زیادی از سطح جونده دندان ها خواهد بود. برای ترمیم آسیب وارد شده به دندان ها تحلیل رفته روش های ترمیمی و زیبایی مانند لمینت دندان یا روکش دندان توصیه می شود.