در سال های اخیر توجه افراد به زیبایی چند برابر بیشتر از قبل شده است؛ از این رو متدها و روش های جدید زیبایی روز به روز رشد و گسترش بیشتری پیدا می کند. علم زیبایی شناسی به حوزه دندان پزشکی نیز راه پیدا کرده است؛ به نحوی که یک رشته تخصصی به نام ترمیمی و زیبایی به وجود آمده است و دندانپزشکان بعد از سپری کردن دوره عمومی، می توانند در این رشته تخصصی زیبایی تحصیل کنند و به عنوان متخصص ترمیم و زیبایی دندان فعالیت کنند. در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه باشید.

 توجه به زیبایی دندان ها

در گذشته بیشترین تمرکز دندانپزشکان بر روی درمان مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ها و یا رفع کردن ناهنجاری های دندان و فک بود، اما در سال های اخیر توجه زیادی به جنبه زیبایی و ظاهر دندان ها می شود. بیماران با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای رفع مشکلاتی مانند شلوغی و بی نظمی دندان ها، اصلاح فرم و رنگ دندان ها، جایگزین کردن دندان های از دست رفته و… اقدام می کنند.

متخصص ترمیم و زیبایی دندان کیست؟

بعد از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، رشته های زیادی برای ادامه تحصیل در مقطع تخصص دندانپزشکی وجود دارد. یکی از تخصص های رشته دندانپزشکی، تخصص ترمیمی و زیبایی است که در آن تمام تمرکز دندانپزشک بر روی رفع عیوب و مشکلات ظاهری دندان ها و یا لثه است. به عبارت دیگر هدف دندانپزشک زیبایی، اصلاح طرح لبخند و طراحی یک لبخند بی نقص برای بیماران است.

خدمات ترمیمی و زیبایی دندان ها

به طور کلی هدف از دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، اصلاح ظاهر و فرم دندان های بیماران، درمان مشکلات لثه و یا بازسازی و جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. برخی از خدماتی که متخصص ترمیم و زیبایی دندان ارائه می کند شامل:

ترمیم دندان های آسیب دیده

گاهی ممکن است دندان های قدامی برخی از افراد آسیب ببیند، مثلا بخشی از تاج دندان بشکند و آسیب ببیند. از آنجایی که دندان های قدامی به هنگام لبخند زدن یا صحبت کردن، دیده می شوند، رفع این مشکل اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد، متخصص زیبایی با استفاده از موادی مانند کامپوزیت این مشکلات را ترمیم می کند و فرم دندان ها را بهبود می بخشد.

اصلاح رنگ دندان ها

گاهی دندان ها به دلایل مختلفی مانند مصرف سیگار، به مرور زمان تغییر رنگ داده و زرد رنگ می شوند. همچنین گاهی به دلیل مصرف بعضی از داروها، دندان ها لکه دار می شوند. همه ما قبول داریم که دندان های زرد شده و یا لکه دار وجهه خوبی به لبخند ما نمی دهد؛ از این رو متخصص زیبایی با روش هایی مانند بلیچینگ و یا استفاده از کامپوزیت دندان ، اقدام به اصلاح رنگ دندان های بیمار می کند.

جایگزین کردن دندان های از دست رفته

همان طور که می دانید دندان های قدامی بیشتر در معرض دید هستند؛ از این رو اگر بیماری، یکی از دندان های جلویی خود را از دست بدهد، تاثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی او خواهد داشت. روش های زیادی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته وجود دارد. مثلا استفاده از ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان از دست رفته، و یا جایگزینی آن با استفاده از بریج یا پل دندانی.