در این مقاله از دکتر خضری بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران ما می‌خواهیم شما را با دلایلی که باعث می‌شوند انجام ارتودنسی روی دندان ها، هر چند دندان هایی که ناهنجاری کمی دارند، ضروری باشد، یا همان ضروریات ارتودنسی، آشنا کنیم.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان ها، یک راه حل و پروسیجر دندانپزشکی برای ترمیم و درمان دندان ها و فک هایی است که در محل مناسبی قرار ندارند. برای انجام ارتودنسی روی دندان ها، دندانپزشک متخصص ارتودنسی بریس هایی را روی دندان های بیمار نصب می‌کند. این بریس ها به دندان های بیمار فشار ملایمی وارد می‌کنند و این فشار اندک و ملایم، می‌تواند به آهستگی و به مرور زمان دندان های شما را آن قدر جا به جا کند تا در محل مناسبی قرار بگیرند.

روش های انجام ارتودنسی

ارتودنتیست، ارتودنسی روی دندان ها را به دو روش کلی ارتودنسی ثابت و متحرک انجام می‌دهد. منظور از ارتودنسی ثابت، در واقع انواع ارتودنسی است که به کمک بریس های ثابتی که به دندان های بیمار چسبانده می‌شوند و قابلیت جا به جایی ندارند، انجام می‌شود. مثال هایی از ارتودنسی ثابت عبارتند از: ارتودنسی با براکت های فلزی، ارتودنسی با براکت های سرامیکی، ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی. منظور از ارتودنسی متحرک، انجام ارتودنسی روی دندان ها با کمک بریس هایی است که متحرک هستند و بیمار می‌تواند آن ها را به طور موقتی از دهان خود خارج کند. برای مثال بریس های اینویزیلاین یا نامرئی نمونه ای از ارتودنسی، با استفاده از بریس های متحرک است.

ضروریات ارتودنسی

شما با بعضی از فواید ارتودنسی دندان ها و برخی دلایل انجام ارتودنسی، مثل بهبود ظاهر دندان ها، آشنایی دارید؛ اما شاید فکر کنید که مشکلات دندانی شما آن قدر شدید نیستند که به چشم بیایند و به همین دلیل بخواهید از انجام ارتودنسی منصرف شوید. دلایل بزرگتری وجود دارند که می توانند باعث شوند که انجام ارتودنسی روی دندان ها، ضرورت پیدا کند. بعضی از ضروریات ارتودنسی عبارتند از:

بهبود شکل ظاهری

ارتقای سطح بهداشت و سلامت دهان دندان ها

جلوگیری از بروز مشکلات و ناهنجاری های ثانویه

بهبود تکلم

جلوگیری از بیماری ها و مشکلات گوارشی