ترمیم دندان یکی از قدیمی ترین تخصص های دندانپزشکی است – اگرچه برخی از افراد تصور قبلی در مورد آن ندارند – همچنین یکی از مهمترین تخصص ها است، اگرچه در برخی از کشورهای جهان به عنوان یک تخصص شناخته نمی شود. اما در کشور ما و در کشورهای پیشرفته موضوع ترمیم دندان جایگاهی دارد در بین تخصص های دندانپزشکی بسیار خاص است. در ادامه با کلینیک دندانپزشکی جنت اباد همراه باشید تا با روش ترمیم دندان اشنا شوید.

تخصص ترمیم دندان از این جهت متمایز است که تمام تخصص های دیگر را درگیر کار خود می کند. این یک رشته است که با ترمیم یا تعویض دندانها سروکار دارد. خواه آنهایی که در اثر آسیب یا تصادف آسیب دیده اند، یا آنهایی که به دلیل برخی از الگوهای غذایی دچار فرسایش شده اند، یا آنهایی که به دلیل فاکتور زمانی ضعیف شده اند. ترمیم با بازگشت مواد از دست رفته دندان انجام می شود و ترمیم ممکن است در یک دندان باشد. ممکن است کل دهان را درگیر کند.

تخصص ترمیم دهان و دندان به طور عمده مربوط به ترمیم دندان ها برای بهبود عملکرد آنها در بالاترین و بالاترین سطح کیفی است. از درمان های ساده مانند پر کردن دندان ، سفید کردن دندان ها و اصلاح طرح لبخند  گرفته تا درمان های پیچیده تر مانند ایمپلنت دندان، فرسایش دندان و مشکلات مربوط به بستن فک دندان ها عملکرد خود را به درستی انجام نمی دهند و در نهایت مفاصل فک و موارد بسیار پیچیده را درمان می کنند.

روند ترمیم دندان چگونه است؟

دندان ها به دلایل مختلف در معرض خرد شدن و ترک خوردن هستند. به عنوان مثال هنگامی که از آن برای باز کردن یک درب  استفاده می کنید، یا ممکن است سعی کنید چیزخیلی سختی را بجوید، یا به طور کلی از بهداشت دهان و دندان و در معرض پوسیدگی دندان غافل شوید. این رفتارها باعث درد دندان می شود که هیچ کس از ما دوست ندارد هرگز آنرا تجربه کند. بیایید با گزینه های موجود برای غلبه بر این مشکلات آشنا شویم:

فرایند ترمیم دندان: پزشکان همیشه در موارد ترک خوردن و ریزش دندان، روند ترمیم دندان را توصیه می کنند. این یک فرآیند ساده است که در آن پزشک با استفاده از مواد مخصوصی که روی دندان ریخته می شود.  قسمتهای پاره شده دندان را بازیابی می کند، از قسمت سالم شروع می شود و آن را تقویت می کند. سپس پزشک روند را ادامه می دهد تا مواد افزودنی کاملاً شبیه دندان های طبیعی باشد .

روند ترمیم دندان های جلویی با روکش: پزشک از این نوع ترمیم دندان در موارد پیچیده تر، که لایه هایی از ظروف چینی است که به دندان ها متصل شده و نقایص آنها را پنهان می کند، استفاده می کند.

ترمیم دندان با استفاده از تاج: روند تاج دندان بسیار شبیه به روکش است و تفاوت اصلی این است که ترکیب دندان در اینجا برای کل دندان از جلو و عقب پوشیده می شود.