شاید تصور کنید که ارتودنسی، تنها به درمان و اصلاح مشکلات مربوط به دندان ها می‌پردازد؛ در حالی که برای پیشگیری و درمان بسیاری از ناهنجاری های فکی، می‌توان از روش ها و ابزار ارتودنسی بهره گرفت. بعضی از افراد به صورت مادرزادی، مشکلاتی در فک خود دارند. از شایع ترین این مشکلات، می‌توان به جلو بودن یا عقب بودن فک پایین اشاره کرد. این موضوع بر ظاهر افراد و همچنین ارتباط دندان ها با هم، اثر منفی می‌گذارد و مشکلاتی برای بیمار به وجود می‌آورد.

بیمارانی که چنین ناهنجاری‌ای دارند، به خصوص اگر مشکل آنها شدید باشد، باید حتما برای اصلاح آن اقدام کنند. برای مثال یکی از بهترین راه های درمانی، برای اصلاح ناهنجاری عقب بودن فک پایین، استفاده از ارتودنسی عقب بودن فک پایین است، در این مقاله قصد داریم در مورد مشکلات فک پایین، و راه های درمانی آن صحبت کنیم.

 

بهترین سن برای درمان عقب بودن فک پایین

متخصص های ارتودنسی همواره توصیه می‌کنند برای بررسی ها و معاینات مربوط به مشکلات فک و دندان ها، بهترین سن قبل از رسیدن به سن بلوغ و در دوران کودکی و نوجوانی است. اگر کودکی در سنین پایین که هنوز رشد فکی او کامل نشده است، مورد معاینه قرار بگیرد و مشکلات او شناسایی شود، بدون نیاز به درمان های سخت یا پیچیده ای، مانند جراحی فک و تنها به کمک بعضی از دستگاه های ارتودنسی، می‌توان از پیشرفت ناهنجاری جلوگیری کرد و حجم مشکلات را در آینده به شدت کاهش داد.

این دستگاه ها، فک پایین را برای رشد بیشتر تحریک می‌کنند و سعی می‌کنند رابطه مناسب و ایده آلی را بین دو فک بیمار برقرار کنند؛ اما اگر فردی در سن بزرگسالی و بعد از سن بلوغ، برای اصلاح فک خود مراجعه کند،در کنار سایر روش ها، از درمان جراحی فک نیز برای او استفاده می‌کنند.

ارتودنسی عقب بودن فک پایین

اگر بیماری در سنین پایین و قبل از اینکه رشد فکی او کامل شود، به متخصص ارتودنسی مراجعه کند، متخصص ارتودنسی در بیشتر مواقع، برای اصلاح ناهنجاری عقب بودن فک پایین بیمار، از دستگاه های فانکشنال ارتودنسی استفاده می‌کند؛ در واقع متخصص، از توانایی رشدی فک بیمار، برای تصحیح مشکلات او و تحریک رشد فک پایین بهره می‌برد. این دستگاه های فانکشنال از دو پلاک ارتودنسی متحرک، برای فک بالا و پایین تشکیل شده است.

زمانی که این پلاک های ارتودنسی متحرک روی فک های بیمار قرار می‌گیرند، در هر بار بستن دهان، دو فک را در موقعیت ایده آل و نرمال خود قرار داده و فرد را وادار می‌کند که فک پایین خود را به سمت جلو هدایت کند. این اتفاق برای فک پایین آنقدر تکرار می‌شود که تبدیل به یک عادت برای فرد شده، و در نهایت رشد فک پایین بیشتر می‌شود و به اندازه نرمال و طبیعی خود می‌رسد.

منبع : www.orthodoctor.ir