این اصطلاح در واقع به تمام راهکارها و روش های مراقبت از بهداشت دهان و دندان اشاره دارد که به منظور پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان مورد استفاده قرار میگیرند. مهمترین مباحث مطرح شده در این حوزه دندانپزشکی، مراجعه منظم به دندانپزشک و عمل به توصیه های لازم جهت حفظ بهداشت دهان و دندان است.

دندانپزشکی پیشگیرانه برای شما چه کاری انجام میدهد؟

همانطور که از نامش پیداست، دندانپزشکان در این حوزه تلاش میکنند که از بروز مشکلات،  بیماری ها و ناخوش احوالی های دهان و دندان در آینده پیشگیری کنند. آن ها میخواهند که هیچ کودک و بزرگسالی به مرحله بیماری و عوارض بهداشت ضعیف دهان و دندان نرسند. با رعایت برخی نکات و توصیه های ساده و مراجعه منظم به مطب این دندانپزشکان میتوان تا ابد سلامتی دهان و دندان خود را تضمین کرد. اما به طور کلی در این حوزه، مردم یاد میگیرند که چطور و با چه اقداماتی از بروز مشکلات دندان، لثه، استخوان فک و سایر ساختارهای داخل دهان پیشگیری کنند. متخصصان در این حوزه میکوشند به طور اختصاصی از بروز مشکلات زیر پیشگیری کنند:

  • حفره دندان
  • التهاب و آماس لثه
  • فرسایش و از بین رفتن مینای دندان
  • پریودنتیت
  • مشکلات ارتودنسی دندان
  • عدم تغییر رنگ دندان (که شما را از نصب روکش و یا ونیر دندان بازمیدار)
  • ریزش یا افتادن دندان (که شما را از نیاز به جایزگین دندانی مانند ایمپلنت دندان، بریج و یا تاج دندان بازمیدارد)

بیشتر بدانید:

برخی از مهمترین اقداماتی که در دندانپزشکی پیشگیرانه روی آن ها تاکید میشود

۱. هر روز دندان های خود را مسواک بزنید

مهمترین بخش دندانپزشکی پیشگیرانه ، مسواک زدن آن هم به صورت منظم در طول شبانه روز است. بهتر است که برای مسواک زدن از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید که مورد تایید دندانپزشک شما باشد.

۲. روزانه از نخ دندان استفاده کنید

برای تمیز کردن دندان ها علاوه بر مسواک به نخ دندان کشیدن هم نیاز دارید. زیرا اساسا با مسواک نمیتوان به تنهایی تمام بخش های دهان و دندان را تمیز کرد. نخ دندان به تمیز کردن فضاهای باریک بین دندان ها کمک می کند. اگر بریس ارتودنسی داشته باشید که احتمالا بیشتر از هر موقعی باید از نخ دنان کمک بگیرید.

۳. به دندانپزشک خود مراجعه کنید

توصیه میشود که هر ۶ ماه یکبار به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید. اما اگر برایتان مقدرو نیست میتوانید به جای هر ۶ ماه یکبار، سالی ۱ بار اینکار را انجام دهید. دندانپزشک در طول این جلسه تمام ساختارهای دهان و دندان شما را بررسی کرده تا وجود هرگونه مشکل احتمالی در هر کدام از ساختارها، مخصوصا دندان، لثه، زبان و استخوان فک را تشخیص داده و در درمان آن به شما کمک کند.