یکی از اصول بهداشت دهان و دهان مصرف برخی غذاها (به عنوان غذاهای مفید برای دندان ها) و اجتناب از برخی مواد دیگر به عنوان غذاهای مضر برای دندان ها است. آنچه در این مقاله می خوانید اطلاعاتی درباره نوشیدنی ها، خوراکی ها و غذاهای مضر برای دندان ها است که می تواند به حفظ سلامتی دندان و ارتقای بهداشت دهان و دندان شما و کودکانتان کمک زیادی کند.

نوشابه اولین و بدترین دشمن دندان است

نوشابه حتی اگر رژیمی باشد باز هم یک گزینه نامناسب برای دندان های شما است. نوشیدن مقادیر زیادی نوشابه گازدار می تواند به اندازه کراک و کوکائین برای دندان های شما آسیب زا باشد و این اصلا شوخی نیست. پس به ما حق دهید که نوشابه را در ابتدای فهرست نوشیدنی ها، خوراکی ها و غذاهای مضر برای دندان قرار دهیم.

نوشابه ها می توانند محیط داخل دهان را اسیدی کنند، تولید پلاک را افزایش دهند و موجب فرسایش مینای دندان شود. به جز تمام این ها، نوشابه می تواند باعث خشکی دهان شوند که خود عامل اصلی پوسیدگی دندان ها است.( اگر هنوز با عوامل تشدید کننده فرسایش مینای دندان اشنا نیستید اینجا کلیک کنید. )

قهوه با شکر و (هر نوشیدنی با شکر)

قهوه و چای در شکل طبیعی خود می توانند نوشیدنی سالمی باشند زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و کافئین هستند که سرزندگی به ما می دهند.

اما اگر قهوه را با شکر مصرف کنیم و به نوشیدن آن نیز اعتیاد داشته باشیم خیلی زود به استقبال تغییر رنگ و پوسیدگی دندان ها می رویم. بنابراین قهوه شیرین شده و موارد مشابه را نیز در فهرست نوشیدنی ها، خوراکی ها و غذاهای مضر برای دندان ها قرار بدهیم بهتر است.

بهتر است که شکر را با زایلیتول جایگزین کنیم و یا اینکه به جای نوشیدن قهوه با شکر یک جایگزین خوب مانند شیر یا خامه پیدا کنیم تا خطر پوسیدگی دندان کاهش یابد.( جهت کسب اطلاعات بیشتر پرامون عوامل نشدید کننده پوسیدگی دندان و درمان آن کلیک کنید.)

مرکبات و آب مرکبات خوب هستند اما

مرکباتی مانند لیمو شیرین، لیموترش، پرتقال، گریپ فروت و… هم به عنوان میوه و هم آب میوه خوش طعم هستند و مقدار زیادی ویتامین C دارند. مصرف این میوه ها مخصوصا در این روزهای کرونایی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اما یادمان باشد که مرکبات و آب آن ها می تواند برای دندان ها مضر باشد. به همین خاطر ما این مواد را در لیست نوشیدنی ها و غذاهای مضر برای دندان ها قرار داده ایم.

ما مصرف این مواد را منع نمی کنیم و اصولا منع اینکار درست نیست. اما بهتر است که در مصرف آن ها زیاده روی نکنیم و پس از مصرفشان دهان را شستشو دهیم. بعد از ساعت نیز مسواک بزنیم.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان

آب نبات ها همیشه برای دندان یک خطر بزرگ هستند

البته هیچ جای تعجبی نیست که آب نبات برای دندان شما مضر است. آب نبات شیرین است و بنابراین باکتری های موجود در دهان شما عاشق مصرف قند موجود در آن هستند. پس از مصرف این قند نیز، باکتری ها اسیدهایی تولید می کنند که باعث پوسیدگی دندانها می شود.

شاید باورتان نشود، اما، آب نبات ترش حتی بدتر از آب نبات های شیرین است. زیرا اسیدیته موجود در آن، به پوسیدگی دندان سرعت بیشتری می دهد.