برخی از افراد با اینکه کار کاشت دندان به روش ایمپلنت دندانی را انجام داده‌اند اما باز هم برای اصلاح طرح لبخند خود به برخی از درمان های ارتودنسی دندان احتیاج دارند.یکی از نگرانی هایی که این افراد دارند این است که آیا کاشت دندان از طریق لمینت دندانی با ارتودنسی سازگاری دارد؟ یا اینکه فرد می‌تواند پس از اینکه کاشت ایمپلنت دندان انجام داد، برای رفع شدن مشکلات دندانش از روش ارتودنسی دندان استفاده کند؟پاسخ این نگرانی بسته به شرایطی که فرد دارد، هم می تواند مثبت باشد و هم منفی. برای پاسخ بهتر به این سوال و نگرانی ابتدا باید نگاهی به ایمپلنت دندان بیاندازیم و سپس در مورد چگونگی تاثیر آن‌ها بر درمان ارتودنسی صحبت کنیم.

کاشت دندان

کاشت دندان یا ایمپلنت های دندانی جایگزین بسیار مناسبی برای دندان های از دست رفته و یا پوسیده ای که نیاز به کشیده شدن دارند، می باشند.ایمپلنت ها از فلز تیتانیوم تشکیل شده اند که اجزای مختلفی دارد و دندانپزشک آن را داخل فک پیچ می کند و دندان مصنوعی که بسیار جنس مقاومی دارد و مانند دندان های معمولی شما کار می کند را روی آن پیچ سفت می کند و دندان شما به حالت قبلی خود باز می گردد.

بیشتر بخوانید :

مزایای ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی مزایای مختلفی دارند که عبارتند از:

بهبود ظاهر

بهبود گفتار

راحتی بهتر

راحتتر غذا خوردن

بهبود سلامت دهان و دندان

ماندگاری بالا

به دست آوردن اعتماد به نفس

انجام ارتودنسی قبل از ایمپلنت

در شرایطی که افراد هم به ارتودنسی و هم به ایمپلنت دندان احتیاج دارند برای این که این دو روش به طور درستی انجام شود معمولا ابتدا ارتودنسی و نصب بریس توصیه می شود. دلیلش این است که وقتی ایمپلنت را درون فک قرار دادیم دیگر نمی‌توان آن را حرکت داد یعنی ایمپلنت مانند دندان های معمولی نیست و وقتی پیچ می‌شود به هیچ عنوان نمی‌توان آن را حرکت داد و فاقد ربات هایی است که امکان تنظیم مجدد دندان را برای فرد فراهم می کند.در نتیجه؛ باید ارتودنسی قبل از کاشت دندان انجام شود.

انجام ارتودنسی بعد از ایمپلنت

ولی در شرایطی هم ممکن است طبق دستور پزشک و شرایط فکی و دندانی فرد بتوان پس از ایمپلنت دندان کار ارتودنسی را انجام داد و این شرایط مخصوص به خود را دارد. این گونه است اگر پس از انجام ایمپلنت، دندان هایی که در اطراف آن وجود دارند نیاز به ارتودنسی داشته باشند، مسلماً بعد از ایمپلنت، کار ارتودنسی روی دندان انجام می شود؛ حتی در این موارد کاشت ایمپلنت قبل از ارتودنسی بسیار بهتر است به این دلیل که ایمپلنت یک نیروی مناسب ایجاد می کند که دندان‌ها بیش از حد جابجا نشوند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد