بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها روشی است که رنگدانه هایی که باعث تغییر رنگ دندان ها شده اند را برطرف می کند و باعث سفید شدن دندان ها می شود.

جنس ژل بلیچینگ از هیدروژن پراکسید است که رنگدانه های ایجاد شده بین هرم های دندانی را اکسید می کند و آنها را از بین می برد. این ماده به مرور به قسمت های زیرین مینا در عاج نفوذ می کند و باعث سفید شدن دندان ها می شود.

شایان ذکر است که بلیچینگ دندان یک روش دائمی نیست، بلکه نیاز به تکرار و تمدید شدن دارد زیرا دندان ها مستعد تغییر رنگ و لکه پذیری هستند.

انواع بلیچینگ دندان

انواع بیچینگ عبارتند از:

بلیچینگ در مطب:

این روش یکی از سریع ترین روش های سفید کردن دندان ها است. دندانپزشک با استفاده از مواد مخصوص از لثه ها محافظت می کند؛ سپس مواد سفید کننده را با غلظت بالا روی دندان ها قرار می دهد. این ماده به وسیله نور یا گرما فعال می شود.

بلیچینگ در مطب برای رسیدن به نتیجه مطلوب به تکرار نیاز دارد و یکی از گران ترین روش های سفید کردن دندان محسوب می شود.

بلیچینگ در خانه:

در این روش دندانپزشک ترمیمی خوب در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالب گیری می کند؛ سپس در جلسه بعد یکی جفت تری را به همراه ماده اصلی بلیچینگ به اندازه ای که برای سفید شدن دندان ها لازم است به شما می دهد.

از نظر دندانپزشکان به منظور رسیدن به رنگ دلخواه بهتر است ابتدا بلیچینگ در مطب و سپس بلیچینگ در خانه انجام شود؛ زیرا بلیچینگ در خانه ماندگاری بیشتری دارد.

در دوره اول می توانید حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه از این ماده استفاده کنید؛ سپس اگر دچار حساسیت دندانی نشدید در دفعه دوم  ۲ الی ۴ ساعت از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دندان چیست ؟

میزان سفید دندان ها تا چه زمانی دوام دارد؟

درجه سفیدی دندان ها از فردی به فرد دیگر با توجه به میزان زردی دندان ها، نوع سیستم سفید کننده و شرایط دندان ها متفاوت است. بعضی افراد ممکن است با مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی، دندان هایشان بعد از ۱ ماه تغییر رنگ بدهد، اما افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری می دهند ممکن است تا ۱ سال یا بیشتر به بلیچینگ نیازی نداشته باشند.

آیا می توان دندان های ارتودنسی شده را بلیچینگ کرد؟

بهتر است بعد از پایان پروسه درمان با ارتودنسی اقدام به بلیچینگ دندان ها کرد؛ زیرا بعد از اینکه دندان ها مرتب شدند ممکن است بخش های پوشیده شده بدون رنگ به نظر بیایند؛ پس در این صورت می توانید از نتایج ایجاد شده در دندان هایتان لذت ببرید.

اقدامات قبل از بلیچینگ

قبل از بلیچینگ باید دندان پوسیده را ترمیم کرد؛ سپس در صورت نیاز، به جرم گیری دندان ها اقدام کرد تا بتوان از بلیچینگ نتیجه مناسبی دریافت کرد.