دو نوع روش اصلی که برای دندانپزشکی با لیزر استفاده می‌شود، روش‌های بافت سخت و بافت نرم است. بافت سخت به دندان‌ها و بافت نرم به لثه اطلاق می‌شود.

استفاده از لیزر برای بافت سخت

تشخیص حفره: لیزرها با یافتن شواهدی از پوسیدگی دندان می‌توانند حفره‌ها را زود تشخیص دهند.( جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دلایل و در مان پوسیدگی دندان اینجا کلیک کنید.)

آماده سازی دندان و پر کننده‌های دندان: در دندانپزشکی با لیزر، نیازی به بیهوشی موضعی و استفاده از مواد قدیمی نیست. لیزر می‌تواند باکتری‌ها را در حفره از بین ببرد، و این کار می‌تواند در طولانی مدت به سلامت دندان کمک کند.

درمان حساسیت دندان. دندان‌هایی که به سرما و گرما حساسیت دارند را می‌توان با لیزرهای دندانی که توبول‌های ریشه دندان را می‌بندند، درمان کرد.

استفاده از لیزر برای بافت نرم

درمان لبخند لثه‌ای: از لیزرها برای تغییر شکل بافت لثه در مشکل لبخند لثه‌ای و طرح لبخند استفاده می‌شود که در آن، لثه‌ها بخش زیادی از دندان را می‌پوشانند.

طویل کردن تاج: در این روش با کمک لیزر هم ساختار لثه و هم استخوان تغییر شکل می‌دهد.

درمان مشکلات مربوط به بند زبانی. کسانی که دارای بند زبانی ضخیم یا محکم هستند، می‌توانند از انجام درمان لیزری بهره مند شوند. این روش درمانی به کودکانی کمک می‌کند که محدودیت بند زبانی باعث بسته شدن زبان، بروز مشکل در شیر خوردن یا مشکلات گفتاری می‌شود.

از بین بردن چین‌های بافت نرم. لیزر می‌تواند چین و چروک‌های بافت نرم را بدون درد و بخیه برای استفاده از دندان مصنوعی از بین ببرد.

سایر گزینه‌های دندانپزشکی با لیزر

مشاهده‌ی بافت‌ها. توموگرافی انسجام نوری به پزشک اجازه می‌دهد تا با خیال راحت داخل دندان یا بافت لثه را ببیند.

از بین بردن تومورهای خوش خیم. لیزر می‌تواند تومورهای کام، لثه و کنار لب‌ها و گونه‌ها را از طریق روش بدون درد و بخیه از بین ببرد.

درمان آپنه‌ی انسدادی خواب. هنگامی که آپنه‌ی خواب به دلیل رشد بیش از حد بافت در گلو ایجاد می‌شود، لیزر می‌تواند گلو را تغییر شکل داده و مشکلات مربوط به تنفس را تسکین دهد.

درمان TMJ (مفصل گیجگاهی فکی). لیزر می‌تواند به کاهش درد و التهاب مفصل کمک کند.

بازسازی اعصاب. لیزر می‌تواند به بازسازی رگ‌های خونی آسیب دیده، اعصاب و زخم‌ها کمک کند.

درمان تبخال. لیزر می‌تواند زمان بهبودی را به حداقل برساند و درد ناشی از تبخال را کاهش دهد.

سفید کردن دندان‌ها: لیزر روند سفید کردن را تسریع می‌کند. ( بلیچینگ دندان )