علاوه بر درمان‌های تخصصی همچون پر کردن دندان‌ها، ترمیم پوسیدگی، خارج کردن و کشیدن دندان، ترمیم دندان شکسته، عصب‌کشی دندان و... دندانپزشکی کودکان، خدمات بسیار دیگری را نیز شامل می‌شود که در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

استفاده از فلوراید

معمولاً یکی از راه‌های پیشگیری و یا درمان حفره‌های دندان و پوسیدگی‌های آن در کودکان، استفاده از فلوراید است. این ماده می‌تواند مینای دندان را تقویت کرده و برای محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی، اقدامی درست و مهم باشد.

شیاربندی دندان اطفال

غالباً سطوح جونده دندان‌های آسیا در کودکان، شیار‌هایی دارد که موجب گیر کردن مواد غذایی می‌شود. این موضوع معمولاً با مسواک زدن، آن هم به تنهایی برطرف نخواهد شد. به همین دلیل نیز در علم دندانپزشکی اطفال با کمک سیلانت‌های دندانپزشکی کودکان، دندان‌ها پر شده و حفره‌های دندانی نیز شیاربندی می‌شوند. این موضوع می‌تواند به کاهش احتمال پوسیدگی دندان و همین‌طور آسیب دیدن مینای آن کمک کند.

باندینگ دندان کودکان

مسئله دیگری که می‌تواند زیرمجموعه کار‌های یک دندان‌پزشک کودکان و اطفال قرار بگیرد باندینگ دندان اطفال است. معمولاً آسیب‌دیدگی و شکستگی‌های جزئی در دندان‌های جلویی کودکان بسیار شایع است و به همین دلیل نیز با کمک مواد باندینگ می‌توان آن‌ها را ترمیم و برطرف ساخت.

در کنار تمامی مواردی که تا به اینجا اشاره شد، خدمات موجود در دندانپزشکی کودکان چنین مواردی را نیز در بر خواهد گرفت:

معاینات مرتب و کامل دندان نوزادان و کودکان

کمک به حفظ بهداشت دهان و دندان اطفال

ارائه مشاوره در رابطه با عادات دهانی همچون استفاده از پستانک و یا مکیدن انگشت

ارزیابی و درمان زودهنگام صاف کردن دندان‌ها

منبع : بیمارستان دندانپزشکی کودکان

رفرنس : https://www.tajdentalclinic.com/