پر کردن دندان

از پر کردن دندان زمانی استفاده می شود که یکی یا تعدادی از دندان ها دچار پوسیدگی شده باشند. زمانی که شخصی به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی نکند، مواد غذایی ریزی که لابلای دندان ها گیر میکنند باعث تجمع باکتری ها میشوند. این تجمع باعث اسیدی شدن سطح دندان می شود. به مرور زمان با تشکیل پلاک، مینای دندان دچار فرسایش می شود و میگویند دندان پوسیده یا نزدیک به مرگ است.

اگر پوسیدگی دندان باعث سوراخ شدن آن شود نیز میگویند حفره دندان ایجاد شده است. هر حفره نیز فرصتی به باکتری ها میدهد تا وارد پالپ دندان یا مغز آن شوند. باکتری ها میتوانند باعث عفونت پالپ و در نتیجه مرگ آن شوند.

بعد از عصب کشی یا درمان ریشه، اگر دندان هنوز سالم باشد یک دندانپزشک ترمیمی اقدام به پر کردن دندان می کند. پر کردن دندان از ارزانترین روش های ترمیم دندان پوسیده محسوب می شود. موادی که به عنوان پر کننده در برای دندان پوسیده مورد استفاده قرار می گیرد متنوع هستند اما مهمترین آن ها عبارتند از:

  • آمالگام نقره
  • رزین های کامپوزیت
  • و فلزاتی مانند طلا و نقره

نکته:

از آنجایی که رزین های کامپوزیت محبوب ترین گزینه برای پر کردن دندان ها هستند، امروزه بیشتر از هر ماده دیگری برای این منظور مورد استفاده قرار میگریند. زیرا همرنگ دندان است و سخت بتوان تسخیص داد که دندان شخص پر شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون مواد پر کننده دندان اینجا کلیکی کنید.

 

منبع : کلینیک دندانپزشکی قیطریه