یکی از موارد پر استرس برای کودکان مراجعه به دندانپزشکی و درمان دندان ها است. بیشتر کودکان با دندانپزشک اطفال همکاری نمی کنند و باعث عدم تمرکز دندانپزشک در حین درمان می شوند. این ترس بیشتر به دلیل شنیده های تلخی است که افراد از سابقه دندانپزشکی خود باز گو کرده اند. ترس  کودک از دندانپزشکی سبب می شود  که نتواند از خدمات  درمانی به درستی استفاده کند، در بیشتر موارد بعد از عدم موفقیت برای قانع کردن کودک، دندانپزشک از مهار فیزیکی و نگه داشتن دست و پای کودک توسط والدین و یا کمک دستیار استفاده می کند. تمام این موارد می تواند مخرب باشد و تاثیرات نامطلوبی را داشته باشد. می توان  راهکارهای مختلفی را به کار برد تا  ترس کودک از دندانپزشکی را کاهش داد. با کاهش ترس کودک دیگر نیاز به استفاده از بیهوشی عمومی و  قبول عوارض احتمالی آن نمی باشد.

موارد استفاده از بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

متخصص دندانپزشک اطفال با توجه به تجربه و مهارتی که دارد تا زمانی که در شرایط ضروری قرار نگیرد از بیهوشی استفاده نمی کند مگر این که کودک در شرایط نا مناسب فیزیکی یا روحی هم چون مبتلایان به سندرم دوان یا عقب ماندگان ذهنی یا فیزیکی باشند.

هم چنین در کودکان کم سن و سال اغلب آن هایی که کمتر از 3 سال سن دارند و نیاز به انجام اعمال جراحی دندانپزشکی دارند و هنوز هم به مرحله از همکاری و تعامل بالا با دندانپزشک نرسیده اند.

کودکانی که از ترس و اضطراب بالایی نیز برخوردارند از این روش برای درمان و ترمیم مشکلات دندان شان استفاده می کنند.

لازم به ذکر است انجام بیهوشی در امور دندانپزشکی در محیط های بیمارستان و تحت نظر متخصص بیهوشی انجام می شود تا از بروز هر گونه عارضه یا عواقبی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید :

مزایای دندانپزشکی اطفال بدون بیهوشی

دندانپزشک اطفال در مرحله ی اول سلامت کودک را مد نظر قرار می دهد. بنابراین راهکارهای مناسبی که هیچگونه اختلال در سلامت کودک ایجاد نمی کند را برای درمان عوارض دهانی و دندانی کودک انتخاب می کند.

شاید با کمی تامل به این نکته پی ببرید که بیهوش کردن کودکان در حین دندانپزشکی، بیشتر به منظور جلوگیری از ترس کودک در حین کار می باشد.

برخی از کودکان به قدری از دندانپزشکی می ترسند که همکاری لازم با دندانپزشک را در حین درمان نمی کنند و این علت باعث می شود تا دندانپزشک برای راحتی کار خود کودک را بیهوش نماید.

عوارض بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

کودکان به نوسانات الکترولیت و قند خون بسیار حساس می باشند. بنابراین اگر کودکی تحت بیهوشی قرار گیرد، باید میزان قند خون کودک به طور دائم تحت کنترل قرار گیرد تا مشکل ساز نشود.

مسئله ی دیگر؛ هیپوترم یعنی پایین آمدن دمای بدن کودک در حین بیهوشی می باشد. این موضوع در ریکاوری کودک بعد از بیهوشی ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

در برخی موارد ممکن است کودکی که برای انجام درمان های دندانپزشکی تحت بیهوشی قرار می گیرد، دچار اختلالات یادگیری در سنین بزرگسالی شود.

علاوه بر این ممکن است مواد بیهوشی روی مسائل شناختی کودک نیز تاثیر بگذارد.

لازم به ذکر است هرچه مدت زمانی که کودک بیهوش باشد، طولانی تر شود احتمال ایجاد عوارض نامطلوب و شدت آن نیز به مراتب بیشتر می شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی کودکان تهران