ما انسان ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند صدمات و یا پوسیدگی دندان های خود را از دست بدهیم و یا حتی خودمان آن ها را کشیده و از دهان خارج کنیم. گاهی اوقات دندان ها ممکن است آنقدر پوسیده شده باشند که عملا بستری برای ورود باکتری و عفونت به داخل ریشه و عصب دندان فراهم میشود. اگر در چنین موقعیتی درمان ریشه صورت نگیرد و یا دندان کشیده نشود احتمال نفوذ عفونت به سایر بخش های بدن از طریق عروق خونی وجود دارد. خلاصه علل زیادی برای از دست رفتن دندان وجود دارد و چیزی که مهم است جایگزین کردن آن دندان از دست رفته است. در دندانپزشکی با انواع پروتز دندان میتوان به راحتی جای خالی دندان را پر کرد. در این مقاله با همه انواع پروتز دندان آشنا میشوید.

چرا باید جای خالی دندان را پر کرد؟

قبل از اینکه وارد مبحث انواع پروتز دندان شویم اجازه دهید که دلیل اینکه دندانپزشکان و پزشکان اصرار دارند جای خالی دندان را پر کنیم چیست؟ اصلا چه لزومی به استفاده از یک جایگزین دندانی وجود دارد؟

دندان ها نقش بسیار مهمی در عملکردهایی مانند جویدن غذا و همچنین تکلم ما بر عهده دارند. هر گونه مشکل با دندان ها و مخصوصا از دست رفتن آن ها میتواند این عملکردها را با مشکل مواجه کند. در صانی جای خالی دندان ها از لحاظ زیبایی مهم است زیرا نبود دندان زیبایی لبخند را بر هم میریزد و باعث به وجود آمدن مشکلات ارتودنسی دندان مانند وجود فاصله بین دندان ها یا کج شدن آن ها میشود. بنابراین لازم است که هم به جهت عملکردی و هم به جهت زیبایی حتما یک جایگزین خوب مانند انواع پروتز دندان برای پر کردن این جاهای خالی در نظر گرفت.

انواع پروتز دندان

  • ایمپلنت دندان (بهترین پروتز دندان)
  • تاج دندانپزشکی
  • بریج یا پل دندانپزشکی
  • دنتچرز یا دندان مصنوعی
  • دندان مصنوعی متحرک
  • دندان مصنوعی ثابت

منبع