بعد از ارتودنسی ثابت و نامرئی و … شما باید برای مدت زیادی از نگهدارنده ها استفاده کنید. شاید لازم باشد سالها نگهدارنده داشته باشید. در ادامه با چند روش نگهداری و مراقبت از نگهدارنده ها بعد از ارتودنسی نامرئی اشاره خواهیم کرد.

مسواک بزنید

هر دو طرف نگهدارنده قابل جابجایی خود را با مسواک نرم هر روز مسواک بزنید. هر هفته ، با خیساندن آنها در محلول تمیز کردن نگهدارنده ، به تمیز تر شدن و ضدعفونی شدن آن ها کمک کنید.

مراقبت از نگهدارنده های ثابت را جدی بگیرید

مهمترین نکته بعد از ارتودنسی نامرئی تمیز کردن منظم نگهدارنده ها است. برای نگهدارنده های ثابت ارتودنسی، دو بار در روز سیم ریتینر خود را خوب مسواک بزنید و یک بار در روز نخ دندان بزنید چراکه ریتینر ثابت ارتودنسی به راحتی می تواند ذرات مواد غذایی را به دام بیندازد ، بنابراین تمیز کردن آن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان یا پیشگیری از بیماری لثه ضروری است. مراقبت از نگهدارنده ها به این معنی است که شما هزینه ارتودنسی را کاهش میدهید و اگر جنین نشود به خاطر تعویض دستگاه ها و تکرار دوباره ارتودنسی قیمت ارتودنسی دندان برای شما بیشتر هم خواهد شد.

به صورت اصولی از نگهدارنده های متحرک محافظت کنید

ریتینرهای متحرک همانگونه که از نامشان بر میآید قابلیت جابجایی دارند. یعنی هر زمان که بخواهید چیزی بخورید یا بیاشامید میتوانید آن ها را بردارید. زمانی که آن ها در داخل دهان شما نیستند حتما حواستان باشد که آن ها را گم نکنید یا زیر پا نگذارید و یا حتی مانع از رسیدن حرارت و گرما به آن ها شوید.

مراقبت تحرک و جنب و جوش خودتان باشید

نگهدارنده خود را هنگام بازی یا داشتن فعالیت ورزشی بردارید و بعد از بازی آن را دوباره استفاده کنید. سعی کنید برای این موقعیت ها که احتمال وارد شدن ضربه به دندان و ریتینر وجود دارد از محافظ دهان یا ماوس گاردها استفاده کنید.

سرخود اقدام به دست کاری یا تنظیم ریتینر نکنید

هرگز سعی نکنید خودتان به تنهایی نگهدارنده ها را مخصوصا پس از ارتودنسی نامرئی تنظیم کنید. اگر فکر می کنید نگهدارنده شما نیاز به تنظیم دارد، ابتدا آن را نزد متخصص ارتودنسی خود ببرید تا او اینکار را به درستی و اصولی برای شما انجام دهد.

تا هر وقت متخصصص به شما گفت از نگهدارنده استفاده کنید

خود دستگاه های ارتودنسی نامرئی مانند اینویزیلاین ها و سایر پلاک های شفاف ارتودنسی به بهبود طرح لبخند شما کمک میکنند. بعد از برداشته شدن این دستگاه ها ممکن است دندان ها به حالت سابق برگردند یا دوباره کج شوند. برای همین استفاده از نگهدارنده ها بسیار مهم است. دقیقا مانند زمانی که اینویزیلاین داشتید و با تعهد از آن ها استفاده میکردید، برای نگهدارنده ها نیز باید تعهد داشته باشید جهت حفظ موقعیت صاف شده دندان ها از ریتینرها استفاده کنید. به عبارتی حتما و حتما تا هر زمان که متخصص ارتودنسی بخواهد شما باید از ریتینرها استفاده کنید و سر خود استفاده از آن ها را پایان ندهید.

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد ارتودنسی دندان