تخصص دندانپزشک کودکان به درمان ها و مراقبت های پزشکی دهان  و دندان کودکان، از دوران نوزادی تا دوران نوجوانی است. متخصص دندانپزشکی کودکان  تجربه‌ و دانش لازم برای مراقبت از دندان‌ها، لثه‌ها و دهان کودکان را آموزش دیده اند.

دندان‌های شیری طی ۶ ماه ابتدای زندگی رشد می‌کنند.در سن ۶ یا ۷ سالگی ریزش اولین دندان‌ها شروع می‌شود و با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. کودکان بدون رعایت کردن بهداشت دهان دچار پوسیدگی دندانی و بیمار‌های دهان و دندان شده که می‌تواند منجر به درد دائمی و سایر عوارض شود.

خدمات دندانپزشک کودک چیست؟

متخصص دندانپزشکی کودکان باید بتواند مراقبت بهداشت دهان و دندان اطفال که شامل موارد زیر است را ارائه کند:

معاینه دهانی نوزادان که شامل ارزیابی خطر برای پوسیدگی دندانی در مادر و کودک است

مراقبت دندانی پیشگیری‌کننده که شامل تمیز کردن و درمان با فلوراید و توصیه‌های رژیمی و تغذیه‌ای است

مشاوره در مورد عاداتی مانند مکیدن پستانک و انگشت شست

ارزیابی و درمان زودهنگام برای صاف کردن دندان‌ها و تصحیح مشکلات ارتودنسی

ترمیم دندان و مشکلات دندانی

مدیریت بیماری‌های لثه و مشکلاتی مانند زخم، فرنولوم کوتاه و بیماری‌های مخاطی و پریودنتال

مراقبت از آسیب‌های دندانی مانند شکستگی، جابجایی و یا دندان‌های کنده شده

درمان مشکلات دهان و دندان ناشی از بیماری‌هایی از قبیل دیابت، نقایص مادرزادی قلبی، آسم، تب یونجه و...

از دیگر مواردی که متخصص دندانپزشکی کودک طی دوره خود فرا می گیرد، نحوه تعامل و برقراری ارتباط با کودکان بی قرار یا مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی است. دندانپزشک اطفال با روش های مختلف از جمله تکنیک های روان شناسی، درک متقابل و حتی استفاده از آرام بخش در موارد خاص، درمان های دندانپزشکی را روی  کودکان انجام می دهد

ویژگی های دندانپزشک کودک حرفه ای

کودکان فقط بزرگسالانی با جثه کوچک نیستند. آن‌ها همیشه قادر به صبر و بردباری و همکاری کردن طی معاینات دندانی نیستند. دندانپزشک کودکان می‌دانند چگونه کودکان را به روش‌هایی که برای کودک راحت و قابل تحمل است معاینه و درمان کند. به علاوه متخصصان دندانپزشکی کودکان تجهیزات خاصی در مطبشان دارند که طبق سلیقه و ذهنیت کودکان چیده شده است.

یک متخصص دندانپزشک کودک گزینه های درمانی زیادی ارائه می‌دهد و تخصصی در مراقبت از دندان، لثه و دهان کودک دارد. وقتی متخصص کودکان پیشنهاد می‌دهد که کودک باید معاینه دندانی بشود، مطمئن باشید که او بهترین مراقبت ممکن را در این خصوص ارائه می‌دهد.

منبع : تاج دنتال