در ادامه پرکاربردترین بریس‌ها در ارتودنسی کودکان را معرفی می‌کنیم.

بریس‌های فلزی

بریس‌های فلزی قدیمی که معمولاً از استیل ضدزنگ گرید بالا ساخته می‌شوند تا به امروز پرکاربردترین بریس ارتودنسی ثابت محسوب می‌شوند. بریس‌های فلزی میله‌هایی فلزی دارند که دور دندان‌های آسیا را دربر می‌گیرد و براکت‌های فلزی کوچک‌تر نیز با سیمان به سطوح جلویی دندان‌های دیگر چسبانده می‌شود. سیم فلزی باریک و مارپیچی که بین براکت‌ها وجود دارد، دندان‌ها را به آرامی به سمت موقعیت مناسب هدایت می‌کند. این سیم قوسی با کش‌های منعطف، بست‌های فلزی یا گیره‌هایی از انواع دیگر روی براکت‌ها ثابت می‌شود. از مزایای ارتودنسی ثابت تضمین موثر بودن آن برای دستیابی به نتایج مورد انتظار است به این دلیل که در مراحل ارتودنسی ثابت وسوسه خارج کردن بریس ها مانند ارتودنسی متحرک وجود ندارد.

محبوب ساختن بریس‌ها

برای قابل قبول‌تر کردن بریسها و جذاب‌تر ساختن آنها از کش‌هایی به رنگ روشن برای نگه داشتن سیم‌ها استفاده می‌شود. کودکان می‌توانند رنگ کش را متناسب با رنگ لباس مدرسه و تم تعطیلات انتخاب کنند.

بریس‌های سرامیکی

بریس‌های سرامیکی همرنگ دندان نسخه جدیدی از ارتودنسی قدیمی هستند که بسیار کمتر از بریس‌های قدیمی جلب توجه می‌کنند. اجزا تشکیل دهنده بریسهای سرامیکی مشابه بریس‌های قدیمی است، با این تفاوت که براکت‌های جلوی دندان‌ها از ماده سرامیکی شفافی ساخته می‌شود که با رنگ طبیعی دندان همخوانی دارد. این روش مورد علاقه بزرگسالان و بسیاری از افراد مشهور است، چرا که فقط اگر از نزدیک به آن دقت کنید، متوجه درمان ارتودنسی(سیم کشی دندان) می‌شوید.

بریس‌های نامرئی زبانی

هرچند بریس‌های سرامیکی زیاد در چشم نیستند، اما روش ارتودنسی دندان کودکان دیگری نیز وجود دارد که بریس‌های ثابت را عملاً نامرئی می‌سازد. این بریس‌های نامرئی که به بریس‌های زبانی (لینگوال) شهرت دارند، پشت دندان در سمت زبان قرار می‌گیرند. سازو کار عملکرد و تاثیرگذاری آنها مشابه دیگر بریس‌های فلزی است، اما با وجود ساخته شدن از فلز به دلیل مخفی شدن پشت دندان‌ها قابل مشاهده نیستند.

بریس‌های شفاف

ارتودنسی نامرئی نوجوانان به مجموعه‌ای از تری‌های متحرک و شفاف پلاستیکی گفته می‌شود که در صورت استفاده ۲۲ ساعت در طول روز دندان‌ها را به تدریج مرتب می‌کند. تقبل هزینه ارتودنسی دندان نامرئی قبلاً فقط برای بزرگسالان کاربرد داشت، اما امروزه با اضافه شدن ویژگی‌هایی چون نشانگرهای مدت استفاده مناسب درمان نوجوانان نیز شده است. مزیت شاخص این ارتودنسی متحرک نیز که نیازی به گفتن ندارد، این ارتودنسی نامرئی است.

منبع : مجله ارتودنسی دندان