پوسیدگی دندان نوعی خرابی دندان است و زمانی اتفاق می افتد که باکتری های دهان، اسید های خورنده تولید کنند. این اسید باعث تجزیه دندان و رفته رفته باعث ایجاد سوراخی در دندان می شود که به آن کرم خوردگی دندان نیز می گویند.اگر پوسیدگی دندان به موقع درمان نشود، می تواند باعث درد، عفونت و از دست رفتن دندان شود.

قسمت های شکسته یا پوسیده دندان باید دوباره بازیابی شوند تا عملکرد قبلی خود را به دست آورند و جلوی نفوذ باکتری ها در داخل پالپ گرفته شود. بازسازی قسمت های شکسته دندان به خصوص در جلو، یک زیبایی ضروری محسوب می شود.

در گذشته مهم ترین ماده ای که برای بازگرداندن شکل دندان و بازیابی عملکرد استفاده میشده است، فلزات بوده اند. با این حال امروزه از کامپوزیت های رنگ دندان با زیبایی بالا و سرامیک های مختلف برای ترمیم دندان های آسیب دیده استفاده می کنیم. بسته به شدت آسیب، عملکرد و همچنین بودجه، بهترین مواد موجود انتخاب می شوند.

آیا لمینت دندان پر شده می تواند دندان های شما را خراب کند؟

خیر، اگر دندانپزشک شما متخصص آرایشی و بهداشتی باشد و تجربه کافی داشته باشد، لمینت دندان پرشده برای شما ضرری ندارد. دندانپزشک از شما می خواهد که از دهان و دندان خود اشعه ایکس بگیرید و دندان های شما را معاینه می کند تا مطمئن شود لمینت دندان برای شما مناسب است. اگر او تشخیص دهد که لمینت انتخاب مناسبی برای شما نیست، گزینه های دیگری مانند روکش کامپوزیت، ارتودنسی یا فقط کانتور زدن دندان را به شما پیشنهاد می دهد.

مزایای لمینت دندان پرشده

از آن جا که لمینت برای همه مانند دندان های اصلی بیمار و به صورت جداگانه ساخته شده است، بنابراین تشخیص تفاوت بین دندان لمینت و دندان طبیعی غیرممکن است. لمینت ها برخلاف دندان های طبیعی، در برابر لکه های چای و قهوه مقاوم هستند، زیرا از مواد پیشرفته برای ساخت آن ها استفاده می شود.

معایب لمینت دندان پرشده

ساخت لمینت زمان بر است و حداقل برای یک هفته، نصب لمینت را به تأخیر می اندازد. اگر لمینت ها به درستی چسبانده شوند و عوامل تخریب دندان محدود یا از بین بروند، بیمار می تواند از لمینت به عنوان دندان طبیعی استفاده کند. با وجود ثبات بالا، ورقه ها ی لمینت ممکن است شکننده باشند.

لمینت نباید تحت فشار قرار گیرد، همانطور که با دندان های طبیعی نیز نباید این کار را انجام داد. به عنوان مثال، شما باید از جویدن ناخن، یخ خوردن یا باز کردن قوطی های نوشیدنی جلوگیری کنید.

منبع: https://www.chalava.ir/