ارتودنسی دندان یکی از شاخه های رشته دندانپزشکی است که به شما کمک می کند دندان های منظم داشته باشید. اگر دندان های بالای شما حساس است و برای افزایش سلامت دهان و دندان نیاز به مرتب کردن دندان های پایین خود دارید، می توانید با استفاده از شیوه ارتودنسی ثابت یک فک، دندان های فک های پایین خود را ارتودنسی کنید. این درمان در صورتی قابل انجام است که بی نظمی و یا کجی در دندان های شما خیلی قابل توجه نباشد و با ارتودنسی یک فک، درمان کامل شما صورت می گیرد. در بعضی از موارد نیز احتمال دارد که فک و دندان های بالای شما نیاز به ارتودنسی داشته باشد.

ارتودنسی هر دو فک

در صورتی که ناهنجاری های دهان و دندان بیمار به حدی زیاد باشد که در هر دو فک دیده شود، نیاز به ارتودنسی هر دو فک است. اصلاح فکین بیمار که به چگونگی ارتباط دو ردیف دندان ها با یکدیگر کمک می کند، یکی از اصلی ترین ویژگی های ارتودنسی دندان است. وجود این بی نظمی ها می تواند باعث بروز دندان قروچه شود و در بعضی از موارد می ‌تواند تکلم و جویدن غذا را با معضل روبه ‌رو کند.

نتایج ارتودنسی فک پایین

بعد از مشاوره و صحبت با متخصص، اگر دندان های شما اوربایت داشته باشد، احتمال دارد منظم کردن دندان های فک پایین به تنهایی این معضل را درمان کند و نیاز به هیچ گونه درمان فک بالا نباشد. اما اگر شما آندربایت داشته باشید، نه تنها ارتودنسی دندان های پایین به تنهایی امکان پذیر نیست، بلکه ناهنجاری را بیشتر نیز می کند. همانطور که دندان های شما جابجا می شود، احتمال دارد مشکلاتی ایجاد شود و یا مشکلات موجود را بیشتر کند؛ به طوری که دندان های شما دیگر کارایی لازم را نداشته باشد.

موارد مهم در ارتودنسی فک بالا

الگوی کلی دندان ها در درمان ارتودنسی فک بالا یا به طور کلی، تک فک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شیوه قرار گیری دندان ها در فک پایین باید به شکلی باشد که باعث بی نظمی دندان ها در فک نشود و تداخل در ارتودنسی فک بالا ایجاد نشود. در بعضی از موارد، ارتودنسی فک بالا باعث بدتر شدن وضعیت دندان های بیمار می شود؛ زیرا احتمال دارد دندان های فک بالا و پایین به صورت صحیح بر روی هم قرار نگیرد و در هنگام جویدن و خوردن غذا نیرو به صورت یکسان در بین دندان ها پخش نشود و در نهایت باعث آسیب فک بالا ارتودنسی فک بالا شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/