شکشتن دندان ها در اثر اتفاقاتی مانند ضربه، تصادف یا گاز گرفتن اجسام سخت پیش می آيد. به عوان راه حل این مسئله، مواد بسیار محکمی وجود دارد که می تواند این دندان ها را به حالت طبیعی خود برگرداند و درصد زیادی از این موضوع به مهارت و دقت کار یک متخصص ترمیم دندان مربوط می شود.

دلایل ترمیم دندان

ترمیم دندان به ارتقا  سلامت دندان کمک می کند زیرا می تواند باعث پر شدن فضای خالی دهان و پر کردن شکاف هایی شود که محلی برای رشد باکتری ها در دهان است. گزینه های زیادی برای ترمیم دندان وجود دارد و پزشک بعد از معاینه، نوع ترمیم مورد نیاز را تعیین می کند و این گزینه ها شامل موارد زیر می شوند.

پرکننده های دندان

پرکننده های دندان متداول ترین نوع ترمیم دندان هستند و می توان از آلیاژهای فلزی طلا یا نقره آمالگام برای پرکردن دندان یا مواد پلاستیکی رنگی به نام پرکردن رزین کامپوزیت استفاده کرد.

تاج دندان

تاج های دندانی وسایلی به شکل دندان هستند که برای بازیابی شکل، اندازه، استحکام و ظاهر دندان و یا پوشاندن دندان کاشته شده، روی دندان قرار می گیرند.

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت دندان روشی است که با هدف کاشت جایگزینی برای دندان های از دست رفته انجام می شود. کاشت ها در واقع یک پست کوچک ساخته شده از فلز هستند که در جای استخوان دندان قرار می گیرد. ایمپلنت با یک دندان جایگزین به نام تاج پوشانده شده است.

پل دندانپزشکی

پل یا بریج دندان، وسایلی هستند که برای پر کردن شکاف ناشی از یک یا چند دندان از دست رفته طراحی شده اند. پل ها را می توان از هر دو طرف و به طور دائمی در جای خود با تاج ثابت کرد.

نکاتی برای حفظ سلامت دندان ها

برای مراقبت از دندانها و جلوگیری از بروز مشکلات دهان و دندان خود، انجام اقدامات صحیح هر روز ضروری است. در اینجا چند نکته برای حفظ سلامت دندانها ذکر شده است:

·         هرگز بدون مسواک زدن به رخت خواب نروید.

·         دندانها را به درستی مسواک بزنید.

·         تمیز کردن زبان را فراموش نکنید.

·         از خمیر دندانهای حاوی فلوراید استفاده کنید .

·         دندان های خود را روزی یک بار با نخ دندان مسواک بزنید تا از شر باقی مانده بین دندان ها خلاص شوید.

·         از دهان شویه مناسب و حاوی فلوراید استفاده کنید.

·         پس از هر وعده غذایی روزانه مقدار کافی آب بنوشید، زیرا این امر می تواند باعث از بین رفتن برخی از تأثیرات منفی غذاها و نوشیدنی های چسبناک و اسیدی بر روی دندان ها شود.

·         غذاهای شیرین و اسیدی که به دندان آسیب می رسانند را محدود کنید.

منبع: https://www.chalava.ir/