خوردن برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی، استعمال دخانیات، افزایش سن، مصرف برخی داروها و … باعث تغییر رنگ، تیره و کدر شدن دندان‌ ها می ‌شود. روش‌ های مختلفی برای سفید کردن دندانها وجود دارد. بلیچینگ و روکش‌ کامپوزیت و لمینت دندان رایج ‌ترین آن‌ها هستند. اما سوالی که برای خیلی از افراد پیش می آید این است که، بلیچینگ یا کامپوزیت.

بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان را می ‌توان هم در مطب و هم در خانه انجام داد. در این روش از پراکسید هیدروژن قوی برای از بین بردن رنگ و لکه‌ های دندان‌ استفاده می شود. نتیجه این عمل اکسید شدن رنگدانه‌ هایی است که در بین هرم‌ های مینایی دندان رسوب ‌کرده ‌اند.

این درمان فقط به یک جلسه نیاز دارد و باعث ایجاد ناراحتی برای بیمار نمی شود. در این روش علاوه بر دندانها محافظت از لثه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، به همین علت ژلی محافظ بر روی لثه‌ ها زده ‌شده و سپس ماده‌ی سفیدکننده بر روی دندان‌ها اعمال خواهد شد.

کامپوزیت چیست؟

رزین کامپوزیت ترکیبی خمیر مانند است که با تابش نوری با طول ‌موج خاص سفت می‌ شود. این روکش با ترکیب چندین ماده تحت عنوان فیلر و با استحکام فوق ‌العاده ‌ای تهیه می ‌شود. کامپوزیت طی یک جلسه روی دندان‌ های بیمار نصب می ‌شود و علاوه بر سفید کردن دندان، می ‌تواند مشکلاتی مانند لکه ‌دار بودن، شکسته بودن دندانها و فاصله ‌های کوچک بین دندان‌ها را بپوشاند. این روکش، فوق‌ العاده بادوام است و در صورت نیاز می ‌توان به ‌آسانی آن را ترمیم کرد.

تفاوت های بلیچینگ و کامپوزیت

عملکرد

بلیچینگ فقط دندانها را سفید می کند و لکه‌ های ناشی از غذا را از بین می ‌برد. برای تغییر رنگ‌های شدید تر، کامپوزیت و لمینت دندان ایده آل هستند. مشکلاتی نظیر فواصل کم بین ‌دندانی، شکستگی، لب‌ پریدگی، ترک و حتی بدفرمی و ناهنجاری‌های دندانی با کامپوزیت قابل برطرف کردن هستند. کامپوزیت یکی از روشهای زیبایی و درمانی اصلاح طرح لبخند می‌ باشد؛ این در حالی است که بلیچینگ صرفاً روش زیبایی بوده و فقط قابلیت تغییر رنگ دندانها را دارد.

رنگ

با مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های رنگی و استعمال دخانیات بعد از انجام بلیچینگ دندان، دندانها دوباره به مرور دچار تغییر رنگ می شوند، اما کامپوزیت به‌هیچ ‌وجه تغییر رنگ نداده و دارای طیف رنگ گسترده ‌ای است.

دوام

درصورتی ‌که به ‌درستی از کامپوزیت مراقبت شده و تمامی نکات بهداشتی و توصیه‌ شده توسط دندا‌پزشک انجام شود، عمر این روکش بین 5 تا 10 سال خواهد بود، اما بلیچینگ دوام زیادی ندارد و هرسال باید تکرار شود.

قیمت

هزینه‌ کامپوزیت نسبت به بلیچینگ بیشتر است.

منبع: https://www.chalava.ir/