به ارتودنسی شیشه ای، ارتودنسی اینویزیلاین، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی بی رنگ هم گفته می شود و همانطور که از اسمش پیداست کاملا نامرئی و شفاف است. این ارتودنسی شامل بریس های شفافی می شود که به کمک آنها دندانها صاف می شوند. در این روش از طریق اعمال نیرویی ملایم و مداوم، دندان ‌ها در موقعیت منظم خود حرکت می کنند، بدون این که دردسر وجود سیم ها و براکت های فلزی برای فرد وجود داشته باشد.

چه کسانی می توانند از ارتودنسی شیشه ای استفاده کنند؟

افرادی باید این ارتودنسی را به عنوان درمان خود انتخاب کنند که مشکلات شدید دندانی نداشته باشند و یا فکشان نیاز به تغییرات نداشته باشد. افرادی که دچار مشکلاتی مانند کراس بایت، اوربایت، اوپن بایت و یا اورجت هستند و باید فک آن ها هم جابجا شود، باید از ارتودنسی های سنتی برای درمان دندان خود استفاده کنند.

مزیت ارتودنسی شیشه ای

این ارتودنسی یک مزیت بسیار مهم دارد و آن این است که به هیچ عنوان دیده نمی شود و علاوه بر آن، جنس آن ها از پلاستیک های شفاف بی رنگ ساخته شده است که بسیار بادوام هستند. به همین علت وقتی روی دندان قرار می گیرند، به هیچ عنوان کسی متوجه نمی شود که شما در حال درمان مشکلات دندانتان با ارتودنسی هستید. همچنین ارتودنسی شیشه ‌ای متحرک است و شما حین خوردن، آشامیدن و یا تمیز کردن دندانتان می توانید آن را خارج کنید.

عوارض ارتودنسی نامرئی

در واقع می ‌توان گفت هیچ عارضه جانبی در مورد ارتودنسی شیشه ای یا نامرئی وجود ندارد و به اصطلاح این تراز کننده دندانی یکی از ایمن ترین روش های ارتودنسی است. همچنین احتمال تحریک و ناراحتی دندان در این روش بسیار ناچیز است و اکثر بیماران طی دو هفته پس از نصب، به ارتودنسی عادت می کنند.

روش های مراقبت حین درمان

شما باید در طول درمان با ارتودنسی مراقبت هایی را انجام دهید تا درمان شما به درستی انجام شود. ارتودنتیست مجموعه ای از دستورالعمل ها را به شما آموزش می دهد که باید آن ها را به دقت انجام دهید. این دستورالعمل ها عبارت اند از:

·         استفاده حداقل ۲۰ ساعت در طول روز از این ارتودنسی

·         برداشتن آن از روی دندان هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غذا خوردن

·         نگه نداشتن آن روی دندان ها در حین خوردن نوشیدنی های داغ

·         در حین مسواک زدن مطمئن شوید که ارتودنسی شیشه ای شما هم مسواک زده شده و تمیز شده است.

·         برای جلوگیری از کثیف شدن این ارتودنسی، همانطور که توسط ارتودنتیست گفته شده است در جعبه مخصوصش نگه دارید.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/