خیلی از افرادی که در دهان خود ارتودنسی ثابت دارند، تمایل به شناخت تمامی این اجزای به کار رفته بر روی دندان خود دارند. ما در این مقاله به معرفی اجزای ارتودنسی ثابت دندان پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله با مجله بست دنتیست همراه باشید.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت به نوعی از ارتودنسی گفته می شود که اجزای آن روی دهان بیمار ثابت می شوند و بیمار قادر نیست آنها راحرکت دهد. این شیوه درمان، از سایر روش های ارتودنسی دندان متداول تر است و درمان با آن معمولا حدود 2 تا 3 سال طول می کشد که در این مدت جهت بررسی دندانها و روند درمان باید به طور مداوم به ارتودنتیست مراجعه شود.

اجزای ارتونسی ثابت

اجزای ارتودنسی ثابت عبارتند از:

براکت ها

اجزای نگین مانندی به شکل مربع که روی دندان ها چسبانده می شوند، براکت هستند. سیم های ارتودنسی به این براکت ها متصل می شوند تا دندان ها را به محل مورد نظر حرکت دهند. این براکت ها با توجه به سلیقه بیمار از جنس فلز استیل یا سرامیک شفاف و سفید رنگ ساخته می شوند.

سیم ارتودنسی

اعمال نیروی اصلی به دندان ها توسط سیم ارتودنسی انجام می شود. این سیم معمولا از فلز استیل ساخته می شود. در طی دوران درمان با ارتودنسی از سیم هایی با قطر های مختلف استفاده می شود.

حلقه کشی

لیگاچور ها حلقه های کوچک کشی هستند که دور نگین ها قرار می گیرند و سیم ارتودنسی را به براکت متصل می کنند. جنس حلقه های کشی ممکن است فلزی باشد. معمولا برای کودکان از حلقه های پلاستیکی استفاده می شود که رنگ های متفاوتی دارد و فرد می تواند به سلیقه خودش آن ها را انتخاب کند.

حلقه فلزی

بند های ارتودنسی یا حلقه های فلزی، شبیه به کمربند هایی هستند که دور برخی دندان ها مثل آسیاب بزرگ بسته می شوند. براکت به بند ارتودنسی پیوسته می شود. این حلقه های فلزی ممکن است شبیه به یک قطعه لوله ای شکل کوچک هم باشد.

الاستیک

الاستیک ها، حلقه های کشی هستند که بین دو یا چند براکت وصل می شوند. در حقیقت الاستیک ها به دندان ها و دو فک مقابل همدیگر نیرو وارد می کنند تا با هم تناسب پیدا کنند. الاستیک را هم با توجه به سلیقه بیمار می توان در رنگ های مختلف به کار برد.

فنر مارپیچی

فنر مارپیچی که بین دو سیم ارتودنسی می پیچد، از جنس فلز است و بین دو دندان فاصله ایجاد می کند. گاهی هم از این فنر مارپیچی برای بیرون آوردن دندان های نهفته استفاده می شود.