مسواک بین دندانی یا اینتردنتال به مسواکی گفته می شود که برای تمیز کردن فاصله بین دندان ها و بین براکت ها از آن استفاده می شود. رعایت سلامت دهان و دندان برای بیمارانی که از درمان ارتودنسی استفاده می کنند، بسیار مهم است، زیرا این افراد به دلیل وجود دستگاه ارتودنسی در دهان خود، نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند.

مسواک بین دندانی یا در حقیقت مسواک ارتودنسی دارای سری بسیار کوچک و باریکی است که از الیاف ریز و نرمی ساخته شده که برای تمیز کردن لابلای دندان ها بسیار مناسب است. این نکته را باید بدانید که این نوع مسواک به هیچ عنوان جایگزین مسواک های معمولی نیست، بلکه باید از آن جهت ارتقا سلامت دهان و دندان خود در کنار مسواک های معمولی استفاده کنید.

به دلیل اینکه مسواک های معمولی توانایی تمیز کردن سطوح جلویی و عقبی دندان ها را دارند اصولا فضای بین دندانی از دسترس مسواک های معمولی به دور می مانند و به مرور به دلیل تجمع مواد غذایی دچار پوسیدگی می شوند؛ بنابراین شما با استفاده از مسواک ارتودنسی یا بین دندانی به راحتی می توانید این فضاها را نیز تمیز کنید.

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی بسیار آسان است، با این وجود اگر به درستی استفاده نشود، ممکن است به دندان ها و لثه ها آسیب وارد کند. برای تمیز کردن دندان های خود با این نوع مسواک ها کافی است مراحل زیر را طی کنید:

·         با کمک متخصص ارتودنسی، یک مسواک ارتودنسی متناسب با نوع دستگاه ارتودنسی و وضعیت دندان های خود تهیه کنید.

·         پیش از هر بار استفاده از مسواک معمولی، ابتدا فضای بین دندان های خود را با مسواک ارتودنسی به خوبی تمیز کنید.

·         برس مسواک بین دندانی را با ملایمت و به آرامی وارد فضای بین دندانی خود وارد کنید.

·         مسواک را بدون هیچ فشاری و با ملایمت در جهت عقب و جلو به حرکت دربیاورید و اینکار را در تمام فضای بین دندان ها و سیم ها، اطراف براکت ها و فواصل بین براکت ها تکرار کنید.

·         توصیه می شود قبل از هر بار مسواک زدن، از مسواک اینتردنتال استفاده کنید. اما استفاده از این ابزار حداقل یک بار در طول شبانه روز به تمامی افراد پیشنهاد می شود.

انتخاب بهترین مسواک بین دندانی

انتخاب بهترین مسواک ارتودنسی بر عهده متخصص ارتودنسی است، زیرا اگر نوع و سایز این مسواک به درستی انتخاب نشود، ممکن است باعث ایجاد آُیب به لثه و دندان های شما شود. این نوع مسواک ها با توجه به عارضه های بیماری دهانی و دندانی انتخاب می شوند. انتخاب این مسواک ها با توجه به فاصله بین دندان های شما، پل های دندانی، نوع درمان ( ارتودنسی، ایمپلنت و غیره ) و نوع لثه شما انجام می شود.