یکی از شاحه های درمانی معروف در دندانپزشکی، ارتودنسی است که با هدف صاف و مرتب کردن دندان ها انجام می شود. متخصص ارتودنسی یا همان ارتودنتیست پس از معاینه اولیه و عکس برداری با توجه به شرایط بیمار و شدت ناهنجاری های دندان و فک او، تصمیم می گیرد که برای درمان از کدام یک از روش های انجام ارتودنسی (ارتودنسی ثابت یا متحرک) استفاده کند.

ارتودنسی ثابت یکی از موثر ترین روش های ارتودنسی برای اصلاح بد شکلی دندان و فک و به وجود آوردن لبخندی زیبا و بدون نقص به شمار می آید. این ارتودنسی از براکت هایی تشکیل شده است که امکان شخصی سازی آنها وجود دارد. اطراف براکت های فلزی یا سرامیکی ارتودنسی، کش هایی قرار می گیرد که رنگ های مختلفی دارد و باعث می شود براکت ها رنگی به نظر برسند.

ارتودنسی رنگی از شیوه های تقریباً نوین در ارتودنسی دندان به شمار می رود که تنها در ارتودنسی ثابت کاربرد دارد و تعداد زیادی از افراد مخصوصاً نوجوانان و کودکان را جذب خود کرده است. در حقیقت منظور از ارتودنسی رنگی این است که برای نگه داشتن براکت ها از حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلف به کار رفته است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

نکات انتخاب رنگ در ارتودنسی رنگی

انتخاب رنگ برای سیم های ارتودنسی کاملا سلیقه ای است و می توان معیار های زیادی را برای انتخاب آن در نظر گرفت. از رنگ های زیادی  می توان در ارتودنسی رنگی استفاده کرد. رنگ سفید مناسب افرادی است که دوست ندارند ارتودنسی آنها به چشم بیاید، چون این رنگ کمتر جلب توجه می کند اما این کته را باید در نظر داشت که اگر رنگی انتخاب کنید که خیلی روشن و شفاف باشد؛ ممکن است زود کثیف شود و ظاهر خوبی نداشته باشد.

انتخاب رنگ زرد باعث می شود که دندان ها زردتر جلوه کنند و همچنین انتخاب رنگ مشکی نیز سبب می شود که دندان های سالم شما، پوسیده و خراب نشان داده شوند.

مراقبت و نگهداری از ارتودنسی رنگی

بهداشت و مراقبت از ارتودنسی رنگی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی هم ظاهر دستگاه ناخوشایند می شود و هم کش ها تغییر رنگ می دهند. همچنین باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها نیز می شود. در نتیجه هنگام استفاده از ارتودنسی رعایت نکات زیر ضروری است:

·         برای جلوگیری از تغییر رنگ کش ها از خوردن مواد غذایی شیرین و چسبناک خودداری کنید.

·         خوردن چای و قهوه را به حداقل برسانید.

·         حتما بعد از غذا خوردن و نوشیدن مایعات رنگی مسواک بزنید.

·         به صورت منظم (هر 6 تا 8 هفته یک بار) برای تعویض کش ها به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

منبع: https://www.bestdentists.ir/