خرید طلا برای ما ایرانیان مخصوصا بانوان از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر کادو دادن و خریدن طلا به عنوان نشان عروسی و ازدواج، خرید طلا یکی از گزینه های اصلی ما برای سرمایه گذاری و یا پس انداز کردن است. نکته ای که در این بین حائز اهمیت است این است که ما برای خرید جواهر و طلا هزینه زیادی متقبل می شویم در حالی که اطلاعات کمی درباره این موضوع داریم و تشخیص تقلبی از اصل بودن طلا، کیفیت آن و دست دوم یا نو بودن آن تقریبا برای ما غیر ممکن است. به همین دلیل ممکن است به راحتی ضرر کنیم یا سرمان کلاه رود.

خواندن این مطلب به شما کمک می کند که بتوانید با اطمینان بیشتری طلای مورد نظرتان را بخرید. حقیقت این است كه طلا فروش با صدور فاكتور برای محصول طلا، طلای خریداری شده را تضمین كرده و در قبال اصلی یا تقلبی بودن، آن مسئول است.

تشخیص طلای دست دوم از نو

به گفته‌ متخصصان، روش دقیقی برای تشخیص دست دوم بودن طلایی که استفاده‌ کمی از آن شده وجود ندارد. اما به طور کلی بهترین راه برای تشخیص دست دوم بودن طلا، بررسی دقیق ظاهر طلا و به‌ خصوص قفل و بند طلاست. این قسمت ‌ها معمولا برخورد و اصطکاک بیشتری دارند و در طلاهای دست دوم از براقیت کمتری نسبت به طلای نو برخوردارند. حتی در بعضی موارد خش‌ هایی نیز روی آن‌ ها به چشم می ‌خورد.

اصطلاحات مرتبط با طلا

مثقال: هر مثقال طلا برابر با ۶۰۸/ ۴ گرم است.

سوت: هر گرم طلا برابر با ۱۰۰۰ سوت است.

قیراط: هر قیراط طلا برابر با ۲۰۰ سوت می‌باشد.

سکه ربع بهار آزادی: وزنی برابر با ۰۳۲۲۵/ ۲ گرم با عیار ۹۰۰ دارد. (عیار ۲۲ هم خوانده می‌ شود)

سکه نیم بهار آزادی: وزنی برابر با ۰۶۶۵ / ۴ گرم با عیار ۹۰۰ دارد.

سکه تمام بهار آزادی: وزنی برابر با ۱۳۳ /۸ با عیار ۹۰۰ دارد.

اجرت: بابت هرگرم ساخت طلا شما باید مبلغی را به عنوان اجرت به طلا ساز بدهید که میزان متفاوتی دارد.

قیمت طلا: قیمت روز طلا طلا معمولا توسط اتحادیه اعلام می ‌شود. در ایران معمولا قیمت را براساس یک گرم طلای ۱۸ عیار آب شده اعلام می کنند.

تشخیص اصل بودن جواهرات

تشخیص سنگ ‌های قیمتی تقلبی از اصل توسط خریداران امكان ‌پذیر نیست. توصیه ما به شما این است که جواهرات و سنگ های قیمتی را فقط از واحد هایی که تحت نظارت اتحادیه صنف طلا و جواهر هستتند خریداری کنید تا در صورت بروز مشکل و هرگونه خلاف، امکان پیگیری وجود داشته باشد.

منبع: https://www.asby.ir/